uitval electra
Moderators: vtspower, webmasters
uitval electra
ik heb iets nieuws:
- auto valt uit toen ik langzaam reed.
- wilde niet meer starten
- aangeduwd. doet het weer.
- naar huis gereden (+-5 km), paar keer stationair voor het stoplicht. Alles prima.
- bij thuis parkeren: hij valt weer uit. Wil nu ook niet meer starten, spanning lag rond de 12.2V (en na 1 startpoging op 11.7)
Koolstofborstels zijn nieuw.
Cruisecontrol is losgekoppeld. Dat betekent dat er natuurlijk wel lekstroom kan zijn want ik heb nieuwe draadjes getrokken.
Leeftijd accu onbekend.
Klinkt dit eerder als lekstroom of kapotte accu?
- auto valt uit toen ik langzaam reed.
- wilde niet meer starten
- aangeduwd. doet het weer.
- naar huis gereden (+-5 km), paar keer stationair voor het stoplicht. Alles prima.
- bij thuis parkeren: hij valt weer uit. Wil nu ook niet meer starten, spanning lag rond de 12.2V (en na 1 startpoging op 11.7)
Koolstofborstels zijn nieuw.
Cruisecontrol is losgekoppeld. Dat betekent dat er natuurlijk wel lekstroom kan zijn want ik heb nieuwe draadjes getrokken.
Leeftijd accu onbekend.
Klinkt dit eerder als lekstroom of kapotte accu?
Re: uitval electra
lekstroom kun je heel makkelijk checken,
Zet alles ''uit'' en trek de pluspool van de accu los, wacht even, en druk hem er weer op.
Vonken betekend dat er ergens stroom naar toe getrokken word.
Wil je weten hoeveel het trekt, hang er een multimeter op de ampere stand tussen ( ene draad op pool, andere draad op losgehaalde kabel ). Niet op contact zetten of starten, dan fikt je multimeter af ben ik bang
Slechte accu kun je zien door proberen te starten en te kijken tot hoever die inzakt, kun je makkelijk meten bij de sigarettenaansteker. Inzaken bij starten tot onder de 9volt is slecht
Zet alles ''uit'' en trek de pluspool van de accu los, wacht even, en druk hem er weer op.
Vonken betekend dat er ergens stroom naar toe getrokken word.
Wil je weten hoeveel het trekt, hang er een multimeter op de ampere stand tussen ( ene draad op pool, andere draad op losgehaalde kabel ). Niet op contact zetten of starten, dan fikt je multimeter af ben ik bang

Slechte accu kun je zien door proberen te starten en te kijken tot hoever die inzakt, kun je makkelijk meten bij de sigarettenaansteker. Inzaken bij starten tot onder de 9volt is slecht

AX 11TRE 1988
Re: uitval electra
Wat zijn standaard stroomverbruikers zonder contact? alleen de radio? Verbruikt de CV? (en natuurlijk even de interieurverlichting uitzetten).
Hoeveel mag de accu inzakken bij starten? Ik zal zo ff checken.
Hoeveel mag de accu inzakken bij starten? Ik zal zo ff checken.
Re: uitval electra
Dus de auto valt uit tijdens het rijden?
Dat moet dan wel een ontiegelijke hoeveelheid lekstroom zijn zeg!
Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat een chronisch stroomlek de accu verneukt heeft...
Hoe is de staat van de dynamo eigenlijk?
En wat gebeurt er precies als de auto "uitvalt"?
(Onregelmatig lopen, dashboardlampjes?)
Dat moet dan wel een ontiegelijke hoeveelheid lekstroom zijn zeg!
Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat een chronisch stroomlek de accu verneukt heeft...
Hoe is de staat van de dynamo eigenlijk?
En wat gebeurt er precies als de auto "uitvalt"?
(Onregelmatig lopen, dashboardlampjes?)
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
Re: uitval electra
euhmm...
wat dachten jullie van;
Een losse kabel!
die bij het hobbelen lostrilt --> auto valt uit.. en dan toevallig wel weer goed gaat liggen..
raoelletje... zijn de kabels van je accu naar de rest vd wereld wel goed? vooral de massa's?
wat dachten jullie van;
Een losse kabel!
die bij het hobbelen lostrilt --> auto valt uit.. en dan toevallig wel weer goed gaat liggen..
raoelletje... zijn de kabels van je accu naar de rest vd wereld wel goed? vooral de massa's?

