kokende accu...

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
Reinier
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: MonOct03, 2005 1:25:42 PM
Location: Den Haag

kokende accu...

Post by Reinier »

probleempje:

reed vanochtend naar mijn werk, rook een zeer onaangename lucht tijdens het rijden, bij aankomst bleek er rook van mijn accu af te komen.

De afgelopen twee weken zijn al verscheidene dingen uitgevallen: blower, deel van dashboard verlichting en eergister m'n dimlicht...
En gister kon ik hem aanduwen.

Wie kan mij helpen met localiseren waar het probleem zit?
accu / dynamo / kortsluiting ergens??

groeten

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

branderige lucht? dan is het een kortsluiting. "chemisch" luchtje? dan is je accu niet gezond bezig. sluit eens een amperemeter aan (of een multimeter met de motorkap dicht? je wil echt GEEN accuzuur in je gezicht krijgen..)

Hij moet echt waaay past 50A staan wil je een kokende accu krijgen normaal, nl.

Reinier
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: MonOct03, 2005 1:25:42 PM
Location: Den Haag

Post by Reinier »

het leek meer op een chemische lucht dan op een brand lucht; zeg maar type flink rottende eieren...

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

accu is verrot ben ik bang, kan door kortsluiting zijn.

Eric Vertogen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
Location: Best
Contact:

Post by Eric Vertogen »

Dynamo kan ook te veel voltage leveren waardoor de accu gaat koken. Dit is simpel te meten met een mutimeter. Boven de 14,5 volt met draaiende motor is te veel.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

ik zou iig heel gauw zorgen dat je uit die lucht komt want dat is echt niet goed voor je.

ik heb er miss binnenkort een over, uit m'n oude auto of de nieuwe, of uit een sloper..

we kunnen altijd even kijken hoe die reageert in jouw auto natuurlijk. gelijk even de multimeter erop ofzo. woon je een beetje in de regio utrecht?

Reinier
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: MonOct03, 2005 1:25:42 PM
Location: Den Haag

Post by Reinier »

net m'n accu voltage gemeten met draaiende motor en deze kwam op 14,85 Volt: te hoog dus.

Betekent dit nu dat m'n dynamo kapot is of m'n dynamo 'voltage regelaar' of zoiets?
en kan dit te hoge voltage dan het kapot gaan van m'n dimlicht verklaren?

en die accu is nu zeker ook naar z'n grootje?

Eric Vertogen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
Location: Best
Contact:

Post by Eric Vertogen »

Reinier wrote:net m'n accu voltage gemeten met draaiende motor en deze kwam op 14,85 Volt: te hoog dus.

Betekent dit nu dat m'n dynamo kapot is of m'n dynamo 'voltage regelaar' of zoiets?
en kan dit te hoge voltage dan het kapot gaan van m'n dimlicht verklaren?

en die accu is nu zeker ook naar z'n grootje?


14,85 V is een beetje aan de hoge kant, maar niet spectaculair. Ik heb wel waardes gezien van boven de 20V.
Ik weet niet of je stationair gemeten hebt? Wat veranderd er met hogere toeren? Waarschijnlijk schiet ie dan wel de hoogte in met het voltage. Daardoor kan er vanalles stuk gaan, zoals lampen van het dimlicht. In principe alles dat electrisch is en voltage van 12V kan verdragen.
Normaliter is de spanningsregelaar stuk in de dynamo.

Reinier
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: MonOct03, 2005 1:25:42 PM
Location: Den Haag

Post by Reinier »

ik heb alleen stationair gemeten inderdaad, zal dat straks nog even doen met hogere toeren

kan iemand nog iets vertellen over hoeveel werk het is / wat het kost om spanningsregelaar te vervangen / repareren
en of die accu het nog gaat doen?

in ieder geval bedankt voor alle reacties tot nu toe!!

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

gewoon je dynamo laten reviseren, dat is het beste. en je hebt idd een nieuwe accu nodig. 10tje mag je een oudere komen halen..

Reinier
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: MonOct03, 2005 1:25:42 PM
Location: Den Haag

Post by Reinier »

hmm,
bij de dealer kost een nieuwe dynamo tussen de 200 en 300 Euro en een gereviseerde bij een ander bedrijf is inclusief inbouw 160 Euri...
Valt me nogal tegen deze prijzen.
Is van de sloop halen een idee? of heeft iemand een mooi adresje om de dynamo te laten reviseren?

Ik woon overigens in Den Haag.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

moet je ff een revisiebedrijfje zoeken. Dynamo reviseren kost bij mijn weten 50-60 euri...

alleen de inbouw is k*t. moeten we anders ff 30 okt. doen, op de meeting?

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

sloop dynamo kost geen drol. Ik kreeg er zelfs een keer eentje gratis mee.

Zoek gewoon een sloop ax, bx, zx, 205, 309, 106 enz enz. met weinig km's en daar hangt een mooie dynamo voor je... :)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

voor een dikke 100 eur heb je wel een gewone dynamo nieuw.

en dan nog zelf even inbouwen.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Reinier -> Browny heeft een gereviseerde dynamo liggen voor 30 euro. Hij gaat ook vaak naar meetings. Als je hem nu even een pb stuurt kan je achterhalen of hij er 30 oktober is. Als je dan ook komt, kunnen we ws wel even een die dynamo op je auto monteren.
Zie hier

Reinier
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: MonOct03, 2005 1:25:42 PM
Location: Den Haag

Post by Reinier »

ok, nog ??n berichtje dan:

gister met lopende motor het voltage op de accu gemeten (14,8 V) maar
met hogere toeren schiet dit niet omhoog.

zit het probleem nog steeds bij de dynamo / spanningsregelaar??

Post Reply