bi-xenon vervangen adresje ?

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

die xenonlamp op jouw foto rechts, daar zit die reflectorhuls nog op, ik kan mijn xenonlampje nog is apart uit die reflectorhuls draaien, een kwart naar links, zoals je ook op die 1e foto ziet met die pijl naar links 'Open' en naar rechts 'Lock' dan zal die wel meer op mijn xenon-lampjes lijken.

maar ik vermoed dat ik over 2 dagen de lampjes wel binnen heb, dus to be continued.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Image

De rode circel geeft aan welk deel van de Xenon-lamp het licht uitstraalt.
De groene lijn geeft aan welke rand van de lamp tegen het frame van de koplamp-unit aan komt.

De afstand van de (met een metalen kapje afgeschermde) gloeidraad bij de halogeenlamp heeft -als het goed is- dezelfde afstand tot de groene lijn als de (rood omcircelde) bol van de Xenon-lamp.

Als je nu de dakgoot verlicht met die Xenon, dan zit de lamp ondersteboven in de koplamp-unit. ;)
Die grote metalen kap heeft namelijk dezelfde functie als dat kleine metalen plaatje in de halogeenlamp!
Als je bij bi-Xenon groot-licht aanzet, trek je idd elektromagnetisch de lamp een stuk terug, zodat de bol (waar het Xenon-gas in zit) voor het rechthoekige gat in die metalen kap terecht komt en er dus doorheen kan schijnen, zodat het hele lichtbeeld dusdanig verandert, dat dat hetzelfde effect heeft als groot-licht. ;)
(Kortom: die kap NIET verwijderen!!!)

Ps.: de lamp moet precies zoals 'ie nu op de foto ligt, in de koplamp-unit geplaatst worden, dus met de metalen kap naar beneden!
(Op die manier schijnt de lamp tegen het bovenste deel van de koplamp-unit, waardoor het schuin naar beneden (dus naar de weg) gereflecteerd wordt.)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

(y) niks meer aan toe te voegen.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Zal vanavavond eens kijken hoe die in de lamp zit. Op zijn kop kan in principe niet. Past maar op 1 manier. Dan zou ik dat kapje naar de andere kant van de bol moeten schroeven.

Maar bij de gewone halogeenlamp is grootlicht de gloeidraaid tegen dat reflectorkapje.

Bij normaal licht is het brandpunt van de xenonbol en de gewone halogeenbol niet gelijk. Kun je op de foto al zien. Op grootlicht zou die afstand wel gelijk zijn.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Mark wrote:Zal vanavavond eens kijken hoe die in de lamp zit. Op zijn kop kan in principe niet. Past maar op 1 manier. Dan zou ik dat kapje naar de andere kant van de bol moeten schroeven.

Maar bij de gewone halogeenlamp is grootlicht de gloeidraad tegen dat reflectorkapje.
Nope.
De gloeidraad bij dat reflector-kapje is juist het dimlicht. ;)
De gloeidraad die dichter bij de socket zit, is voor groot licht.
(Kijk maar eens bij een halogeenlamp waar het dimlicht van stuk is: da's altijd de gloeidraad bij het reflectortje. ;))
Daarom werkt bi-Xenon zoals het werkt: door de gaslamp elektromagnetisch naar binnen (dus dichter naar de socket) te trekken, komt het bolletje (de gaskamer zeg maar) ook juist precies op dezelfde plek uit als waar bij 'n halogeenlamp de groot-licht gloeidraad zit! ;)
Door dit systeem is het mogelijk deze bi-Xenon lampen in gewone H4-armaturen te monteren, zonder dat dat problemen met het lichtbeeld oplevert.
(Mocht je trouwens een Xenon-lamp met halogeen groot-licht te pakken kunnen krijgen, dan zul je zien dat de groot-licht gloeidraad op exact dezelfde plek zit als bij een gewone H4 halogeenlamp.)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Blijft het mechanisme niet toevallig hangen, had ik met mn oude bi-xenon setje wel eens last van, als ie niet goed terugkomt nadat je groot licht gebruikt hebt kan dat idd je lichtbeeld goed verkloten.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Nou dan zit ie toch goed in de lamp. Net gekeken. Metalen kap zit naar beneden. En toch raak ik de dakgoot. En met halogeen niet. Misschien zijn morette lampen gewoon niet geschikt voor xenon.

