LED achter/knipperlicht ervaringen?

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

LED achter/knipperlicht ervaringen?

Post by Titus »

Ha helden/heldinnen,

Het leek mij leuk om mijn achterlichten en knipperlichten (als het werkt) van LED licht te voorzien in plaats van gloeilampjes.
Daar ben ik vast niet de eerste mee.
Ik wil het wel in elkaar knutselen en testen... lijkt me wel geinig!

Wat zijn jullie ervaringen?

Groet,
Titus
Hoeba hoeba!

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Je bent er zeker niet de eerste mee maar misschien wel voor een AX want ik heb het nog nooit gezien, ook niet op internet.
Lijkt me wel een apart gezicht bij een AX maar veel plek is er niet voor de LEDjes in die achterlichtkappen, lijkt me. In elk geval niet om cirkels ofzo te maken, wat je ook wel een ziet bij Civics enzo.
Maargoed, als je het nog gaat doen: succes!
Kijk uit, een Cactussssss

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Is vrij lastig om dat dr zelf in te bouwen, tenminste om het netjes te doen, weet wel dat er lampjes te krijgen zijn die de normale gloeilamp vervangt

Dan krijg je zoiets:

Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ik heb die LED's erin gehad.... Als achterlicht en remlicht.

NIET DOEN!!! De licht units zijn er niet geschikt voor. Alleen als je er 100% recht achter zit zie je wat licht. Maar VEEEEL minder licht dan een normaal bolletje.

De lichtunits moeten geschikt zijn voor LEDS. En dat zijn ze niet. Zodra je er niet meer rechtachter staat heb jij bijna geen lichtopbrengst meer. De AX achterlicht unit heeft geen reflectors. Vandaar.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

op inkoopacties.net staan power LED's te koop, misschien doen die het wel goed genoeg?
Ik weet niet wat er in die units hierboven zit, maar het valt te proberen natuurlijk.
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

volgens mij zat het probleem meer inde spiegels/reflectors als dat de leds niet krachtig genoeg waren.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

Kakelbont wrote:volgens mij zat het probleem meer inde spiegels/reflectors als dat de leds niet krachtig genoeg waren.


dat kan ook natuurlijk, maar zou dit niet te compenseren zijn met sterkere LED's?
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Van mij mag je het uitteraard proberen.

Ik ben naar die winkel teruggegaan om ze terug te geven.
Als ik zo had gaan rijden... Had een van de eerste auto's achterop gereden omdat ie de remlichten niet zag.

Het is heel simpel... Een led straalt zijn licht alleen RECHT naar achteren. Een bolletje straalt zijn licht alle kanten op. Dus een led is alleen fel als je er 100% recht inkijkt. Die situatie doet zich in het verkeer zelden voor.

Dus moet je een achterlicht unit hebben die anders is opgestelt. Waar de leds alle kanten op staan.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

RinuX
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: WedFeb25, 2004 11:15:03 AM
Location: Hilversum
Contact:

Post by RinuX »

Ik heb alleen de gewone achterlichten (niet de remlichten! daar zijn ze niet fel genoeg voor!) vervangen door leds... zijn fel genoeg door de reflectoren, alleen wel merkbaar minder fel als je er schuin achter staat.. voor 's avonds zeker zichtbaar genoeg.. ik zal wel wat foto's maken binnenkort

als je de knipperlichten wil doen moet je de leds een bepaalde weerstand geven anders gaan ze te snel knipperen.
Image
AX 11 TGE - De meest gare opties op mijn AX.. :: Witte tellers (thx Erwt) :: Neon voor, onder dorpels en in achterbak, Witte power Led in stadslicht, leds in achterlicht :: http://www.camcosystems.nl/ Alarm :: Sony xplod blackpanel 4x 52Watt headunit + 10cd changer, Sony Xplod Speakers, active sub in achterbak...

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Mark wrote:Van mij mag je het uitteraard proberen.

Ik ben naar die winkel teruggegaan om ze terug te geven.
Als ik zo had gaan rijden... Had een van de eerste auto's achterop gereden omdat ie de remlichten niet zag.

Het is heel simpel... Een led straalt zijn licht alleen RECHT naar achteren. Een bolletje straalt zijn licht alle kanten op. Dus een led is alleen fel als je er 100% recht inkijkt. Die situatie doet zich in het verkeer zelden voor.

Dus moet je een achterlicht unit hebben die anders is opgestelt. Waar de leds alle kanten op staan.


LEDS stralen hun licht wel uit onder een kleine hoek, dat is het probleem, de leds moeten gewoon ook opzij gericht staan zodat het ook via de reflector schijnt, dat ontbreekt bij zoiets als dit

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

Volgens mij heb je als je het geheel vanaf de min-plaat opnieuw opbouwt (de enige grote plaat die er in de licht-units te vinden is bedoel ik) ruimte zat om er een hele kermis aan ledjes die de nodige kanten op gericht staan in kwijt te kunnen. Dan heb je misschien gelijk de juiste weerstand om ook als knipperlicht dienst te doen. (of praat ik nu onzin, hoe zit dat met LED's in serie of parallel?)

Juist niet de cirkel natuurlijk - dat doen de fouterikken. (oeps wat zeg ik nu) Maar wat misschien wel leuk is om de knipper-LED's en de achterlicht-led's te mixen, meer als een amerikaan, zeg maar. (bijv. allemaal rood)
Wat van LED licht ook mooi is, vind ik, dat het zo plotseling aan gaat. Ziet er enorm 'modern' uit.

Je kan een stuk MDF of iets wat misschien wat beter tegen vocht kan in de gewenste richtingen en op de gewenste plekken doorboren om de ledjes in te 'huizen' en tegelijk te richten.

Ben van plan om eerst eens uit te zoeken hoe die dingen geschakeld moeten worden voor de gewenste lichtopbrengst / weerstand en dan te bedenken hoe ik het zaakje in elkaar ga zetten.

Evt. moet inderdaad een nieuwe kunststof kap gemaakt worden als de aanwezige reflectie / lensvorming niet handig uit komt. Heb tijdens mijn studie nog wel wat geexperimenteerd met een zelf gemaakte vacuumvorm machine in mijn oven...

Groet,
Titus
Hoeba hoeba!

Post Reply