Wat zit waar op m'n relaisschakelaar?

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Wat zit waar op m'n relaisschakelaar?

Post by pcrodent »

Ik wil binnenkort de mistlampen maar eens gaan aansluiten. Ik heb een relaisschakelaar van mistlicht achter die ik daarvoor wil gaan gebruiken. Hij heeft 5 pinnen. Ik vermoed dat ze zijn:
- Positief voor mistlampen
- Aarde voor mistlampen
- Positief voor stuurstroompje
- Aarde voor stuurstroompje en lampje (zie volgende)
- Positief voor lampje in de schakelaar
Heb vandaag een kabelschoentang + schoentjes gehaald dus het gaat helemaal goed komen, maar... ik weet niet welk pinnetje wat is! :(

Mijn vragen:
- Is wat ik net schreef over die pinnen correct of zit het anders?
- Welk pinnetje zit waar? Heeft iemand een plaatje?
Kijk uit, een Cactussssss

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Pak een nieuw relais, das wel zo handig, mistlamp achter is nu niet echt 110W, en dat zijn je mistlampen wel bij elkaar.

Neem een gewoon verlichtingsrelais, die heeft 4 draden + en - voor schakelspanning en + en - voor verlichting.

in de + leiding voor de schakelstroom zet je je schakelaar, die je voed via een lampje van een schakelaar ofzo, die gaan pas aan bij licht aan (type2 dan)

Je hoeft dan maar 1 draad naar voren te leggen, als je tenminste je relais onder de kap bouwt, + voor de lampen pak je van de accu, uiteraard gezekerd.

willem
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: FriJun20, 2003 7:54:54 AM
Location: houten

Post by willem »

gewoon even doormeten. als het goed is zijn er dan 2 contacten waar geen weerstand opstaat. ALs je daar dan stroom opzet kan je uitzoeken welke 2 je moet hebben voor je lampen.
Met strepen ga je harder.

willem
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: FriJun20, 2003 7:54:54 AM
Location: houten

Post by willem »

kan het natuurlijk ook even openwippen, dat heb ik gedaan. Kwestie van lijnen op printplaatje volgen.
Met strepen ga je harder.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

willem wrote:kan het natuurlijk ook even openwippen, dat heb ik gedaan. Kwestie van lijnen op printplaatje volgen.


Meeste relais hebben wel een opdruk oid staan, waarmee je zo kan zien wat wat is


Image

Dit is een standaard verlichtingsrelais uit een Citroen AX dacht ik
Daar staat alles al keurig op vermeld welke pin wat is

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Oeh ik nu ik er zo eens over nadenk... Ik heb inderdaad nog een handje andere relais achterin m'n auto liggen van een oude kabelboom. Nouja iig toch even opzoeken hoe die aangesloten moeten worden dan... en of de mistlampen dat dan nog leuk vinden.
Kijk uit, een Cactussssss

Post Reply