Aanjager/blower: soms wel/soms niet

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
jonne
AX Starter
AX Starter

Aanjager/blower: soms wel/soms niet

Post by jonne »

Goeiedag,

Vraagje: De blower van onze AX doet het tegenwoordig soms wel, maar meestal niet. Wanneer ie het wel doet, lijkt ie soms iet minder hard te draaien. Ik had al ergens gelezen dat het versleten koolborstels kunnen zijn, of dat het mogelijk een defecte print kan zijn. Wat is jullie menig wat het zou kunnen zijn en waar kan ik de desbetreffende onderdelen vinden (ja, ik weet waar de koolborstel kan vinden :wink: )??

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

Je blower begint te verslijten. Hij staat ook bijna altijd aan dus dat kan. Als je er last van hebt dan kan je hem vervangen. Let op er zijn 2 soorten eentje met 2 standen en eentje met 3 standen. Deze zijn niet onderling uitwisselbaar. Het is een rotklus om er bij te komen hij zit aan de rechterkant onder je dashboard.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Kakelbont »

Sander wrote:Je blower begint te verslijten. Hij staat ook bijna altijd aan dus dat kan. Als je er last van hebt dan kan je hem vervangen. Let op er zijn 2 soorten eentje met 2 standen en eentje met 3 standen. Deze zijn niet onderling uitwisselbaar. Het is een rotklus om er bij te komen hij zit aan de rechterkant onder je dashboard.

Dat met 2 of 3 standen zit em toch in het relais van de schakelaar? Dacht dat de blower zelf hetzelfde was.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

Ik weet het niet precies. De aansluiting kan ook anders zijn van de blower. Je kan het beste eerst je ouwe eruit halen en dan vergelijken met eentje van de sloop.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

jonne
AX Starter
AX Starter

Post by jonne »

Ik neem de oude wel mee naar de sloop/winkel/garage. Maar hoe kan ik er het beste bij komen? Moet het hele dashboard eruit, og kan ook alleen het middenstuk (dat waar alle knopjes zitten) eraf?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

aan de passiergskant via de onderkant van het dashboard

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

Bij een type2 is het voldoende om alleen het dashboardvakje te verwijderen, dan kan je de motor zo zien zitten, en dr uit halen is vrij simpel te doen.

jonne
AX Starter
AX Starter

Post by jonne »

Hartelijk dank, 'k zal van de week eens kijken en het jullie laten weten.

jonne
AX Starter
AX Starter

Post by jonne »

Vandaag er eindelijk aan toe gekomen om te kijken.
Ik had gedacht er toch wel een hele middag mee bezig te zijn.
Eerst zoeken waar die zit. Met behulp van jullie tips had ik hem snel gevonden.

Rechtsboven in het handschoenenbakje zit ie. Wanneer je het bakje eruit heb (5 schroefjes) zie je hem meteen.

Zonder bak (en de aanjager/motor er al uit):
Image

De aanjager/motor eruit hehaald d.m.v. twee moertjes los te draaien en de motor los te koppelen van de luchtslang:

Image

En dit is de veroorzker van mijn 'leed'. Wanneer er de rotor een klein beetje indrukte deed ie het wel, maar wanneer ik hem weer losliet stopte ie er weer mee. Geen zin om aan dat ding te gaan 'sleutelen'; gewoon eentje op de sloop gehaald (?15,-).
Image

Al met al (zonder de tijd megerekend om naar de sloop te rijden) hoogstens 1 uurtje werk.

Nogmaals hartelijk dank voor je adviezen! (Y)
Last edited by jonne on SatJan15, 2005 5:38:11 PM, edited 2 times in total.

jonne
AX Starter
AX Starter

Post by jonne »

Sander wrote:Ik weet het niet precies. De aansluiting kan ook anders zijn van de blower. Je kan het beste eerst je ouwe eruit halen en dan vergelijken met eentje van de sloop.

Er zijn trouwens (voor zover ik gezien heb) twee types:
-een met 3 draden (ouder type)
-een met 4 draden (nieuwer type)
Beide conectors zijn wel hetzelfde, dus goed kijken bij het halen van een andere.
Last edited by jonne on SatJan15, 2005 5:40:18 PM, edited 1 time in total.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Brutus »

Jij ook bedankt voor je duidelijke foto's...

Wellicht wil je een kleine doc. ervan maken met beschrijving en foto's...
Hebben we weer een How-to van...

Zodoende weten andere leden ook hoe ze zoiets makkelijk kunnen vervangen.. Geloof me, er zijn leden die niet weten hoe ze dit moeten aanpakken maar aan de hand van je tekst en foto's ineens wel...

:D

Document mailen!!!... Bijvoorbeeld naar joost@axclub.net 8) :)

jonne
AX Starter
AX Starter

Post by jonne »

Ik zal er van de week even de tijd voor nemen. Komt voor elkaar.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Brutus »

jonne wrote:Ik zal er van de week even de tijd voor nemen. Komt voor elkaar.

Super....

Op naar meerdere How-To's... :)

Jonne, al 16 berichten en al helemaal besmet met het AX(club) virus.. :twisted: :D

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

Ey je hebt goed werk verricht zo te zien! :) goede duidelijke foto's ook :)

gelukkig werkt alles nu weer.. dat is toch altijd goed om te horen :D
Image

jonne
AX Starter
AX Starter

Post by jonne »

Zojuist een How-to gemaakt en opgestuurd. Het document is gemaakt in Works en niet en word (heb ik niet). Ik hoop dat het goed gaat.

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

jonne wrote:Zojuist een How-to gemaakt en opgestuurd. Het document is gemaakt in Works en niet en word (heb ik niet). Ik hoop dat het goed gaat.

joost kan dat vast wel.. anders installeerd hij workks ook maar :D good o'times...
Image

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Brutus »

q01z wrote:
jonne wrote:Zojuist een How-to gemaakt en opgestuurd. Het document is gemaakt in Works en niet en word (heb ik niet). Ik hoop dat het goed gaat.

joost kan dat vast wel.. anders installeerd hij workks ook maar :D good o'times...

Die zet ze wel om in PDF... en anders doe ik het wel :)

Post Reply