tip voor temperatuur meter

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
stan
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 86
Joined: WedNov04, 2009 6:24:47 PM
Location: Hoogerheide/ noord brabant

tip voor temperatuur meter

Post by stan »

Ik had een raar probleem nl dat de tempmeter op de snelweg opliep tot zo'n 110'c en zodra ik van de snelweg afging deze weer zakte naar zo'n 95 a 100'c.

Nu kwam ik er achter dat er een modificatie niet is uitgevoerd nl de temp sensor uit het motorblok te halen en in het thermostaathuis te monteren.

De hoge temp werd veroorzaakt door de warmte van de motor.

Nu de sensor verplaatst is blijft de temp netjes.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: tip voor temperatuur meter

Post by citrofenwick »

Elke AX die injectie heeft, heeft 2 temperatuursensoren:
1 zit in de cilinderkop
1 zit idd in het thermostaathuis

De sensor in de cilinderkop heeft als doel het tempmetertje in je dashboard aan te sturen.
Die in het thermostaathuis kijkt hoe warm het water is om oa adhv deze waarde de verrijking te bepalen. (ECU)

Dus, de sensor die in de cilinderkop zit hoort daar te zitten, en nergens anders. Ik raad je aan deze zo snel mogelijk terug te plaatsen want nu zal je nooit weten hoe warm je blok exact heeft. Ik vraag me trouwens af hoe je die daar gekregen hebt :P

Je controleert ook best eens of er nog voldoende koelvloeistof in is.


edit:
Ik bedenk me net dat jij degene bent met de ex-Belgische ax TRE

Die zijn vaak nog carb. Dan hebben die dus maar 1 tempsensor. Maar dat neemt niet weg dat de sensor die er zit gewoon op zijn plek moet zitten in de cilinderkop :)
AX-kopen is verslavend.

stan
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 86
Joined: WedNov04, 2009 6:24:47 PM
Location: Hoogerheide/ noord brabant

Re: tip voor temperatuur meter

Post by stan »

Ik heb deze mod meegekregen van de dealer omdat het koelwatermetertje dus teveel een geeft.
Deze mod's hebben ze ook bij een eerdere saxo gedaan omdat in de zomer het rode templampje ging branden (deze had geen meter).
Er zitten dus in het onderblok 2 sensors een groene en een blauwe en de blauwe is van het koelwater en om deze in het thermostaatguis te krijgen moesten dus de draden verlengt worden.

Die temp meter meet nu dus idd de temperatuur van het koelwater zo weet je dus of het koelwater de juiste temp heeft en niet staat te koken.

Verder doet deze voeler niets is dus alleen voor de meter in het dashbord.

Ik ga ervanuit dat de dealer weet wat het beste is voor de auto en derhalve hou ik dit advies wel aan.

cedderzz
Kroonsteenpiraat
Kroonsteenpiraat
Posts: 662
Joined: WedOct14, 2009 6:06:14 PM
Location: Middelburg (Zeeland)

Re: tip voor temperatuur meter

Post by cedderzz »

ik zit met het zelfde probleem,, temperaturen die oplopen tot 115 graden,,

toch denk ik dat het de klepseals zijn en omdat er een injectiesysteem van een 1.1 op het 1.4 blok zit.. conclusie: het blok loopt te arm!
DuFF: "ceddric de kroonsteen-piraat."

Image Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: tip voor temperatuur meter

Post by AlexanderB »

ja, die temperatuur zal in de meeste gevallen gewoon kloppen, controleer je koelsysteem en de afstelling van je carburateur, ipv symptoombestrijding "goh, die meter geeft wel erg veel aan, laten we m aanpassen zodat de waarde klopt"
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

stan
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 86
Joined: WedNov04, 2009 6:24:47 PM
Location: Hoogerheide/ noord brabant

Re: tip voor temperatuur meter

Post by stan »

Ik ben nu het draadje ff kwijt!!!!

Waneer we de temp meten geeft deze met een losse meter gewoon de juiste temp en terwijl de meter op m'n dash ongeveer 20"c te veel aangeeft, ook het aanspringen van de fan is goed op de juiste temp.
Ik heb een injectie dus die afstelling gaan via de ecu en heeft daarvoor een andere voeler in zitten.

Dus bij deze de conclusie (die ik eruit opmaak).
De voeler van de temp meter meet de temperatuur van het water meten,
en NIET de temperatuur van het water EN HET MOTORBLOK anders heeft zo'n WATERTEMPERATUURMETER ook geen zin.

Of zie ik het nou helemaal verkeerd????

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: tip voor temperatuur meter

Post by citrofenwick »

Yup, ik vrees dat je verkeerd bent. Die sensor zit voor een reden in het motorblok en niet in het thermostaathuis.

Uiteindelijk is de temperatuur van het blok belangrijker dan de temperatuur van je water ;)
AX-kopen is verslavend.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: tip voor temperatuur meter

Post by AlexanderB »

de meter op het dash is bedoeld om de temperatuur van de motor zelf (kop dus) te meten, niet het water.. het water zelf zou ergens rond de 90 graden moeten blijven door de thermostaat, de kop van de motor zou ook rond de 95-100 graden moeten zijn.

het kan zijn dat de meter in je dash, de sensor, of de bedrading slecht is (controleer de aarding ook), maar de sensor (de blauwe) hoort echt in de kop, niet in het water.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply