Echter, de dynamo draait daarmee dus ook erg laagtoerig en dat heeft wel het gevolg dat de (laad)spanning die de dynamo produceert dan onder de 13,5V duikt. Op zich nog steeds geen probleem, alleen is dat best hinderlijk als daardoor de ruitenwisser ook nogal traag beweegt (en voornamelijk de rechter Xenon-lamp vaak niet start).
Die te lage spanning die de dynamo produceert bij stationair wil ik nu verhelpen. De logische oplossing zou daarvoor zijn: sluit de koudloop-regeling aan. Dat is echter veel gemakkelijker gezegd dan gedaan: er is tussen de voorkant van de pomp (waar de hevel voor stationair toerental zit) en de frontplaat van het chassis nog geen vingerdikte ruimte. Ik kan dus simpelweg niet bij het busje waar de staaldraad van de koudloopthermostaat doorheen moet.
Nu vraag ik me af: wat is het maximum toelaatbare toerental van de dieseldynamo? Even aangenomen dat een 1.5 dieselmotor toch nooit meer dan 5000 toeren maakt (zéker niet met mijn rijstijl

Ik heb ergens hier op 't forum gelezen dat dynamo's het niet grappig vinden als je de motor (1.4 GTi / GTI) regelmatig tegen de 7000rpm jaagt. Vooral de spanningsregelaar heeft daar blijkbaar nogal problemen mee. (en de lagers schijnen dat ook niet grappig te vinden).
Daarom dus mijn vraag: zou het voor een dieseldynamo een probleem zijn als ik er een kleinere diameter poelie op zou zetten?