dashboardlampjes (nieuw) hulp nodig.. foto's volgen!

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
Shakuhachi
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 239
Joined: ThuApr01, 2004 10:08:05 AM
Location: Nijverdal

dashboardlampjes (nieuw) hulp nodig.. foto's volgen!

Post by Shakuhachi »

hey mensen.. ik heb 2 van de 3 lampjes in het dashboard kapot en wil ze morgen gaan vervangen.

op de site heb ik al gekeken naar de how to...

nu heb ik nog 2 vragen...

de schroefjes zijn torx.... gaan deze er ook met een andere schroevendraaier uit? want ik heb geen torx? (alleen torx 6 d8 ik van me nokia telefoon)

en...verkoopt de halfords die lampjes ook?? of moet ik perse naar de Citroën dealer?

alvast bedankt voor jullie reactie..

gr Shakuhachi
Last edited by Shakuhachi on TueOct19, 2004 5:06:15 PM, edited 1 time in total.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

torx bij elke bouwmarkt

lampjes bij elke autoshop..

en laat je alleen de lampjes aan smeren en niet de complete fitingjes .. die zijn 2x of meer zo duur..

gewoon lampje kost 70 cent of zo .. :)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Shakuhachi
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 239
Joined: ThuApr01, 2004 10:08:05 AM
Location: Nijverdal

Post by Shakuhachi »

thnx voor je snelle reactie... maar welke torx moet ik hebben dan???

en hoe weet ik welke lampjes ik moet kopen??

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

je hebt torx nodig en inbus..

( teminste bij ax GT mk1 )

je hebt van die kleine 2w steeklampjes nodig..

het handigste is om de oude even mee te nemen

en torx t20 of t25 weet ik alleen niet zeker..

soms heb je bij ( goedkope ) schroeverdraaier zetjes daar wil nog wle eens een compleetje bitjes zet tussen zitten ook met torx... want als je die torx bitjes los gaat kopen of lose torx schroeverdraaiers dan ben je snel 4 euro per bitje of schroeverdraaier kwijt maar dan heb je wel een goede maar ja .. zo heel vaak gebruik je torx ook alweer niet..
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

als je van plan bent vaker wat aan je auto te doen is een setje torx schroevedraaiers / bitjes geen overbodige luxe.

Bij franse auto's zit bijna alles vast met torx ......
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Shakuhachi
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 239
Joined: ThuApr01, 2004 10:08:05 AM
Location: Nijverdal

Post by Shakuhachi »

ok mensen... nu ik naar het dashboard heb gekeken.. zie ik helemaal nergens torx schroefjes zitten... ik heb foto's gemaakt.. het lijkt namelijk wel of alles zit vast geklikt.. en niet geschroeft...

ik heb de plaat bovenop het dashboard eraf gehaald.. daar zag ik de zekeringen zitten.. en een soort stekkertje (ofzo)...

wat is van de verlichting?? hoe krijg ik het kapotte lampje eruit? foto's komen binnen 10 min...

Shakuhachi
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 239
Joined: ThuApr01, 2004 10:08:05 AM
Location: Nijverdal

Post by Shakuhachi »

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

je hebt gelijk,

dit dashboard heb ik ook en dit zit geklikt

pak een brede platte schroevendraaier duw voorzichtig de 4 klemmetjes 1 voor 1 los

niet meteen beginnen met snokken, het tellerhuis zit namelijk nog vast met 3 kabels aan de achterkant waar je er iig 1 van los moet halen, de km-kabel

dit moet je voorzichtig doen, als je via je zekerinkastje kijkt zie je een dikke kabel met een witte plug, deze plug zit met 2 'haakjes' geklemt om een metalen pal, zet nu voorzichtig de platte schreovendraaier achter zo'n haakje en druk m los

daarna kan je het tellerhuis naar voren trekken..
haal ook nog even het stuur los! dat is makkelijker, deze zit goed vast dus het is aan te raden omde bout niet helemaal los te draaien zodat hij bij het losschieten niet in je gezicht komt en je neusbeentje breekt
Image

Shakuhachi
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 239
Joined: ThuApr01, 2004 10:08:05 AM
Location: Nijverdal

Post by Shakuhachi »

uhm ik lig nu in bed met me laptoppie.. maaruh.. misschien domme vraag.. maar het zal me morgen maar gebeuren dat ik geen bout van het stuur kan vinden... waar zit deze?

