Geknoeid

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

jaap1980 wrote:
IceByte wrote:Wat denk je van een spanning op de buitenmantel vd antenne, de buitenmantel fungeert als massa, en als daar op een of andere manier spanning op komt te staan, dan vliegt de zekering dr wel uit ja


Wat kan ik hier aan doen dan?


Kabel controleren lijkt me wel zo handig :D
Ding loopt vanuit het dak naar de zekeringenkast via de passagierskant, en laten daar nu ook de draden lopen voor de binnenverlichting e.d, zou zomaar kunnen dat er daar iets is doorgeschuurd

jaap1980
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 94
Joined: MonMar14, 2005 10:55:00 AM
Location: Den Haag

Post by jaap1980 »

misschien een domme vraag maar loopt ie wel via de zekeringenkast? volgens mij bij mij niet hoor. of zit daar de fout?
Ik wilde nog iets aardigs zeggen maar had al op ok gedrukt

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

jaap1980 wrote:misschien een domme vraag maar loopt ie wel via de zekeringenkast? volgens mij bij mij niet hoor. of zit daar de fout?


Zou ook kunnen dat ie door de rechterstijl loopt, geen idee, heb em dr eigenlijk nog nooit uit gehad :D

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

als ie door de rechter stijl loopt zou je hem moeten zien als je je kop achter het dashbordkastje steekt :)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

volgens mij loopt ie gewoon door de rechter stijl heen bij mij wel geloof ik ma kweet nie of die van mij orgineel is aangezien hij ergens halverwege opnieuw aan elkaar is gemaakt ofzo

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

Een gezekerde antenne ??? Da zou de eerste zijn in mijn leven die ik zie (met uitzondering van electrisch uitschuifbare antennes natuurlijk :P ).
Wel een cool idee > je antenne zekeren, in het kader: veiligheid voor alles!

Je antenne loopt direct van het dak naar je radio > er zit iets anders mis en je antenne maakt massa via je radio > gevolg: kortsluiting.

Bij het voetje van je antenne kan ie geen kortsluiting (massa) maken (aannemende dat die van kunststof is en de bevestiging van de antenne niet in contact staat met de antenne kabel).

Vliegt je zekering er ok uit als het contact uitstaat? Dan zou het betekenen dat er ergens een continu plus draad ligt te kloten > kunnen er volgens mij nooit erg veel zijn dan.

Of leg es een +draad rechtstreeks van je accu naar je radio > sleutelcontact uit en kijk of je het probleem dan nog hebt (evt. + accupool lostrekken zodat je er zeker van bent dat er op de rest van de auto geen spanning meer staat). Als je dan nog problemen hebt maakt de radio inwendig kortsluiting op de radio(aansluiting van de antenne) en de antennekabel ergens massa met de carrosserie. > kortom: bijna onmogelijk denk ik.

jaap1980
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 94
Joined: MonMar14, 2005 10:55:00 AM
Location: Den Haag

Post by jaap1980 »

Het is een beetje raar. als ik mijn contact uit heb of aan heb dan is er niets aan de hand, ook niet wanneer de antenne ingeplugd is. zodra ik mijn lampen aan doe met contact aan of zonder, maakt niet uit, en de antenne is ingeplugd dan knalt de zekering eruit. Als ik de antenne eruit laat en zet vervolgens mijn lichten aan dan blijft de zekering wel heel. hoe ik erachter kwam dat ik ben gaan zoeken naar sluiting is het dat mijn rechterachterlicht het niet doet en de lichtverklikker. en dat is sinds ik een radio in de auto heb gezet. Ik snap er geen bal van want het zou betekenen dat er spanning op de antenne staat. Bijkomstigheid is ook dat wanneer ik de antenne uitplug de radio aan en uit gaat continu. indien de antenne erin zit doet ie het gewoon. :? HELP
Ik wilde nog iets aardigs zeggen maar had al op ok gedrukt

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

kijk es waar het probleem zit dan > met een spanningszoeker.

Een meetpennetje tegen een goed, vast massapunt houden en de andere een beetje mee gaan rondstuinen "waar" je nou eigenlijk spanning meet > is het de antenne aansluiting op de radio waar je 12V op meet? of op het uiteinde van de antennedraad?

