toerenteller

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

wat is het verschil tussen een type1 en type2 toerenteller eigelijk?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

williamgt
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: MonMay03, 2004 8:12:39 AM
Location: eindhoven

toerenteller

Post by williamgt »

geen idee, ik heb namelijk alleen een type 2 toerenteller van de sloop kunnen halen en die heb ik ingebouwd bij mijn ax.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Re: toerenteller

Post by Brutus »

williamgt wrote:ik heb bij mijn AX type 1 GT een nieuw type toerenteller gezet uit een gti. Als je wilt weten hoe moet je anders even bellen want ik kan het niet zo goed op papier zetten. tel. 0652452119. die kluwer handboek op het forum verklaard ook een hoop als je de schema's kunt lezen! ik heb echter op de toerenteller een aanpassing gemaakt.


Wat voor aanpassing? misschien wel handig voor de toerentellerloze ax-rijders :)

Ik wil graag weten welke sloper jij bezoekt hier in Eindhoven en omstreken...

carel
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: TueApr06, 2004 4:18:16 PM
Location: eindhoven
Contact:

Post by carel »

Ik ben ook benieuwd naar hoe je dat hebt gedaan. Zou het ook kunnen bij een toerentellerloze ax? Dat zou wel erg gaaf zijn :) 8) :)
1.1 spot, bj 1996, 9700 km!

williamgt
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: MonMay03, 2004 8:12:39 AM
Location: eindhoven

Post by williamgt »

Ik had ook een toerentellerloos dashboard omdat ik een 1.1 heb waar een GT motor in is gelepeld. Ik heb zo geen orgineel GT dashboard kunnen vinden dus ik maak nu met behupl van een dashboard van een gti maar een eigen ontwerp. Ik weet niet hoe bij een 1.1 de onsteking is maar als je voor de motor staat en de bobine aan de rechtse kant van je kleppendeksel hebt zit daar een stekker op geschoven met 4 groene draden. de voorste draad kun je volgen of aftakken, dat is je signaaldraad voor je toerenteller. Ik heb een toerenteller uit een gti gebruikt en daar zat een bepaalde aansluiting niet op voor je signaal. Ik heb hem aangepast. Je moet even zoeken wat de + en de _ is van dde toerenteller. Dan zit er een diode aan de rechtse kant van het aansluitblok. De signaaldraad soldeer je aan de linker aansluiting van de diode(weet nu niet of dat de anode of kathode is). Nu zou die moeten werken. Zal wel eens een fotootje plaatsen is misschien wat duidelijker.

williamgt
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: MonMay03, 2004 8:12:39 AM
Location: eindhoven

Post by williamgt »

oh ja de sloperijen rond eindhoven:
gebr. de kinderen---> best duur
weber geldrop----> redelijk goede prijzen
weber helmond----> niet allervriendelijkst wel redelijk grote sloop
piet keizer----> grote sloop, goede prijzen staat nog een gti die is echter wel bijna leeg
De rest rond eindhoven moet ik nog bezoeken. heb mn ax pas 2 weken dus...

carel
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: TueApr06, 2004 4:18:16 PM
Location: eindhoven
Contact:

Post by carel »

Bij Piet Keizer ben ik al een paar keer geweest. Heb zelf mijn steentje bijgedragen aan het strippen van de gti: interieur eruit gehaald en dempingsplaat aan de onderkant van de moterkap.
Die toerenteller aansluiten klinkt nog vrij lastig als je geen feeling hebt met elektrisch spul. En stel dat het lukt, kan je dan alleen het toerentellerplaatje in je dashboard zetten of zou je het hele dashboard moeten vervangen?
1.1 spot, bj 1996, 9700 km!

williamgt
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: MonMay03, 2004 8:12:39 AM
Location: eindhoven

Post by williamgt »

je zal wel iets uit je dashboard moeten slopen(bijv klokje) om ruimte te krijgen voor je toerenteller. Ik sloop zelf het hele dashboard eruit en bouw zelf een nieuwe. Heb je meteen iets aparts.Als je een toerenteller hebt kan ik je anders ook wel eens helpen, want je kwam toch uit de buurt zag ik?

carel
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: TueApr06, 2004 4:18:16 PM
Location: eindhoven
Contact:

Post by carel »

