verwarming defect

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
AX90
AX Starter
AX Starter
Posts: 15
Joined: SunOct24, 2004 10:34:14 AM

verwarming defect

Post by AX90 »

mijn verwarming doet het niet, iemand een idee wat het kan zijn, zoja is het lastig om erbij te komen?

en nog een vraag, er zitten bij mij zowel links als rechts twee stekkers onder het dash, naast de deur, een bruine en een witte waar zijn die voor?

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Re: verwarming defect

Post by Kakelbont »

AX90 wrote:mijn verwarming doet het niet, iemand een idee wat het kan zijn, zoja is het lastig om erbij te komen?

en nog een vraag, er zitten bij mij zowel links als rechts twee stekkers onder het dash, naast de deur, een bruine en een witte waar zijn die voor?


Je verwarming doet het niet meer? Dan is er of iets mis met de bediening van de luchtschuiven achter eht dashbord, of er is iets mis in het koelsysteem. En dat laatste is link.

Je thermostaat kan bijvoorbeeld niet open gaan, dan wordt je kachel ook niet warm, omdat het koelvloeistof dan niet rondgepompt wordt.

FF uitzoeken wat het is dus.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

AX90
AX Starter
AX Starter
Posts: 15
Joined: SunOct24, 2004 10:34:14 AM

Post by AX90 »

nou warm wordt het wel alleen blaast hij de warme of koude luch niet rond! als ik stuk gereden heb en ik zet de warme lucht aan dan ga je dood in de auto alleen erkomt geen lucht uit de daarvoor bestemde, rooster, alleen maar koude lucht uit de linkse en rechtse bij de deur!
en ik kan de knop draaien maar er gebeurd nix

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

ah dan is het de kachelventilator. Die zit rechts onder het dashbord en bij een type 1 kan je er makkelijk bij om te vervangen. Kijk wel eerst ff of het geen zekering is.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Kakelbont wrote:ah dan is het de kachelventilator. Die zit rechts onder het dashbord en bij een type 1 kan je er makkelijk bij om te vervangen. Kijk wel eerst ff of het geen zekering is.


In andere woorden zou ik ook zeggen ... je aanjager is stuk.. Oftewel de ventilator... De buitenste twee laten zowiezo lucht sneller door.. die zitten zowel op het kachelcircuit aangesloten alswel op de buitenluchtroosters...

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

let op het hoeft niet persee de ventilator zelf te zijn!

o.a. ook
zekering
bedienings paneel
die losse stekkers waar je het over hebt
bedrading


mocht je een ventilator motor zoeken je hebt een 2 standen en een 3 standen (uit stand niet meegerekend)
en er zijn 2 verschillende merken NIET onderling uitwisselbaar
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

is het niet zo dat bij 3 standen is alleen een extra weerstand ertussen zit? Direcht aangesloten draait hij altijd op de hoogste stand.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Een weerstand zet vermogen om in warmte. Een aanjager trekt pittig wat Amperes al zou je dat door een weerstand laten lopen wordt dat ding bloedheet en zal waarschijnlijk het einde van de dag niet halen. Het zal iets zijn in de aansturing denk ik.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Sander wrote:Een weerstand zet vermogen om in warmte. Een aanjager trekt pittig wat Amperes al zou je dat door een weerstand laten lopen wordt dat ding bloedheet en zal waarschijnlijk het einde van de dag niet halen. Het zal iets zijn in de aansturing denk ik.



In het schema hieronder is AJ de aanjager en AJS de aanjager schakelaar met 2 standen. Hier kun je duidelijk zien dat stand 1 geremd word door een weerstand (W) en stand 2 rechtstreeks zonder weerstand zit aangesloten op de aanjagermotor (M).

Image

Bij een 3 standen schakelaar zit er gewoon nog een (mindere) weerstand tussen.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

[quote="Kakelbont] Bij een 3 standen schakelaar zit er gewoon nog een (mindere) weerstand tussen.[/quote]

dat betwijfel ik!

ik weet zeker dat mijn GT blower harder ging dan die van mijn mistral (had toen 2 axen)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

OK dat betekend dat de blower krachtiger was. Dat zou best kunnen, want ik heb ook het idee dat mijn type2 diesel harder blaast dan mijn type 1. Maar de schakeling is nog steeds hetzelfde volgens mij.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Post Reply