Re: uitval electra
Goeie Marc, dus Raoel ook ff proberen of je de plus en minpool zo van de accu af kan trekken met een beetje wrikken, zou natuurlijk niet mogen los komen.q01z wrote:euhmm...
wat dachten jullie van;
Een losse kabel!
die bij het hobbelen lostrilt --> auto valt uit.. en dan toevallig wel weer goed gaat liggen..
raoelletje... zijn de kabels van je accu naar de rest vd wereld wel goed? vooral de massa's?
Hoe zit dat bij een type 1 eigenlijk qua voedings aansluiting voor de ecu e.d.?
Zou je daar namelijk een 12v lampje met lange draadjes aan kunnen fabrieken en die op het dashboard leggen en een stukje gaan rijden, gaat ie uit bij uitval dan is er daar iets mis, kan je verder gaaan zoeken.
Tringgggg.....Tringgggg.....Ja, met de koppel gigant, zegt u het maar!
Mijn broer heeft een AX en ik maar zoeken naar spullen.
Mijn broer heeft een AX en ik maar zoeken naar spullen.
Re: uitval electra
ook dat is een goed idee paul!
en echt wat voor Raoel om te maken.. alleen moet je m dan wel zo schakelen dat het lampje gaat branden op het moment dat er geen stroom op komt
(dus van 2 kanten een + pakken, valt er 1 + weg wordt dat automatisch een massa? toch?)
en echt wat voor Raoel om te maken.. alleen moet je m dan wel zo schakelen dat het lampje gaat branden op het moment dat er geen stroom op komt


Re: uitval electra
Oh, ik heb weer eens iets nieuws uitgevonden? Ik hoopte op iets simpels (kapotte dynamo, accu brak).
Ik vind het half-losse contact wel aannemelijk. Ik heb de neiging om alles tegelijkertijd te doen (accu vastmaken, katten voeren, kop koffie, ohja waar was ik), dus ik zou zomaar iets kunnen vergeten. Ga ik even controleren.
Uitval: geen lampjes, maar opeens alles uit en stoppen. Misschien wel massa, maar op het oog en met de hand zat alles vast. Accuklemmen zijn een half jaartje oud.
Hoe ECU zijn stroom krijgt weet ik niet uit het hoofd. Vast + geschakeld via relais denk ik?
De ruitenwissers vond ik ook wat langzaam. Ik heb zo'n lampje dat piep-piep-piep doet in de achteruit. Die was net dronken. Was meer "flierp flieuurp flieuuuuuuurp". Doppler effect
Met zoveel falende electronica denk ik toch ook aan massa.
Ik vind het half-losse contact wel aannemelijk. Ik heb de neiging om alles tegelijkertijd te doen (accu vastmaken, katten voeren, kop koffie, ohja waar was ik), dus ik zou zomaar iets kunnen vergeten. Ga ik even controleren.
Uitval: geen lampjes, maar opeens alles uit en stoppen. Misschien wel massa, maar op het oog en met de hand zat alles vast. Accuklemmen zijn een half jaartje oud.
Hoe ECU zijn stroom krijgt weet ik niet uit het hoofd. Vast + geschakeld via relais denk ik?
De ruitenwissers vond ik ook wat langzaam. Ik heb zo'n lampje dat piep-piep-piep doet in de achteruit. Die was net dronken. Was meer "flierp flieuurp flieuuuuuuurp". Doppler effect

Met zoveel falende electronica denk ik toch ook aan massa.
Nu wil de AX helemaal niet meer starten?
Accu met de biks al uitgewisseld?
Klinkt als een accu die niet meer goed bij laadt.
Ik zou beginnen met het controleren of er een goede spanningsbron is.
De AX aan de praat krijgen zodat je de laadspanning kan meten.
Aan de stekkertjes rondom de dynamo friemelen terwijl de laadspanning gemeten wordt.
Is dat allemaal goed, kijken waar de stroom en massa blijven.
Zit er wel dealer-aangebracht aluminiumfolie om je ECU heen?
Accu met de biks al uitgewisseld?
Klinkt als een accu die niet meer goed bij laadt.
Ik zou beginnen met het controleren of er een goede spanningsbron is.
De AX aan de praat krijgen zodat je de laadspanning kan meten.
Aan de stekkertjes rondom de dynamo friemelen terwijl de laadspanning gemeten wordt.
Is dat allemaal goed, kijken waar de stroom en massa blijven.
Zit er wel dealer-aangebracht aluminiumfolie om je ECU heen?
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

