Laatste half jaar al twee keer niet kunnen starten vanwege een lege accu terwijl ik er december 2009 een nieuwe accu van 54 Ah ingezet heb.
Dynamo (70A) is ook nieuw, laadspanning is prima.
Vanmiddag met de Ampere meter op zoek gegaan naar lekstroom om bij de radio uit te komen. De lekstroom was 0,12 A op de 10A stand van de multimeter.
Er ligt ook een versterker achterin de AX maar deze trekt geen stroom als alles uitstaat.
De radio is een 2,5 jaar oude Alpine. Toch een merk dat als goede kwaliteit bekend staat.
Op zich een leuke reden om een nieuwe radio uit te gaan zoeken.
Maar dan wil ik eigenlijk wel weten wat deze lekstroom zou kunnen veroorzaken.
Hebben jullie enig idee?
Lekstroom opsporen, de radio
Moderators: vtspower, webmasters
Lekstroom opsporen, de radio
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Bij een verbruiker (in dit geval radio) met een stroom vann 0,12 A en in het geval van Rio97 van 54 Ah zal als de accu echt helemaal maximaal opgeladen zou zijn de radio ongeveer 14 dagen standby blijven.
De volgende theoretische rekensom is hier van toepassing:
54Ah:0,12A=540h
540 uur is ongeveer 14 dagen maar dan is de accu al echt veel te ver ontladen om de startmotor nog rond te kunnen krijgen.
Groetjes, Henk
De volgende theoretische rekensom is hier van toepassing:
54Ah:0,12A=540h
540 uur is ongeveer 14 dagen maar dan is de accu al echt veel te ver ontladen om de startmotor nog rond te kunnen krijgen.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Vanwege de vakantie had de AX drie weken stilgestaan. Je berekening klopt dus wel aardig Henk.
Normaal staat de AX nooit langer dan 3 a 4 dagen stil.
Fabrieksgegevens er bij gepakt en vergeleken met de Kenwood die in de CX zit. (De CX was na drie weken gewoon starten, lopen).
Bij de Alpine wordt nadrukkelijk aangegeven dat deze uitsluitend aan een contactgeschakelde plus mag worden aangesloten.
Blijkbaar blijft de radio bij een continue plus in een stroomverbruikende standby modus hangen.
De Kenwood stelt hier geen eisen aan. Deze onthoudt de radiozenders ook als de accu er af ligt.
Binnenkort maar even een draadje trekken. (Of nog een Kenwood kopen)
Normaal staat de AX nooit langer dan 3 a 4 dagen stil.
Fabrieksgegevens er bij gepakt en vergeleken met de Kenwood die in de CX zit. (De CX was na drie weken gewoon starten, lopen).
Bij de Alpine wordt nadrukkelijk aangegeven dat deze uitsluitend aan een contactgeschakelde plus mag worden aangesloten.
Blijkbaar blijft de radio bij een continue plus in een stroomverbruikende standby modus hangen.
De Kenwood stelt hier geen eisen aan. Deze onthoudt de radiozenders ook als de accu er af ligt.
Binnenkort maar even een draadje trekken. (Of nog een Kenwood kopen)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

120mA is echt ontzettend veel als "stand-by" stroomverbruik!
Om het geheugenchippie waar alle zenders en andere instellingen in opgeslagen zijn actief te houden is een stroom van 15µA al meer dan zat!
Da's een factor 8000 (!) minder!
Ben momenteel een stukje elektronica voor in de auto aan 't ontwerpen dat ook continu aan moet blijven. Mijn grootste zorg is daarbij dus ook dat 't stroomverbuik zo laag mogelijk blijft. Momenteel zit ik op 325µA, maar dat vind ik nog te veel. Terug naar de tekentafel dus.
Ps.: als die Alpine inderdaad een stand-by stroomverbruik heeft van 120mA, dan is mijn waardering voor Alpine nu echt helemaal gereduceerd tot het absolute nulpunt! (M'n huidige T5 bus van m'n werk heeft 'n Alpine navigatie systeem. Sjees, wat een vreselijk t*ringding is dat!)
Om het geheugenchippie waar alle zenders en andere instellingen in opgeslagen zijn actief te houden is een stroom van 15µA al meer dan zat!
Da's een factor 8000 (!) minder!
Ben momenteel een stukje elektronica voor in de auto aan 't ontwerpen dat ook continu aan moet blijven. Mijn grootste zorg is daarbij dus ook dat 't stroomverbuik zo laag mogelijk blijft. Momenteel zit ik op 325µA, maar dat vind ik nog te veel. Terug naar de tekentafel dus.

Ps.: als die Alpine inderdaad een stand-by stroomverbruik heeft van 120mA, dan is mijn waardering voor Alpine nu echt helemaal gereduceerd tot het absolute nulpunt! (M'n huidige T5 bus van m'n werk heeft 'n Alpine navigatie systeem. Sjees, wat een vreselijk t*ringding is dat!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
