katalisator lampje op dashbaord
Moderators: vtspower, webmasters
Hehe ben nieuw op dit forum dus bij deze even: Hallo!
Ik heb dus laatst met mijn vriendin ons eerste barreltje gekocht (heb al wel 2 leaseauto's gehad, maar ging weer studeren) en dat is dus een Citroen AX. Heb zojuist heleboel gelezen op jullie forum, en met plezier! Wil er deze zomer mee naar frankrijk op vakantie
Het is een Citroen AX 1.1inj TGE uit 1990, 95000km op de teller.
De verkoper meldde mij al dat dat 'cat' lampje soms ging branden, en dat dat dus gefixt moet worden, en dat het niets met de cat te maken heeft. Maar heb mooi prijsje, dus nam het voor lief. Vervolgens nooit zien branden, (iig meer dan 800 km rijden bij elkaar) en nu dus opeens wel vandaag. Hij gaat aan, dan weer uit, dan weer even aan etc. Geen touw aan vast te knopen.
Dus ben benieuwd of topic starter al een oplossing heeft gevonden. Ga zo even de accu losgooien om de ECU te resetten en het topic ECU-uitlezen eens doornemen
Ik heb dus laatst met mijn vriendin ons eerste barreltje gekocht (heb al wel 2 leaseauto's gehad, maar ging weer studeren) en dat is dus een Citroen AX. Heb zojuist heleboel gelezen op jullie forum, en met plezier! Wil er deze zomer mee naar frankrijk op vakantie
Het is een Citroen AX 1.1inj TGE uit 1990, 95000km op de teller.
De verkoper meldde mij al dat dat 'cat' lampje soms ging branden, en dat dat dus gefixt moet worden, en dat het niets met de cat te maken heeft. Maar heb mooi prijsje, dus nam het voor lief. Vervolgens nooit zien branden, (iig meer dan 800 km rijden bij elkaar) en nu dus opeens wel vandaag. Hij gaat aan, dan weer uit, dan weer even aan etc. Geen touw aan vast te knopen.
Dus ben benieuwd of topic starter al een oplossing heeft gevonden. Ga zo even de accu losgooien om de ECU te resetten en het topic ECU-uitlezen eens doornemen
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
wat je noemt met even aan en dan weer uit kan duiden op "automatisch aanpassing mengsel" dat was bij mij althans de enigste storing toen ik hetzelfde had.
En wat DLS ook al zegt eerst uitlezen en dan resetten. Als je het andersom doet duurt het even voordat de storing terug is
je kan de plus van je accu loshalen maar het is makkelijk om em te ressetten met de methode als in de uitlees procedure staat of door de ECU stekker los te trekken, ben je geheugen van een eventuele radio ook niet gelijk kwijt...
En wat DLS ook al zegt eerst uitlezen en dan resetten. Als je het andersom doet duurt het even voordat de storing terug is
je kan de plus van je accu loshalen maar het is makkelijk om em te ressetten met de methode als in de uitlees procedure staat of door de ECU stekker los te trekken, ben je geheugen van een eventuele radio ook niet gelijk kwijt...
Ik heb hem gereset door pool los te halen van de accu. Wel grappig dat je hem dan hoort afstellen als je hem weer start inderdaad
Maar toen ik ging rijden ging vrij snel het lampje weer branden. Ben haast beetje huiverig want ben nu bij ouders en rijd zo weer naar huis. Maar komt vast goed, binnenkort maar eens weer naar kijken want soms stottert ie beetje op de snelweg.
Maar toen ik ging rijden ging vrij snel het lampje weer branden. Ben haast beetje huiverig want ben nu bij ouders en rijd zo weer naar huis. Maar komt vast goed, binnenkort maar eens weer naar kijken want soms stottert ie beetje op de snelweg.
Kijk, da's interessante / nuttige info: stotteren op de snelweg!
Wat de ECU dan als storing geeft (maar om dat precies te weten, zul je 'm moeten uitlezen) zal waarschijnlijk zijn: mengselfout.
Stotteren wordt meestal veroorzaakt door te weinig brandstof dat wordt ge-injecteerd. Kan een probleem zijn aan de injector of de brandstofpomp die onvoldoende druk geeft.
Wat de ECU dan als storing geeft (maar om dat precies te weten, zul je 'm moeten uitlezen) zal waarschijnlijk zijn: mengselfout.
Stotteren wordt meestal veroorzaakt door te weinig brandstof dat wordt ge-injecteerd. Kan een probleem zijn aan de injector of de brandstofpomp die onvoldoende druk geeft.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
stotteren kan ook een sensor probleem zijn.
Bij mengsel zou het ook nog valse lucht kunnen zijn.... daar wil die ook wel van gaan stotteren
Uitlezen om te beginnen, aan de van hand wat daar uitkomt is waarschijnlijk de diagnose (en oplossing ) wel te stellen.
Bij mengsel zou het ook nog valse lucht kunnen zijn.... daar wil die ook wel van gaan stotteren
Uitlezen om te beginnen, aan de van hand wat daar uitkomt is waarschijnlijk de diagnose (en oplossing ) wel te stellen.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Jullie zijn echt top Maar heb huis gehaald, en lampje heeft niet meer gebrand. Ik zal morgen eens een elek.draadje halen om hem uit te lezen!
Het stotteren/stoten op snelweg is bij verkoop ook gemeld en heb dus nog wat budget over dat te fixen. (200 euro van prijs gehaald) Maar meisje heeft rijbewijs gehaald gister dus wil de boel beetje degelijk hebben voordat ze erin gaat rijden. Ik heb laatst naar friesland gereden, hele stuk (heel warm was het die dag, en ook nog file rijden) 0 problemen, lampjes, stoten gehad, dus dat gaf vertrouwen!
Op terugweg bij utrecht 3x stotteren, daarna niet meer.
Tot ik een keer weg reed bij huis en hij ging stoten in 2de versnelling. Toen lampje aan en later sloeg hij keer af, maar ik twijfel erg of dat dit misschien door mijzelf kwam tja, dat kan natuurlijk ook altijd.
Maar nu dus gereset en geen stoten of lampjes of wat dan ook.
Van het weekend maar eens kloten met dat uitlezen.
Het stotteren/stoten op snelweg is bij verkoop ook gemeld en heb dus nog wat budget over dat te fixen. (200 euro van prijs gehaald) Maar meisje heeft rijbewijs gehaald gister dus wil de boel beetje degelijk hebben voordat ze erin gaat rijden. Ik heb laatst naar friesland gereden, hele stuk (heel warm was het die dag, en ook nog file rijden) 0 problemen, lampjes, stoten gehad, dus dat gaf vertrouwen!
Op terugweg bij utrecht 3x stotteren, daarna niet meer.
Tot ik een keer weg reed bij huis en hij ging stoten in 2de versnelling. Toen lampje aan en later sloeg hij keer af, maar ik twijfel erg of dat dit misschien door mijzelf kwam tja, dat kan natuurlijk ook altijd.
Maar nu dus gereset en geen stoten of lampjes of wat dan ook.
Van het weekend maar eens kloten met dat uitlezen.
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
DLS wrote:hm zou ook nog wel es kunnen zijn dat het de gaskleptiometer is. (gasklep positie meter). Maar zoals al gezegd, eerst ff uitlezen
is inderdaad goed mogelijk dat het koolstof van de potetiometer versleten is (dit was bij mij in elk geval het geval met stotteren). En ook get grondig schoonmaken van het injectiehui HELPT!
KLIK