Re: uitval electra
Massa op bak en kop zijn goed..
Is het normaal dat een CV-afstandbediening-unit 5 ampere trekt? Terwijl ie niks doet?
Het is gaan plenzen, zodra het droog is check ik ff laadspanning.
Is het normaal dat een CV-afstandbediening-unit 5 ampere trekt? Terwijl ie niks doet?
Het is gaan plenzen, zodra het droog is check ik ff laadspanning.
Re: uitval electra
dat moet het zijn geweest..
unit eruit.. 5 km gereden en accu staat weer netjes op 12.5V, start ook weer prima.
Auto staat paar dagen stil en toen heb ik een paar korte ritjes gereden. Dus meerdere keren starten. In combinatie met een lekkende CV moet dat funest geweest zijn.
Het probleem is opgelost. Nou de oorzaak nog. Gelukkig is de CV nog maar de helft van de kabelboom
unit eruit.. 5 km gereden en accu staat weer netjes op 12.5V, start ook weer prima.
Auto staat paar dagen stil en toen heb ik een paar korte ritjes gereden. Dus meerdere keren starten. In combinatie met een lekkende CV moet dat funest geweest zijn.
Het probleem is opgelost. Nou de oorzaak nog. Gelukkig is de CV nog maar de helft van de kabelboom

Re: uitval electra
CV mag volgens mij helemaal niets trekken als hij niets doet..
lijkt dus dat er een pompje blijft hangen of kortsluiting heeft..
lijkt dus dat er een pompje blijft hangen of kortsluiting heeft..

Re: uitval electra
Kan het zijn dat als 1 van de motoren niet goed zit (niet helemaal in/uit) dat ie gaat verbruiken?
Re: uitval electra
ja, want die is dan continu bezig met 'dicht' gaanraoel wrote:Kan het zijn dat als 1 van de motoren niet goed zit (niet helemaal in/uit) dat ie gaat verbruiken?

Re: uitval electra
goeie kans dat dat 't is...
ik ga er later mee verder...
Alle meedenkers: Bedankt
ik ga er later mee verder...
Alle meedenkers: Bedankt

Re: uitval electra
Ben er nog steeds niet uit
Wat stroomverbruikers gevonden. Uiteindelijk gewoon zekering F8 eruit getrokken (radio/aansteker/etc), toen was de lekspanning 0 (daarvoor nog 2 ampere).
- na 2 uur hangen aan acculader: 12.5V
- tijdens rijden 14.6V
- ik haal ongeveer de 10km
Ik laad gewoon niet bij :-S
Ik ga ff massa's controleren, ik moet morgen op weg en ik wil NIET met de trein
Wat stroomverbruikers gevonden. Uiteindelijk gewoon zekering F8 eruit getrokken (radio/aansteker/etc), toen was de lekspanning 0 (daarvoor nog 2 ampere).
- na 2 uur hangen aan acculader: 12.5V
- tijdens rijden 14.6V
- ik haal ongeveer de 10km
Ik laad gewoon niet bij :-S
Ik ga ff massa's controleren, ik moet morgen op weg en ik wil NIET met de trein

Re: uitval electra
Massa's zijn prima.
+ en - tussen dynamo en accu gecontroleerd, allebei prima (weerstand van 0).
Ik vermoed de koolstofborstels. Voor het vervangen van de borstels had ik geen problemen (ze zijn nieuw, ik kwam ze tegen bij het opruimen en heb ze direct erop gezet).
+ en - tussen dynamo en accu gecontroleerd, allebei prima (weerstand van 0).
Ik vermoed de koolstofborstels. Voor het vervangen van de borstels had ik geen problemen (ze zijn nieuw, ik kwam ze tegen bij het opruimen en heb ze direct erop gezet).
Re: uitval electra
probleem is gevonden 
De dynamo deed het prima. Tenzij je er flink op duwt, dan laadt ie niet op.
Duw je net de andere kant op.. dan begint hij weer..
Duw je nog eens die kant op, dan stopt hij weer.
Afijn, de dynamo was niet goed meer.
Ik had er nog 3 liggen, dus dat is ook weer opgelost

De dynamo deed het prima. Tenzij je er flink op duwt, dan laadt ie niet op.
Duw je net de andere kant op.. dan begint hij weer..
Duw je nog eens die kant op, dan stopt hij weer.
Afijn, de dynamo was niet goed meer.
Ik had er nog 3 liggen, dus dat is ook weer opgelost
