Indicatorlampje benzineniveau klonen: welk draadje?

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Indicatorlampje benzineniveau klonen: welk draadje?

Post by pcrodent »

Jaja imposante titel, maar het lijkt me een goeie beschrijving.
Ik heb een GT-plafondunit ingebouwd. Er zit een klokje in, maar in plaats van dat klokje aansluiten (terwijl er op mijn dash in m'n toerenteller al een zit!) lijkt het me leuk er iets anders in te doen. Schakelingetje ofzo.
Iets met LEDs leek me leuk. Nu was mijn idee:
Bij je benzinemeter zit een ieniemienie rood/oranje lampje dat gaat branden als het tijd wordt om te tanken. Maar dat lampje is zooo klein... Dus zou ik een serie van een stuk of 6 blauwe of groene LEDjes willen hebben op de plek van het klokje, die gaan branden als dat andere lampje ook brandt. Liefst knipperen. Het technisch/elektrische gedeelte kan ik zelf wel uitdenken, of anders circuits-online voor mij (het knipperen :D als dat kan tenminste), maar voor ik begin is het leuk om te weten welk draadje ik moet aftappen voor het goede effect (dus: welk draadje normaal gesproken naar het lampje gaat).
Uit de elektrische schema's uit de Vraagbaak begreep ik dat er vanuit het meetelement in de benzinetank twee draden gaan: ??n naar de 'meter', en ??n naar het lampje (stat ong bij 12-K/12-L). Die laatste wil ik splitsen, en ??n van de kindjes van die draad gaat naar mijn plafondunit en ??n nog steeds naar het dashboard. Maar welke draad is het? Waar zit ie en hoe herken ik 'm? Overigens: de kleurcodes uit de Vraagbaak kloppen met zekerheid niet voor mijn auto. Dus dat werkt niet :(

Wie kan me helpen? Dat zou zeer leuk zijn. En anders kan ik altijd het klokje er nog opzetten. Ook leuk. Maar niet zo speciaal :)
Kijk uit, een Cactussssss

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

rij je tank leeg en ga met de multi meter in de weer dan kom je een heel eind denk ik ..

en je wil een knipperend ledje... , je hebt van die alarm immitatie ledjes. dat zijn van die ledjes die gewoon kniperen...als er stroom op komt deze zou je daar voor kunen gebruiken..

3 euro bij mn stage adress...

ik ga deze gebruiken straks voor mn olie druk meter daar zit ook de mogelijkheid om een waarschuwingslampje op aan te sluiten. hier voor wil ik dat ledje gaan gebruiken... maar dan moet ik eerst die meter even binnen hebben .. :)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ik had idd bij Conrad de knipperende LEDjes gezien ja.
Maar weet iemand waar de draadjes horen te liggen die ik zoek? Die twee die uit de tank komen (er gaan er ook 1 of meer naartoe vanaf de accu, bedacht ik net). Uiteraard aan de rechterkant van de auto (toch?) maar onder... of boven.... en hoe kom ik erbij?
Kijk uit, een Cactussssss

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

pcrodent wrote:Ik had idd bij Conrad de knipperende LEDjes gezien ja.


Als je ze in serie zet dan hoef je volgens mij maar 1 knipperled en voor de rest kan je gewone gebruiken...

Post Reply