Elektrische ramen aansluiten (van type 2 naar type 1)

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
CitroënAXDriver
AX Master
AX Master
Posts: 1979
Joined: TueJul01, 2003 1:53:44 AM
Location: Hoogeveen (Drenthe)
Contact:

Elektrische ramen aansluiten (van type 2 naar type 1)

Post by CitroënAXDriver »

Beste leden,

Ik krijg naar alle waarschijnlijkheid binnenkort elektrisce ramen in de AX.
Het systeem komt uit een type 2 Ax GT en ik heb een type 1 AX.
Ik zat dus te denken... in mijn AX zit de bediening in het middenconsole.
In een type 2 Ax zit de bediening in de deur zelf bij de armsteun.
Heeft iemand hier ervaring mee met hoe ik het ??n en ander dan mote aansluiten :?:
Misschien een schema of iets dergelijks :?: Als ik het voor elkaar heb gekregen,
maak ik er wel een "how-to" van oke.
Alvast bedankt voor de reacties :!: :!: :!:
Greetz Martin

BVB Rallying

Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

mmm ik heb hier wel een los werkende setup liggen, moet het ook zelf nog inbouwen, maar kan al wel met behulp van een accu de motoren op en neer laten gaan, stelt eigenlijk niet zo heel veel voor

Stroom haal je via een relais dat via het contact schakelt, stroom komt rechtstreeks vd accu via een zekering van 20 of 30A.

Het enige lastige is de schakelaar aansluiten, dr zijn 2 draden die naar de motor lopen 2 draden voor massa en 1 voor 12V
Mn schakelaars van een BX zijn als volgt aangesloten Buitenste gaan naar de motor, middelste is de + en de andere 2 zijn massa, als ik alles goed heb, geen idee wat voor schakelaars een type2 GT heeft, zal niet zoveel schelen denk ik

Dat is het eigenlijk wel qua bedrading voor zover ik weet

ff snel een schemaatje gemaakt in paint:

Image

Weet overigens niet 100% zeker of het goed is zo, heb het niet kunnen testen nu, is alweer een tijdje geleden, maar kijkend naar de dradenbos die ik heb is het goed, die 4 massadraden zitten allemaal aan elkaar, kan geen + zijn dan, bovendien komen die draden niet via het relais

Dirk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 211
Joined: SatNov06, 2004 2:55:32 PM
Location: Utrecht

Post by Dirk »

schema klopt zo volgens mij.

Als je wilt kan ik de schakelaars type 2 wel ruilen voor type 1 denk ik. Margje heeft die nog liggen namelijk

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Ik heb gewoon een setje BX schakelaars gepakt, die van de achterruiten.
Motoren komen ook van een BX af, ze passen zondermeer in een mechanisme voor handbediening, alleen de oude handbediening moet er afgeslepen worden en vervangen voor de motor.

Ik moet ze zelf toch in de deurpanelen inbouwen, dus heb ik 2 van die schakelaars genomen, die zijn relatief simpel in te bouwen

Margje
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 44
Joined: SatDec04, 2004 6:01:54 PM
Location: Utrecht

Post by Margje »

uhm, ik heb een type 2 ax (tgs) en bij mij zitten de schakelaar ook in het middelconsole! voor de handrem als ik het goed heb! weet niet wat er dan anders is.

Post Reply