Electrische raam onderdeel

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
Margje
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 44
Joined: SatDec04, 2004 6:01:54 PM
Location: Utrecht

Electrische raam onderdeel

Post by Margje »

Hey,
Heb sinds 2 weken een hele mooie 1.4tgs en ben er heel trots op. Alleen de electrische ramen werken nog niet. Van het linkerraam is het motortje kapot, dus hier zoek ik een nieuwe voor. Heeft iemand er toevallig nog eentje liggen? Op de sloop ligt niet zoveel nl.
De andere kant werkt wel, alleen de rail die aan het raam vast zit, zodat het raam omhoog en omlaag wordt gedaan, schiet elke keer van het raam af, best irritant. Heeft iemand een tip om het goed vast te zetten? Nu moet ik elke keer het interieur uit de deur slopen om het er weer op te zetten, schiet niet echt op.
alvast bedankt!

freewheeler
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 131
Joined: WedOct20, 2004 9:59:55 PM
Location: Belgi?

Post by freewheeler »

heb wel geen motortje liggen, maarre.. moet dat stijltje niet vastzitten met een vijs aan het frame??? Kan niet zo moeilijk te vinden zijn, je haalt toch altijd weer alles af :lol:

Bij mij zat dit toch meer onderaan vast hoor. Haal eens je bekleding los en beweeg het stijltje tot je ergens een gaatje erin vindt, en zoek dan op dezelfde hoogte een gat in de plaat, en draai een goed vijsje door, volgens mij klopt dit... indien niet geef nog een berichtje, dan vraag ik het wel door aan iemand.
Bovenaan zit dat natuurlijk ook vast, maar dat is gemakkelijk te zien, is bovenaan het deurframe, maar dat wist je waarschijnlijk al h?

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Re: Electrische raam onderdeel

Post by IceByte »

Margje wrote:Hey,
Heb sinds 2 weken een hele mooie 1.4tgs en ben er heel trots op. Alleen de electrische ramen werken nog niet. Van het linkerraam is het motortje kapot, dus hier zoek ik een nieuwe voor. Heeft iemand er toevallig nog eentje liggen? Op de sloop ligt niet zoveel nl.
De andere kant werkt wel, alleen de rail die aan het raam vast zit, zodat het raam omhoog en omlaag wordt gedaan, schiet elke keer van het raam af, best irritant. Heeft iemand een tip om het goed vast te zetten? Nu moet ik elke keer het interieur uit de deur slopen om het er weer op te zetten, schiet niet echt op.
alvast bedankt!


Motor kan je ook pakken van een BX, tenminste, daar komen mijn motoren vanaf, ze zien er wat anders uit, maar alle aansluitingen zijn hetzelfde, en ze passen op het mechanisme (moet ze bij mij nog inbouwen, heb weleen fotootje van die motoren in mn wie is wie)
Als je een 5 deurs AX hebt, dan is het vermoedelijk anders dan van een 3 deurs, hou daar ff rekening mee

Ik heb nog een motor over, dat is echter een rechter motor, dus dat gaat niet werken. Ik heb geen flauw benul of die beide motoren gelijk zijn qua snelheid e.d, vandaar dat ik dr gelijk 2 uit een BX heb gepakt, kostte me iets van 50?, met alle bekabeling enzo dr bij (heb nog geen el ramen, ga ik erop bouwen)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Bij een AX duwt de motor toch een metalen steun omhoog zodat het raam open en dicht gaat?

Gaat dat bij een BX ook zo? Of gaat het daar met een kabel.
Ik heb zelf ook geen electrische ramen en wil het wel.
Alleen kun je op de sloop echt niets vinden. Er zijn niet zoveel AX'jes met electrische ramen.

Als je alles van de BX in de AX in gaat bouwen kun je dan ff foto's maken.
Als dat goed werkt ga ik hetzelfde doen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Mark wrote:Bij een AX duwt de motor toch een metalen steun omhoog zodat het raam open en dicht gaat?

Gaat dat bij een BX ook zo? Of gaat het daar met een kabel.
Ik heb zelf ook geen electrische ramen en wil het wel.
Alleen kun je op de sloop echt niets vinden. Er zijn niet zoveel AX'jes met electrische ramen.

Als je alles van de BX in de AX in gaat bouwen kun je dan ff foto's maken.
Als dat goed werkt ga ik hetzelfde doen.


Wat ik gedaan heb is het volgende:

je sloopt de motoren uit een BX, ze zien er iets anders uit, maar verder zijn ze qua bevestiging identiek, ook het tandwiel dat dr in zit.
Het handbediende mechanisme is aan te passen aan electrische motoren, je moet alleen dat ding voor de handbediening dr af slijpen, zit dr aan geklonken (is eenvoudig te doen) Dan hoef je alleen nog maar 2 boutjes dr door te doen waarmee je de electrische motor dr op vastzet, als die eenmaal vast zit kan je dat zo terugbouwen, en kan je de bedrading gaan trekken. Schakelaars heb ik ook uit een BX, die van de achterruiten, samen met de stekker en een stuk draad.

Motor heeft 2 draden, afhankelijk van de schakelaar schakel je 1 van die 2 aan de massa, en de ander aan de +. Schakelaar heeft 1 voedingsdraad, 2 draden naar de motor en 2 massa draden(1 voor elke kant uit draaien)
De voeding wordt via een relais geschakeld, en dat loopt via een aansluiting op het contact, zodat het relais pas schakelt als de sleutel dr in gaat. en de auto op contact gaat. Stelt geen ene kl*te voor, bekabeling en stekkers kan je denk ik ook wel van een BX slopen.

ZX kan je vergeten, daarbij wordt het raam bediend via een kabelsysteem, en de bevestiging is ook anders

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ga ik daar van de zomer eens naar kijken.

Wil ik meteen centrale deurvergrendeling motortjes erop zetten.
Ik heb ze nog liggen van een ZX. Maar dat past waarschijnlijk weer niet.

En liever alles in 1x inbouwen. Ander blijf je je deur open maken.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ik heb net van Margje 2 motoren overgenomen met schakelaars.

Schakelaars hebben idd 5 contact puntjes. Is er bij iemand bekend hoe je dit precies aan moet sluiten. Of wordt het meten?

Zou wel een hoop tijd schelen als iemand weet wat op welk contact punt moet.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »


Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ik kwam dat topic net te laat tegen ja. :?

Had de zoekfunctie op het forum gebruikt. En die vond die andere topic als eerste. Vandaar.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Post Reply