Mistlampen

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
axgt_1.4
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueOct19, 2004 5:25:32 PM
Location: Bleiswijk

Mistlampen

Post by axgt_1.4 »

Hey,

ik heb dus een citroen ax GT met mistlampen. Maar vanaf het moment dat ik hem heb en op het knopje druk hoor ik alleen een klik in de rechterhoek. Dus ik heb net even 1 mistlamp eraf gehaald en wat zag ik ...

er zit gewoon helemaal GEEN fitting en GEEN draadjes oftewel het zijn gewoon lege kapjes! Ik even naar de plaatselijke citroen dealer gereden om even te checken wat een draadboompje kost voor die mistlampen. Zei die dat dat niet te betalen is en dat ik beter eventjes de auto kon laten maken door hun, want dan zouden ze even een draad opnieuw trekken.
Uiteraard doe ik dit niet aangezien de dealer ontzettend duur is (indicatie: remblokken vervangen AX -> 125 euro).

Nu wil ik dus weten waar de mistlampen op aan moeten worden gesloten? En bij mijn computer hangt een groen stekkertje los; klopt dit? Of moeten hier juist die mistlampen op aan worden gesloten?

Alvast bedankt voor de reacties :-)

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Kabelboompje bij Halfords: 18,50. Heb je ook een relais + houder en ik geloof ook nog een zekeringetje.
Als ik alles goed heb begrepen (ik ga het binnenkort ook doen) moeten ze in principe stroom trekken van je koplampen en aangeschakeld kunnen worden via dat relais. Stroom van je koplampen omdat ze volgens de Wet niet aan mogen kunnen zonder dat dim- of grootlicht aan is.
Helaas heb ik nu geen tijd om een painttekeningetje te maken en te uploaden van zo'n stroomschema, maar heel moeilijk is het niet als je even logisch nadenkt. Ik dacht ook dat er heel veel bij komt kijken maar het is niet zo ingewikkeld.
Ik hoop dat ik geen dingen heb verteld die niet waar zijn :D maar volgens mij is dit het wel zo'n beetje.
Kijk uit, een Cactussssss

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Kijk uit, een Cactussssss

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Zelf een flink aantal meter kabel halen kan ook perfect, moet je alleen wel zelf de stekkers e.d aanzetten, relais kan je gewoon van de sloop halen, elk willekeurig verlichtingsrelais is zwaar zat. Zekeringhoudertje kost ook geen drol, ben je iig goedkoper uit dan een setje bij de halfords, je hebt dr alleen wat meer werk mee om de draden op maat te maken enzo.

Je hebt al een schakelaar, das makkelijk, als je ook al een relais hebt, wat ik wel denk aangezien je zei dat dr wel een klik kwam van een schakelend relais, dan kan je dat relais ook gebruiken.

Het schema is vrij simpel Het relais heeft stroom nodig, die trek je van je accu, in die kabel zet je dus ook je zekering. Uiteraard moet dr ook massa zijn, das ook simpel. En 2 draden naar je mistlampen toe vanaf het relais.
De mistlampen hebben ook massa nodig (duh), das ook simpel zat aan te leggen. Het lastisgste is de schakeldraad om het relais mee te schakelen. Dit hoeft geen hoog vermogen kabel te zijn. Zo heb ik bv de draad voor de schakelaarverlichting van de mistlamp achter gepakt, die gaat pas branden als de lampen aan zijn. In die draad zet je de schakelaar, en vanaf de schakelaar ga je naar het schakelcontact van het relais.

ff een schemaatje gejat van een ander forum, en een beetje aangepast, want zoals het was konden de lampen altijd aan, ook zonder verlichting aan, bij deze setup gaan ook de mistlampen uit als je de verlichting uitdoet. Ideaal als je een verklikker hebt, kan je nooit je mistlampen laten branden :D

Image

En ff een plaatje van een willekeurig verlichtingsrelais:

Image

3 en 5 zijn dus de contacten die geschakeld worden, dus de pinnen waar het vermogen op komt te staan. 1 en 2 zijn de draden waarmee het relais geschakeld wordt. Het kan zijn dat de nummering anders is op sommige relais, maar het principe blijft hetzelfde.
Zo heb ik het tenminste aangesloten, en het werkt perfect

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

toevoeging; Bovenstaand relais kan je voor 2,50 los halen bij halfords.

ik heb laatst nog een relais gekocht zodat ze ook mee gaan met grootlicht. Leuk als je seint met je koplampen dat dan ook je mistlichten meegaan.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Kakelbont wrote:toevoeging; Bovenstaand relais kan je voor 2,50 los halen bij halfords.

ik heb laatst nog een relais gekocht zodat ze ook mee gaan met grootlicht. Leuk als je seint met je koplampen dat dan ook je mistlichten meegaan.


dat relais heb ik voor 0,0 in mn broekzak gestoken op de sloop, samen met nog een stapeltje andere relais :D

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

Kakelbont wrote:toevoeging; Bovenstaand relais kan je voor 2,50 los halen bij halfords.

ik heb laatst nog een relais gekocht zodat ze ook mee gaan met grootlicht. Leuk als je seint met je koplampen dat dan ook je mistlichten meegaan.


hehe dat heb ik ook ..

bij mij gaat alles voor dan branden ..
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

User avatar
Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 369
Joined: MonMay10, 2004 6:17:08 PM

Post by Ralf »

gewoon niet aansluiten en voor de apk er ff uitschroefen,.,..

doe ik ook

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Ralf wrote:gewoon niet aansluiten en voor de apk er ff uitschroefen,.,..

doe ik ook


wat is et nut van die dingen dan? Dan heb je ze alleen voor de show, zorg er dan voor dat ze het ook daadwerkelijk doen, heb je dr ook nog wat aan :D

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

IceByte wrote:
Ralf wrote:gewoon niet aansluiten en voor de apk er ff uitschroefen,.,..

doe ik ook


wat is et nut van die dingen dan? Dan heb je ze alleen voor de show, zorg er dan voor dat ze het ook daadwerkelijk doen, heb je dr ook nog wat aan :D


Idd en zo moeilijk is dat niet
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Post Reply