Ik bel eerst een dealer op en vraag wat die voor een relais vraagt
Die aan de A22 was zeker goed maar dat ging dus helaas niet door...
Hulp nodig: overenthousiast dimlicht. Hij wil niet uit!
Moderators: vtspower, webmasters
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 66
- Joined: MonJun07, 2004 2:24:59 PM
- Location: Buiten Nederland
- Contact:
Het relais.
Een beetje uitleg over het relais.
Een relais bestaat uit een elektromagneet
en een schakelcontact bediend door de elektromagneet.
De aansluitingen van het autorelais zijn 'genormaliseerd'.
Aansluiting 86 is de plus die de elektromagneet bediend
Aansluiting 85 is de min van de elektromagneet
Aansluiting 30 is de aanvoer van het contact
Aansluitingen 87 zijn de uitvoer van het contact hier
wisselend want het gaat hier om een wisselrelais, hetgeen
wil zeggen dat als er +12v op punt 86 gezet wordt dan zal
het relais punt 30 omschakelen van het ene punt 87 naar het
andere punt 87. Deze worden soms wel eens extra aangeduid
met NC en NO hetgeen wil zeggen in ruststand (zonder spanning
op punt 86)
NC = normally closed (contact met punt 30)
NO = normally open (geen contact)
Kijk vooral goed naar zo'n relais want de cijfertjes zijn
meestal zeer klein aangegeven op het plastic aan de onderkant.
Een relais bestaat uit een elektromagneet
en een schakelcontact bediend door de elektromagneet.
De aansluitingen van het autorelais zijn 'genormaliseerd'.
Aansluiting 86 is de plus die de elektromagneet bediend
Aansluiting 85 is de min van de elektromagneet
Aansluiting 30 is de aanvoer van het contact
Aansluitingen 87 zijn de uitvoer van het contact hier
wisselend want het gaat hier om een wisselrelais, hetgeen
wil zeggen dat als er +12v op punt 86 gezet wordt dan zal
het relais punt 30 omschakelen van het ene punt 87 naar het
andere punt 87. Deze worden soms wel eens extra aangeduid
met NC en NO hetgeen wil zeggen in ruststand (zonder spanning
op punt 86)
NC = normally closed (contact met punt 30)
NO = normally open (geen contact)
Kijk vooral goed naar zo'n relais want de cijfertjes zijn
meestal zeer klein aangegeven op het plastic aan de onderkant.
AX GTi: 220km/h eat my dust!
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
pcrodent wrote:Net op de sloop geweest.
Goed nieuws en slecht nieuws:
Het slechte nieuws is dat van de 4 AXen er vier type 1 waren, en dus geen mijn relais had.
Het goede nieuws is dat in ??ntje nog een wielsleutel lag, en die moest ik ook nog.
Nu nog ergens zo'n relais vandaan zien te halen...
Kijk ook ns rond bij de verschillende peugeots, daar heb ik toen een knipperlichtrelais vandaan gehaald voor mijn type 2. Volgens mij heb ik zelfs nog wel een bak van die relais hier thuis liggen nadat ik weer een slop geplunderd had, ik was van plan ze voor mn mistlampen te gebruiken, maar heb ondertussen een andere gevonden, 1 die ik makkelijker kon vastmaken, en nog wat zwaarder ook.
Contact opgenomen met degene van wie ik de auto heb gekocht.
Die wist me te vertellen dat het waarschijnlijk een Scandinavische uitvoering was, omdat ie ook voorstoelverwarming heeft. In Scandinavische landen is 'mijn' het niet-uit-kunnen v/h licht verplicht. Vandaar.
Bedankt voor al jullie hulp!
Joost
Die wist me te vertellen dat het waarschijnlijk een Scandinavische uitvoering was, omdat ie ook voorstoelverwarming heeft. In Scandinavische landen is 'mijn' het niet-uit-kunnen v/h licht verplicht. Vandaar.
Bedankt voor al jullie hulp!
Joost
Hmmm misschien is ie niet eens ge?mporteerd maar gewoon in 'europa' gemaakt naar Scandinavisch model.
Ik denk dat het heel veel werk wordt (alle draadjes nalopen) om het nu nog te fixen. Ja, of ik moet schakelaars v??r de lampen zetten, zodat ik ze op die manier uit kan doen, ook al staan ze op de hendel aan. Is misschien wat omslachtig...
Hoe erg is het om met je (stads)licht aan te starten?
Ik denk dat het heel veel werk wordt (alle draadjes nalopen) om het nu nog te fixen. Ja, of ik moet schakelaars v??r de lampen zetten, zodat ik ze op die manier uit kan doen, ook al staan ze op de hendel aan. Is misschien wat omslachtig...
Hoe erg is het om met je (stads)licht aan te starten?
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Denk niet dat het erg is om met stadslicht aan te starten, want wat zullen die nu helemaal trekken, 10-20W, dat moet peanuts zijn voor de auto, ook met dimlicht zou ie het nog gewoon moeten doen, tenzij dr een gare accu in zit.
Maar even over die verlichting, ik mag aannemen dat de verlichting wel uitgaat op stand 0, als de sleutel er uit is?
dan zou ik denken dat dr ergens een draad naar het relais toeloopt vanaf de schakelaar als ie in de 0 stand staat, terwijl daar normaal gesproken geen 12V moet hebben. Min gok is dan ook dat dr in de 0stand, en in de dimlichtstand 12V op pin 86 van het relais gezet wordt, dus ik denk dat als je de draad vind van de 0stand, dat je dan kunt gaan meten of dr 12V op staat, en zo ja, zien dat je dat ongedaan gemaakt krijgt, uiteraard wel zo dat het weer te fixen is mocht het niet goed zijn.
Maar even over die verlichting, ik mag aannemen dat de verlichting wel uitgaat op stand 0, als de sleutel er uit is?
dan zou ik denken dat dr ergens een draad naar het relais toeloopt vanaf de schakelaar als ie in de 0 stand staat, terwijl daar normaal gesproken geen 12V moet hebben. Min gok is dan ook dat dr in de 0stand, en in de dimlichtstand 12V op pin 86 van het relais gezet wordt, dus ik denk dat als je de draad vind van de 0stand, dat je dan kunt gaan meten of dr 12V op staat, en zo ja, zien dat je dat ongedaan gemaakt krijgt, uiteraard wel zo dat het weer te fixen is mocht het niet goed zijn.