Sinds reeds een tijdje heb ik een vrij hardnekkig laadprobleem aan mijn AX GTI. Ik zal zo gedetailleerd mogelijk trachten te omschrijven wat er aan de hand is en wat de symptomen zijn.
Als hij het probleem heeft:
- laadt dus niets meer bij (probleem ligt bij draad die naar tellerbak gaat naar lampje)
- op dat moment gaan samen aan: te warm-lampje + oliedruklampje
- als ik het draadje vh lampje uit de alternator trek gaan de lampjes op de tellerbak uit!
- als ik me niet vergis gaan dan het batterijlampje en ecu-lampje niet branden als ik het contact in 2e stand zet. Dat zou ik nog eens moeten controleren, maar beetje lastig op moment v schrijven omdat de motorkabelboom er uit ligt. Ben het wel vrij zeker.
Als ik een rechtstreekse draad trek van de + van de batterij naar de stuurdraad vd alternator laadt hij prima. Ik heb dus noodgedwongen enkele maanden zo moeten rondrijden wegens tijdgebrek om het fatsoenlijk te fixen.
Hij kan dus, zoals eergisteren, perfect een half uur goed rijden en plots als die lampjes opnieuw gaan branden niets meer laden.
Wat is reeds gedaan heb:
- kabelboom tussen motorkabelboom en dashboard vervangen
- dashboardkabelboom vervangen (massa rechtstreeks met batterij verbonden)
- tellerbak vervangen
(bovenstaande 3 puntjes heb ik gelijktijdig vervangen en ik heb hem zo doen lopen en het probleem bleef)

- de motorkabelboom uitgehaald en gemeten of er nergens een sluiting zat tussen oliedruk-temp-batterijdraadje. Alsook visuele controle vd kabelboom. Heb hem hier en daar ontleed zelfs.
- andere alternator
- startkabels gezet tussen koets => motor etc
Hier staan 2 PDFjes met belangrijke relevante schema's:
https://1drv.ms/f/s!Ai-fOyfq7x3lmKJ17GcmBw0gVB2dLQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Alvast bedankt voor het meedenken. Ik weet het eventjes niet meer...