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Shakuhachi wrote:uhm ik lig nu in bed met me laptoppie.. maaruh.. misschien domme vraag.. maar het zal me morgen maar gebeuren dat ik geen bout van het stuur kan vinden... waar zit deze?


meestal zit de bout van het stuur in et midden :twisted: en aangezien ie niet zichtbaar is zou ik ns kijken of dr toevallig niet een klepje voorzit, zoals bij de meeste sturen het geval is :wink:

Shakuhachi
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 239
Joined: ThuApr01, 2004 10:08:05 AM
Location: Nijverdal

Post by Shakuhachi »

ok.. ik heb stuur eruit.. ik heb klokkenwerk eruit.. stekkers losgemaakt..

nu kun je door een kwartslag te draaien de lampjes eruit halen... ...

gisteren was ik bij de halfords in enschede.. daar zag ik die lampjes nergens...

weet iemand waar ik ze kan kopen in de buurt van nijverdal?

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

zit dr geen brezan in nijverdal??, of anders een andere automaterialenzaak

Anders kan je op een willekeurige sloop ff gaan kijken voor die lampjes, nagenoeg elke auto heeft dezelfde lampjes, alleen de fittingen willen nog wel eens anders zijn, maar ze kunnen zo uit de fitting.

Als et echt niet wil lukken kan ik hier ns ff in de garage kijken of ik iets kan vinden, volgens mij staat er nog wel ergens een blik met van die lampjes

Shakuhachi
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 239
Joined: ThuApr01, 2004 10:08:05 AM
Location: Nijverdal

Post by Shakuhachi »

volgens de telefoongids is er een brezan.. :P

ik rij er... shit..stuur enzo eruit. (fiets) er ff naar toe....


hopelijk hebben ze ze daaro..

Shakuhachi
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 239
Joined: ThuApr01, 2004 10:08:05 AM
Location: Nijverdal

Post by Shakuhachi »

na nogmaals alle lampjes te hebben gecontroleerd.. bleek dat 1 lampjes kapot was... en dat er bij de choke een lampje inzat... en aangezien ik een injectie heb.. die geen choke heeft (denk ik).. heb ik dat lampjes daar weggehaald en ipv de kapotte geplaatst..


iedereen super bedankt voor jullie hulp... en als iemand dit ooit ook moet doen.. wil ik ook gerust helpen...

gr Bas / Shakuhachi

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Shakuhachi wrote:volgens de telefoongids is er een brezan.. :P

ik rij er... shit..stuur enzo eruit. (fiets) er ff naar toe....


hopelijk hebben ze ze daaro..


Texaco heeft ze ook!
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Shakuhachi wrote:na nogmaals alle lampjes te hebben gecontroleerd.. bleek dat 1 lampjes kapot was... en dat er bij de choke een lampje inzat... en aangezien ik een injectie heb.. die geen choke heeft (denk ik).. heb ik dat lampjes daar weggehaald en ipv de kapotte geplaatst..


iedereen super bedankt voor jullie hulp... en als iemand dit ooit ook moet doen.. wil ik ook gerust helpen...

gr Bas / Shakuhachi


Er word vaak aangeraden dat wanneer je eentje vervangd.. je ze allemaal doet... Want zodra de eerste stuk is volgt de rest ook... En dan kun je de dag zoals gisteren volgende week weer geheel overdoen.. :twisted:

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

ik heb bij de mijne alleen de kapotte lampjes vervangen, en ze branden nog steeds allemaal, al waren mijn lampjes niet nieuw, dus misschien dat dat nog uitgemaakt heeft.

Shakuhachi
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 239
Joined: ThuApr01, 2004 10:08:05 AM
Location: Nijverdal

Post by Shakuhachi »

Brutus wrote:
Shakuhachi wrote:na nogmaals alle lampjes te hebben gecontroleerd.. bleek dat 1 lampjes kapot was... en dat er bij de choke een lampje inzat... en aangezien ik een injectie heb.. die geen choke heeft (denk ik).. heb ik dat lampjes daar weggehaald en ipv de kapotte geplaatst..


iedereen super bedankt voor jullie hulp... en als iemand dit ooit ook moet doen.. wil ik ook gerust helpen...

gr Bas / Shakuhachi


Er word vaak aangeraden dat wanneer je eentje vervangd.. je ze allemaal doet... Want zodra de eerste stuk is volgt de rest ook... En dan kun je de dag zoals gisteren volgende week weer geheel overdoen.. :twisted:


dat zien we dan wel weer :D.... me vrouwtje is toch meestal de auto nodig.. en ik fiets meestal... heb ik weinig problemen mee :P... nee ik hoop dat ze zo blijven werken... en als je nu eerder had gezegd dat ik ze allemaal beter kan vervangen had ik dat misschien ook wel gedaan.. maar ben nu te laat he... dus laat het lekker ff zo... weet nu hoe het precies moet dus ben dan ook zo klaar..

gr bas

Post Reply