Beide moeten naar mijn weten vrij van spanning zijn. Als je dat geprobeerd hebt, ben je misschien alweer een stukkie verder. > dan is duidelijk of het probleem in de antenne of in de radio zit.

Succes!

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

jaap1980 wrote:Het is een beetje raar. als ik mijn contact uit heb of aan heb dan is er niets aan de hand, ook niet wanneer de antenne ingeplugd is. zodra ik mijn lampen aan doe met contact aan of zonder, maakt niet uit, en de antenne is ingeplugd dan knalt de zekering eruit. Als ik de antenne eruit laat en zet vervolgens mijn lichten aan dan blijft de zekering wel heel. hoe ik erachter kwam dat ik ben gaan zoeken naar sluiting is het dat mijn rechterachterlicht het niet doet en de lichtverklikker. en dat is sinds ik een radio in de auto heb gezet. Ik snap er geen bal van want het zou betekenen dat er spanning op de antenne staat. Bijkomstigheid is ook dat wanneer ik de antenne uitplug de radio aan en uit gaat continu. indien de antenne erin zit doet ie het gewoon. :? HELP


Kortom, het probleem zit in de antenneaansluiting, of op de draad zelf

Dat de radio vreemd doet zonder antenneaansluiting is ook niet goed, dus meet idd eens na of er spanning op de buitenkant staat van de antennestekker met een spanningszoeker of multimeter, staat daar spanning op heb je je probleem te pakken.

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

ik zou gewoon een nieuwe anttenekabel trekken kost geloof ik 5 euro bij de halfords weet je zeker dat het daar in ieder geval niet in zit
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

menmulder wrote:ik zou gewoon een nieuwe anttenekabel trekken kost geloof ik 5 euro bij de halfords weet je zeker dat het daar in ieder geval niet in zit


En als het probleem dan in de radio zit ben je nog geen steek verder, eerst proberen of toevallig de radio niet gaar is, aangezien dat een spanningsbron is die met de antenne verbonden is, is die het niet, dan kan je idd naar de kabel zelf gaan kijken

jaap1980
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 94
Joined: MonMar14, 2005 10:55:00 AM
Location: Den Haag

Post by jaap1980 »

even een update:

- contact aan/uit, lampen uit, antenne ingeplugd = zekering goed
- contact aan/uit, lampen aan, antenne ingeplugd = zekering knalt
- contact aan/uit, lampen aan, antenne uitgeplugd = zekering goed
- contact aan, antenne uitgeplugd = radio knippert aan/uit
- contact aan, antenne ingeplugd = radio goed werkend
- contact aan, goede zekering erin, lampen uit, antenne uitgeplugd = radio goed
- contact aan, goede zekering erin, lampen aan, antenne uitgeplugd = radio uit, als ik de lampen weer uit zet dan gaat de radio weer aan. moment dat ik de antenne er weer bij zet kanlt de zekering er weer uit!!

mijn zekeringen zijn op! (alle 15) en ik heb dus niet verder kunnen experimenteren.

Ik wil dit graag bombarderen als raadsel van de week!

NB. Een eerdere tip was om de antenne ingang van de radio en de antennekabel te meten heb ik gedaan en op beide staat geen spanning
Ik wilde nog iets aardigs zeggen maar had al op ok gedrukt

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

wow, ghehe > dat is idd een brain smasher van heb ik jou daar.

Ik bedacht me net ff iets > heb je allemaal dezelfde zekeringen geprobeerd (zelfde amperage) ? 10 Ampere ofzo (rode zekering)?

Ik weet namelijk niet of een radio met antenne ingeplugd meer stroom verbruikt dan wanneer ie niet is ingeplugd > ivm met vermogen verbruik van reikwijdte ontvangst.

Misschien zit je zekering al met totaal amperage van lichten aan tegen zn maximum > wanneer je je radio aanzet dattie het net houdt en wanneer ie dan nog meer stroom zou gaan verbruiken (antenne inpluggen > dus dattie signaal gaat ontvangen) dat de zekering er dan uit klapt.

(Ik weet het niet, misschien gewoon een lulverhaal, maar bij gebrek aan beterz op zn minst waard om te proberen!)

Misschien heeft het helemaal niks met kortsluiting te maken maar simpelweg met overbelasting en is het enige wat je nodig hebt een zwaardere zekering.

2 x 55 watt lamp = dikke 9 amp bij 12 Volt. Als je accu spanning nou es een beetje laag uitvalt, dan schiet je amperage alleen maar omhoog.

Ik hoop dat je iets aan dit verhaal hebt. Hopelijk is dat jou probleem. En anders zou ik niet te lang meer blijven pielen en gewoon een externe +draad met een zweefzekering van je accu naar je radio trekken. Ben je ineens van alle problemen af (hopelijk :P ). Anders zou ik het ok nie meer weten.

jaap1980
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 94
Joined: MonMar14, 2005 10:55:00 AM
Location: Den Haag

Post by jaap1980 »

De zekering die eruit knalt is 5 Ampere. In principe hoort op die plek ook een 5 amp te zitten dus weet het niet of het handig is om daar een hoger amperage in te zetten. Het gaat om zekering F12 (even ter info) Nog het meest vreemde vind ik dat wanneer de antenne uitgeplugd is en de rest allemaal in orde is en ik zet mijn lampen aan, dat dan mijn radio uitgaat :?
Ik wilde nog iets aardigs zeggen maar had al op ok gedrukt

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

jaap1980 wrote:De zekering die eruit knalt is 5 Ampere. In principe hoort op die plek ook een 5 amp te zitten dus weet het niet of het handig is om daar een hoger amperage in te zetten. Het gaat om zekering F12 (even ter info) Nog het meest vreemde vind ik dat wanneer de antenne uitgeplugd is en de rest allemaal in orde is en ik zet mijn lampen aan, dat dan mijn radio uitgaat :?


Ik verdenk toch de radio, of de bedrading/aansluiting daarvan, toevallig geen antiek radiootje liggen dat je dr even in kan hangen om te testen, kan je dat iig uitsluiten, controleer dan gelijk ook de aansluitingen van de radio, dus spanning op de juiste draden etc etc.

jaap1980
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 94
Joined: MonMar14, 2005 10:55:00 AM
Location: Den Haag

Post by jaap1980 »

Ja ik moet weer even een familiepak zekeringen halen en dan ga ik weer knutselen :lol: Ik heb helaas geen antiek radiootje liggen dus daar moet ik ook nog even voor rondbellen. maar mochten mensen nog suggesties of DE oplossing hebben dan hou ik mij aanbevolen 8)
Ik wilde nog iets aardigs zeggen maar had al op ok gedrukt

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Tip voor zekeringen als je op de sloop ben pluk dan wat zekeringkasten leeg.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

jaap1980
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 94
Joined: MonMar14, 2005 10:55:00 AM
Location: Den Haag

Post by jaap1980 »

He das een goede tip! had ik niet eens aan gedacht. Ik kan ze ook bij mij op de hoek halen 50 stuks voor ? 8,30 en daarmee zou ik het toch moeten kunnen redden denk ik :roll:
Ik wilde nog iets aardigs zeggen maar had al op ok gedrukt

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

jaap1980 wrote:...50 stuks voor ? 8,30 en daarmee zou ik het toch moeten kunnen redden denk ik :roll:


Nou...wordt misschien wel krapjes :wink:

nee hoor...ik hoop dat je nie zoveel nodig hebt en dat je snel achter de oorzaak komt. Zelf heb ik geen flauw idee wat het zou kunnen zijn

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

jaap1980
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 94
Joined: MonMar14, 2005 10:55:00 AM
Location: Den Haag

Post by jaap1980 »

Nog even een klein vraagje, wat als ik er een zekering in zet die een wat hoger amperage heeft? zo iets als 7,5 A en die knalt er niet uit kan ik dat gewoon doen of gaan er dan vervelende dingen gebeuren?
Ik wilde nog iets aardigs zeggen maar had al op ok gedrukt

Post Reply