Ik heb wel links in mijn dashboard ruimte over(zit nu alleen een logo). En ik wil eerst even kijken of het werkt(lampje op de toerental sensor aansluiten?) voordat ik een toerenteller ga halen op de sloop en mijn dashboard overhoop ga halen.
Ik woon inderdaad ook in Eindhoven. Pisanostraat, evenwijdig aan de montgomerylaan.
1.1 spot, bj 1996, 9700 km!

williamgt
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: MonMay03, 2004 8:12:39 AM
Location: eindhoven

Post by williamgt »

je kunt dat makkelijk meten met een multimeter. Zo heb ik dat ook bij mij gedaan. Pisanostraat ken ik wel. ik hoor het wel.

carel
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: TueApr06, 2004 4:18:16 PM
Location: eindhoven
Contact:

Post by carel »

Mijn reactie duurde even, toerenteller was even geen prioriteit(remschijven, aandrijfas). Ik heb in een boek van Bosch over motormanagement gevonden dat er een pulserend spanningssignaal af te tappen is van de ontstekingsspoel(hier wordt spanning opgebouwd en doorgestuurd naar de distributeur(bougies)) . Ik heb met een lampje proberen te kijken of ik ergens een signaal vandaan kreeg, maar ik had geen succes. Dit ligt waarschijnlijk aan mijn complete gebrek aan elektrische kennis.
Williamgt, als jij zin en tijd hebt, kunnen we er samen naar kijken. Ik heb de komende 3 weken geen verplichtingen en dus tijd zat. Als dit uitgevogelt is worden er waarschijnlijk een hoop mensen blij.
1.1 spot, bj 1996, 9700 km!

williamgt
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: MonMay03, 2004 8:12:39 AM
Location: eindhoven

toerenteller

Post by williamgt »

He hallo. Ik ga zaterdag op vakantie voor 10 dagen. Als ik terug ben kan ik het even laten zien mits er natuurlijk die aansluiting is op je bobine.
groeten,
william

carel
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: TueApr06, 2004 4:18:16 PM
Location: eindhoven
Contact:

Post by carel »

Okido, ik weet alleen niet welke aansluiting het precies is, maar dat vinden we dan wel uit denk ik.
We spreken dan wel wat af als je terug bent.
Goede vakantie! :)
1.1 spot, bj 1996, 9700 km!

williamgt
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: MonMay03, 2004 8:12:39 AM
Location: eindhoven

toerenteller

Post by williamgt »

he carel
Ik ben weer terug van vakantie. laat maar wat weten als je tijd hebt dan kunnen we eens wat afspreken. Het is wel even geleden dat ik het bij mij heb gedaan dus ik zal ook weer even moeten kijken maar dat komt wel goed. Heb je een teller van een GT (injection) of van een gti(grote?)
We zullen wel een extra draad moeten leggen ben ik bang maar alles komt goed.
ik hoor het wel,
groeten william

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

als jullie leker veel foto's maken, dan kunnen jullie daar misschien een howto van schrijven!

er zijn namelijk zat mensen die dit willen [oa. ik]
Image

carel
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: TueApr06, 2004 4:18:16 PM
Location: eindhoven
Contact:

Post by carel »

Ik heb nog geen teller gekocht. Eerst wil ik een keertje kijken of er een bruikbaar signaal aanwezig is ergens.
Volgende week een keertje afspreken?
1.1 spot, bj 1996, 9700 km!

williamgt
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: MonMay03, 2004 8:12:39 AM
Location: eindhoven

toerenteller

Post by williamgt »

he carel! Volgende week heb ik het behoorlijk druk. De week daarna komt me beter uit. Ik hoor het wel
groeten,
william

carel
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: TueApr06, 2004 4:18:16 PM
Location: eindhoven
Contact:

Re: toerenteller

Post by carel »

williamgt wrote:he carel! Volgende week heb ik het behoorlijk druk. De week daarna komt me beter uit. Ik hoor het wel
groeten,
william


Is goed, stuur van de week wel een pb'tje!
1.1 spot, bj 1996, 9700 km!

williamgt
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: MonMay03, 2004 8:12:39 AM
Location: eindhoven

toerenteller

Post by williamgt »

Ik weet zo niet hoe ik een how to kan toevoegen. Ik maak anders wel een word document hoe je een toerenteller kunt aansluiten.
Als iemand laat weten hoe ik die kan uploaden dan doe ik dat.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

het makkelijkste is gewoon om van equus een toerenteller te kopen

( equus is verkrijg baar bij de conrad )

zij maken toerentellers voor benzine maar ook voor diesel motoren...

die universeel zijn dus overal op aan te sluiten ..
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Post Reply