Lampen zelfs zijn perfect. Blijft niks hangen. Nieuwe set.

Ik vind best zo. Als ik apk heb gaan ze mooi weer terug. Ben die halogeen dingen na 1 dag alweer helemaal zat. Net of je 2 kaarsen aan hebt staan.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

Mark wrote:Nou dan zit ie toch goed in de lamp. Net gekeken. Metalen kap zit naar beneden. En toch raak ik de dakgoot. En met halogeen niet. Misschien zijn morette lampen gewoon niet geschikt voor xenon.

Lampen zelfs zijn perfect. Blijft niks hangen. Nieuwe set.

Ik vind best zo. Als ik apk heb gaan ze mooi weer terug. Ben die halogeen dingen na 1 dag alweer helemaal zat. Net of je 2 kaarsen aan hebt staan.
is wel vaker zo dat het lichtbeeld niet goed is met xenon in koplampen zonder lens

me golf werd er ook op afgekeurd, 1 x per jaar wisselen is ook niet zo erg:)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Mark wrote:Nou dan zit ie toch goed in de lamp. Net gekeken. Metalen kap zit naar beneden. En toch raak ik de dakgoot. En met halogeen niet. Misschien zijn morette lampen gewoon niet geschikt voor xenon.

Lampen zelfs zijn perfect. Blijft niks hangen. Nieuwe set.

Ik vind best zo. Als ik apk heb gaan ze mooi weer terug. Ben die halogeen dingen na 1 dag alweer helemaal zat. Net of je 2 kaarsen aan hebt staan.
Zolang de lichtbron op dezelfde plek zit in de koplamp zal het lichtbeeld niet anders zijn, hooguit zul je kleine afwijkingen hebben doordat er andere lichtbreking optreedt vanwege een andere kleur (golflengte) van het licht, maar dat mag niet zulke grote effecten hebben in mijn ogen.

Het enige dat ik met jouw set kan bedenken is het volgende:
Je lamp wordt naar achteren getrokken zodat de lichtbron neem ik aan ter hoogte van het gat in de metalen kap komt te zitten, waardoor je groot licht effect krijgt. Ik denk dat in de normale stand er ook strooilicht door dat gat in de kap schijnt waardoor je ook de lucht in schijnt. Probeer dat gat ns dicht te maken en test dan nog eens.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

vandaag zijn de nieuwe lampen bezorgd.(poging tot..)
uiteraard lag ik te slapen en heb ik 't niet gehoord. :(

morgen weer een dag :P
ik hoop dat het allemaal past enzo.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Wordt 't dan niet eens een keer tijd voor een SERIEUZE deurbel? ;)


Dus eentje die PWAAAAAAAAAAAAAAAAAPdoet, ipv. priep priep. :P
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

hmm ja, daar zit wat in, maar de deurbel doet t zowiezo maar voor de helft. :roll:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

links nieuwe, rechts oude:
Image

de oude, wat gek dat die 't niet meer deed:
Image

de nieuwe:
Image

de kapjes zijn anders, en zijn niet uitwisselbaar, jammer, ik vond de vorige degelijker. links nieuw, rechts oud:
Image


ik moest de veerstaal-beugeltjes die de lamp in de koplamp gedrukt houd verbuigen:
Image
Image

en ik moest 2 stekkertjes van de oude xenon afknippen en op de nieuwe solderen:
Image
Image
Image

want mannetje-mannetje past natuurlijk niet... zucht.

Image

nu de vraag of het ook nog werkt, want als ik eenmaal soldeer, dan gaat alles kapot :lol: :twisted: .

Image

Edit, het werkt, alleen als ik ze naar groot licht schakel, zie je ze wel even verschakelen, maar gaan ze uiteindelijk niet naar groot licht :evil:

grrrr :evil:

Heeft iemand hier verstand van, en zou diegene ernaar willen kijken @ Frikandellenmeeting ? :roll:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Post Reply