ik heb een probleem met mijn AX 1.1 carb uit '91.
Als ik gas geef gaan mijn lampen minder fel branden, als hij stationair draait dan heb ik wel vol licht.
Ook laad de accu niet op, heb al een nieuwe accu ingezet omdat ik dacht dat de oude kapot was. maar nieuwe accu is hetzelfde.
V-snaar staat wel strak en dynamo draait ook.
soms bij ong 1700 touren (schatting) gaan even de accu en temp lampjes op het dash-board branden.
wie kan mij helpen?
Groet en dank,
Brouwer3
gas geven, minder licht?
Moderators: vtspower, webmasters
gas geven, minder licht?
AbcdefgfhijklmnopqrstuvwXyz
Re: gas geven, minder licht?
Meet je wel gewoon ongeveer 13.8V op de accu als de motor loopt?
als je niet kunt meten (omdat je geen meet apparatuur hebt) is er een test die je kunt doen om te zien of je dynamo genoeg laad.
start de auto, kap open, en trek de + pool ff van de accu af. Als je auto meteen afslaat heb je geen laadstroom, als je auto blijft draaien laadt je dynamo wel.
Dit zou je kunnen proberen.
en als je eens een goede klap op je dynamo geeft met een hamer (zorg wel dat je 'm niet stuk slaat!)
Als die het dan (beter) doet zijn waarschijnlijk je koolborsteltjes versleten. Die kun je los kopen voor €15.- ofzow.
start de auto, kap open, en trek de + pool ff van de accu af. Als je auto meteen afslaat heb je geen laadstroom, als je auto blijft draaien laadt je dynamo wel.
Dit zou je kunnen proberen.
en als je eens een goede klap op je dynamo geeft met een hamer (zorg wel dat je 'm niet stuk slaat!)
Als die het dan (beter) doet zijn waarschijnlijk je koolborsteltjes versleten. Die kun je los kopen voor €15.- ofzow.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
-
- AX liefhebber
meer gas betekent meer elektrisch vermogen nodig voor de ontsteking. Als de lampen minder gaan branden wordt er te weinig geleverd. Is het niet de accu, dan is het dus de enige andere leverancier: de dynamo.....De hiervoor beschreven test kan dit bevestigen. Succes bij het oplossen van de storing!
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX 

Vandaag even mijn + pool eraf gehaald. stationair blijt hij lopen maar als ik dan gas geef valt hij uit
Kan ik mijn dynamo doormeten hoeveel stroom hij geeft en hoeveel moet deze geven?
Groet en dank

Kan ik mijn dynamo doormeten hoeveel stroom hij geeft en hoeveel moet deze geven?
Groet en dank
Als je een multimeter hebt kan je dit controleren.
Er moet dan als de auto loopt, en de klemmen op de accu zitten, ongeveer 13.8volt opstaan.
Dan is de laadspanning in orde. Als dit minder is bijvoorbeeld rond de 12v dan er grote kans dat de dynamo het niet meer doet.
Er moet dan als de auto loopt, en de klemmen op de accu zitten, ongeveer 13.8volt opstaan.
Dan is de laadspanning in orde. Als dit minder is bijvoorbeeld rond de 12v dan er grote kans dat de dynamo het niet meer doet.
als je zelf geen multimeter hebt kun je ook naar een autospeciaalzaak gaan, die kunnen hem vaak wel doormeten (in ieder geval de betere zaak met werkplaats).
heb je al geprobeerd om eens een goede tik op je dynamo te geven? kan zijn dat je koolborsteltjes versleten zijn. Als je er een goede klap op geeft kunnen ze ff losschieten waardoor ze weer even goed contact maken. Als je auto dan met hoge toeren niet afslaat weet je in ieder geval wat je vervangen moet
pas wel op dat je 'm niet rot slaat 
succes!
heb je al geprobeerd om eens een goede tik op je dynamo te geven? kan zijn dat je koolborsteltjes versleten zijn. Als je er een goede klap op geeft kunnen ze ff losschieten waardoor ze weer even goed contact maken. Als je auto dan met hoge toeren niet afslaat weet je in ieder geval wat je vervangen moet

succes!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
vandaag even gemeten, stationair ruin 14V maar als ik gaf geef valt dit terug.
flinke klap heeft niet geholpen. dus de dynamo eruit gehaalt, en morgen samen met m'n pa schoon maken, en kijken waarom het niet werkt.
groet
flinke klap heeft niet geholpen. dus de dynamo eruit gehaalt, en morgen samen met m'n pa schoon maken, en kijken waarom het niet werkt.
groet
de dynamo was helemaal kapot van binnen. heb dus een ruildynamo erin gezet. koste me €110!
maar nu werkt het wel weer!:)
groeten Brouwer

maar nu werkt het wel weer!:)
groeten Brouwer