Over chiptuning

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Dus (even herhalend): inlaatsysteem = spruitstuk + gasklephuis
1.4(ecu + inlaatsysteem) = vermogenswinst = ?100 + ~2 uur werk
Goed begrepen zo?
Dit klinkt toch een stuk aantrekkelijker dan voor 400 scheuro laten chippen namelijk.... :)
Kijk uit, een Cactussssss

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Klopt precies maar dan moet je wel een bosch injectiesysteem hebben met mechanische verdeler. Bij de andere systemen kan je alleen het spruitstuk vervangen door die van een 1.4 das ook al een verbetering.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Kun je zien wat voor verdeler ik heb?
Image
Soort computer ga ik zelf even kijken.
Kijk uit, een Cactussssss

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Mechanische verdeler en zo te zien bosch injectie dus dat gaat goedkomen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Kijk da's mooi nieuws. Is het het ding pal naast de motor? (boven het loze stekkertje en met die blauwe & gele veeg erop) Gewoon om te weten wat wat is....
Kijk uit, een Cactussssss

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Nee das wel een onderdeel van de ontsteking maar niet de verdeler. Hij zit nog effies meer naar rechts op de foto (je kan hem net niet zien).
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

de electronische ziet er zo uit : (ala gegoten met 4 contactpunten rechtop)

Image

getoond is volcane 1995 1.1i

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Sander wrote:Nee das wel een onderdeel van de ontsteking maar niet de verdeler. Hij zit nog effies meer naar rechts op de foto (je kan hem net niet zien).


Meer naar rechts? Dan zit je onderhand in de wielkast... (rechts van de accu)
Zit het niet onder iets dat op de foto te zien is?
Kijk uit, een Cactussssss

Snowbard
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 58
Joined: ThuJun26, 2003 12:41:47 PM
Location: Amstelveen

Post by Snowbard »

Sander wrote:Bij de andere systemen kan je alleen het spruitstuk vervangen door die van een 1.4 das ook al een verbetering.


Maar er zit toch niet voor niets een spruitstuk met bepaalde afmetingen/vormen op een 1.1? Anders zou Citroen er fabriek-af al een 1.4 spruitstuk opzetten (evenveel moeite/kosten en meer vermogen)? Oftewel: wat zijn de haken en ogen aan het vervangen van het spruitstuk door dat van een 1.4?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Zover ik heb gemerkt wordt ie er alleen maar beter op. Misschien dat zn koppel iets hoger komt te liggen zodat het wat meer een toerenbakkie wordt. Ik vind het ook vreemd maar als je de 2 spruitstukken naast elkaar ziet dan weet je gewoon welke beter is. Heej als citroen voor veel vermogen ging in standaard auto's zouden ze er ook wel een openuitlaat onder doen en een open filter met koude luchttoevoer. Gelukkig doen ze dat niet en hebben we wat te doen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Snowbard wrote:
Sander wrote:Bij de andere systemen kan je alleen het spruitstuk vervangen door die van een 1.4 das ook al een verbetering.


Maar er zit toch niet voor niets een spruitstuk met bepaalde afmetingen/vormen op een 1.1? Anders zou Citroën er fabriek-af al een 1.4 spruitstuk opzetten (evenveel moeite/kosten en meer vermogen)? Oftewel: wat zijn de haken en ogen aan het vervangen van het spruitstuk door dat van een 1.4?


Tja, waarom maakt Intel ook minder snelle processoren (ja, sorry, computers snap ik nu eenmaal wel heel goed, dus daar vergelijk ik even mee)? Omdat niet iedereen een berg geld heeft liggen voor het snelste van het snelste. De productiekosten van die processoren verschillen niet zo gek veel, maar de prijs wel! (rara...) Sterker nog: soms zijn langzamere processoren zelfs gewoon begrenste goeie processoren! En daar maken overklokkers gebruik van, kopen een goedkope en voeren 'm op.
Kijk uit, een Cactussssss

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Snowbard wrote:
Sander wrote:Bij de andere systemen kan je alleen het spruitstuk vervangen door die van een 1.4 das ook al een verbetering.


Maar er zit toch niet voor niets een spruitstuk met bepaalde afmetingen/vormen op een 1.1? Anders zou Citroën er fabriek-af al een 1.4 spruitstuk opzetten (evenveel moeite/kosten en meer vermogen)? Oftewel: wat zijn de haken en ogen aan het vervangen van het spruitstuk door dat van een 1.4?


maar vooral; meer vermogen=hoger verbruik. De ax werd gelanceerd als zuinigheidsautotje. (de eerste 5personen auto die zoveel km op een liter kon doen.)

vraagje; zou het bij een 1.1 carb ook schelen als je d'r een spruitstuk van een 1.4 carb op zet?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ik zou het niet weten of dat scheelt. Moet je de 2 spruitstukken even naast elkaar houden dan zie je het wel.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Snowbard
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 58
Joined: ThuJun26, 2003 12:41:47 PM
Location: Amstelveen

Post by Snowbard »

Ja, eigenlijk inderdaad wel logisch ja. Ok, er is dus niemand die iets negatiefs kan bedenken aan het vervangen van het spruitstuk?

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Beter gezegd: iemand die de genoemde onderdelen toevallig voor me heeft liggen? :)
Kijk uit, een Cactussssss

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Elke willekeurige sloop met axen zxen bxen 205s enz.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Goed punt :oops:
Maarrem.... ik heb geen idee hoe ze eruit zien. Heeft iemand foto's, instructies, tips enzo voor me? En hoe zie je of ze nog 'goed' zijn?
(ECU uitgezonderd, die weet ik inmiddels wel)
Maakt het uit of ze uit een GT of een gewone 1.4 komen?
Kijk uit, een Cactussssss

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

GT of gewone 1.4 maakt niet uit. Ik heb er eens een stukje over geschreven. FF de search gebruiken anders kan ik het je wel uitleggen
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply