Hij had uitgezocht dat als de dagrijverlichting als zodanig brandt, er dan geen ander verlichting mag branden. Dus geen stadslicht, geen dimlicht etc.
Hij heeft ze apart geschakeld met een eenvoudig on/off knopje onder het dashboard, maar moet wel opletten dat ie ze uit doet op het moment dat ie stads/dimlicht gaat voeren. Want vanaf dat moment zijn het weer (felle??) mistlampen
Een knopje op het dashboard gaat hem niet worden voor mij, ik ga dat met een relaistje automatisch laten regelen. Ik wil er alleen zeker van zijn dat oom agent me niet aan de kant zet..
Michel Bats heeft hier als ik het me goed herinner nog eens problemen mee gehad... Die had ook z'n mistlampen op 6V meebranden, maar die mocht het hele zooitje er mooi uit trekken van oom agent. De redenering dat hetzelfde systeem op andere auto's ook wordt geleverd en dus mag mocht toen niet baten. Maar we zijn inmiddels wel een paar jaar verder, en het concept is misschien nu wat meer ingeburgerd onder het agentenvolk...
Als ik me niet vergis had Michel toen zijn mistlicht/verstraler op 6V met zijn dimlicht meebranden. Daar was oom agent idd niet erg blij mee, ik wil dit echt als dagrijverlichting schakelen, dus aan als alle andere verlichting uit is.
mja.. je zal er altijd wel een agent tegen kunnen komen die nog niet aan zijn quota zit..
Ik ga het toch doen, te beginnen met de saxo. Ik heb op de sloop al mistlampen, bekabeling en relais gehaald. Weet iemand nog een leuke contactgeschakelde + te vinden in het motorruim waar ik een beetje vermogen van kan afsnoepen? Anders ga ik er zelf eentje moeten trekken vanuit de zekeringenbak achter het dashboard.
Even een tip, halogeenverlichting vind het niet leuk om op het halve voltage te draaien als waar ze voor bedoeld zijn. Ze zullen dan snel kapot gaan. Juiste manier is om er een dimmer tussen te zetten die zorgt dat er een kleinere stroom gaat lopen maar wel zorgt dat er 12 volt op blijft staan. Heb zelf ooit de schakeling zo gemaakt dat de mistlampen erg zachtjes gingen branden samen met het stadslicht en bij inschakelen van de mistlampen gingen ze op vol vermogen branden.
Ik zal eens zoeken in de garage, ik moet daar nog zo'n dimmer hebben liggen.
Dank voor de tip. Ik had al een klein vermoeden. Zo'n dimmer lijkt me idd een prima oplossing, ik houd me aanbevolen.
Ik heb dit als plan b; http://www.ebay.nl/itm/251076920274?ssP ... 1497.l2649" onclick="window.open(this.href);return false;
H1 led's. Ik vermoed dat deze een veel lagere opbrengst zullen hebben dan de echte halogeens. Dat zou ze dan geschikt maken voor dagrijverlichting en ik kan gewoon een 12v schakeling maken. Ik heb ze sowieso besteld, in het ergste geval 3 euro weggegooid.
Voor de AX3 had ik de dagrijverlichting ook zo aangesloten dat het of de dagrijverlichting was of de koplampen. (klik!)
Contactgeschakelde plus van de fan gesnoept. Samen met de plus van de dimlichten op een relais gezet.
Ik had dit op deze manier gedaan vanwege de regelgeving dat de dagrij- en de stads- en dimlichten nooit tegelijk mogen branden. En ook omdat de bijgeleverde kabelboom al van een relais was voorzien.
Met deze constructie ben ik door tien landen in Europa gereden en op één gendarme na in Lyon heeft er nog nooit een agent naar omgekeken.
(In theorie konden bij mij dus de stadslichten tegelijk met de dagrijverlichting aan, maar in de praktijk heb ik toch nooit alleen de stadslichten aan.)
Achteraf gezien had ik alleen wel de dagrijverlichting op een schakelaar willen hebben om de piekspanning tijdens en direct na het starten te vermijden op de ledjes.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Ik heb ook niet stil gezeten. Inmiddels heb ik de mistlamparmaturen schoongemaakt en verbouwd, zodat de led-lampen goed tot hun recht komen. Ik zal binnenkort eens wat foto's maken.
Mijn elektrisch plan is om 2 relais te gebruiken. Een om een eigen gezekerde geschakelde + te maken en de ander om uiteidelijk de dagrijverlichting te schakelen. Hiervoor was ik ook van plan de 12v van de stadslichten te gebruiken. (Rogier, was het dan bij jouw niet zo dat ze ook gingen branden als je grootlicht voerde? want bij grootlicht gaat het normaal dimlicht toch uit?).
JBo wrote:Mijn elektrisch plan is om 2 relais te gebruiken. Een om een eigen gezekerde geschakelde + te maken en de ander om uiteidelijk de dagrijverlichting te schakelen. Hiervoor was ik ook van plan de 12v van de stadslichten te gebruiken. (Rogier, was het dan bij jouw niet zo dat ze ook gingen branden als je grootlicht voerde? want bij grootlicht gaat het normaal dimlicht toch uit?).
Ik weet niet of het je bedoeling was dit zo op te schrijven, maar volgens mij (maar ik kan het verkeerd hebben natuurlijk) blijft het stadslicht bij grootlicht aan. Het dimlicht (= een van de twee draadjes in die H4) gaat uit als het grootlicht (= het andere draadje in de H4) aan is, behalve in de seinstand, want dan branden ze allebei.
JBo wrote:Mijn elektrisch plan is om 2 relais te gebruiken. Een om een eigen gezekerde geschakelde + te maken en de ander om uiteidelijk de dagrijverlichting te schakelen. Hiervoor was ik ook van plan de 12v van de stadslichten te gebruiken. (Rogier, was het dan bij jouw niet zo dat ze ook gingen branden als je grootlicht voerde? want bij grootlicht gaat het normaal dimlicht toch uit?).
Ik weet niet of het je bedoeling was dit zo op te schrijven, maar volgens mij (maar ik kan het verkeerd hebben natuurlijk) blijft het stadslicht bij grootlicht aan. Het dimlicht (= een van de twee draadjes in die H4) gaat uit als het grootlicht (= het andere draadje in de H4) aan is, behalve in de seinstand, want dan branden ze allebei.
Klopt. De dagrijverlichting moet uitgaan als er dim of grootlicht gevoerd wordt. De stadslichten branden inderdaad in deze beide gevallen. Daarom wil ik het relais laten schakelen met de stadsverlichting.
Wheelnut wrote:Rogier had de dagrijverlichting van de AX3 aangesloten op het dimlicht.
Daar gaat het over.
Daarom vroeg ik me bij rogier af, of de dagrijverlichting aanging bij grootlicht, aangezien die geschakeld staat over het dimlicht.