Hulp nodig: overenthousiast dimlicht. Hij wil niet uit!

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Hulp nodig: overenthousiast dimlicht. Hij wil niet uit!

Post by pcrodent »

Hey allemaal,

Dit is m'n eerste post hier maar ik zal me overmorgen, als ik wat meer tijd heb, even voorstellen op het forum.
Eerst mijn probleem: Ik heb sinds donderdag een 5-deurs AX 11 TRS, ben er heel blij mee, maar de dimlichten zijn me iets te enthousiast. Wat is het geval?
- Als de auto uit is werkt de verlichting naar behoren.
- Als de auto aan (gestart) is, werkt het stadslicht goed, het dimlicht goed, maar als ik het licht uit draai, gaat het dimlicht weer aan. Kortom, de instelling 0 is als de auto uit is hetzelfde als de instelling dimlicht aan, en mijn licht kan niet uit!
Wie weet wat ik eraan kan doen?

Als het heel ingewikkeld is om het te verhelpen kan ik overigens ook terug naar de garage en m daar laten maken want de auto is pas 3 dagen van mij, maar zelf maken is als het even kan leuker :)

Nou bij voorbaat dank voor alle reacties,

Joost
PCRodent

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Euhh volgens mij zit de bedrading aan je schakelaar gewoon verkeerd aangesloten. Dus dat is stuurtje eraf halen en kapje erachter eraf halen en bedrading checken (doormeten).
Freude am Fahren.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

master-arnie wrote:Euhh volgens mij zit de bedrading aan je schakelaar gewoon verkeerd aangesloten. Dus dat is stuurtje eraf halen en kapje erachter eraf halen en bedrading checken (doormeten).


Maar dan zal het ook niet goed moeten werken als de auto uit is... Want als ie uit is werkt de verlichting naar behoren....

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Kijk es of het relais nog goed is dat kan wel voor dit soort rare storingen zorgen
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Sander wrote:Kijk es of het relais nog goed is dat kan wel voor dit soort rare storingen zorgen


Klinkt goed. Waar vind ik dat?
(sorry, weet echt bijna niets. moet binnenkort maar eens een boekje vraagbaak AX bestellen)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

in je zekeringskast. Kijk maar in je instuctieboekje daar staat het ook in.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ah tis gewoon een zekering?
Had daar net ook al naar gekeken en zag er goed uit, afaict. Ik ga nog wel een keer kijken. Brb ;)

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Okee, een relais is geen zekering.
Heb net weer even gekeken en de vierkante dingen erboven hadden inderdaad het opschrift 'relais'.
Het instructieboekje zegt niets over relais. Kan iemand me vertellen hoe ik weet dat ze 'goed' zijn?
Er waren twee rijen van vier plaatsen voor relais. De onderste vier (5-8)waren allemaal bezet. Degene rechtsboven ook (4). Die daarnaast (3) was leeg, en plek 1 en 2 hadden plastic dingen waarvan ik twijfel of ze iets doen.

1234
5678

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Dat is leuk uitzoeken...

Je hebt bijv. een relais voor de interval voor de ruitenwisser..
Er is er eentje voor bijv. de knipperlichten etc etc etc...

Denk ook aan mistverlichting..

Hoe weet je of hij nog goed is? Kapje eraf halen en tjekken.. Naar sloop gaan en soortgelijke relais halen (of uit de winkel) en omwisselen..

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Wat check ik? Of ie klik zegt? Of ik klik zie?
En hoe weet ik of een relais dat het niet doet bij mijn dimlichten hoort?

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

pcrodent wrote:Wat check ik? Of ie klik zegt? Of ik klik zie?
En hoe weet ik of een relais dat het niet doet bij mijn dimlichten hoort?


Euh, om er achter te komen welk relais bij je dimlicht hoort gewoon je dimlicht aanzetten en stuk voor stuk een relais eruit trekken, gaat ie uit dan is dat de juiste?

bij mij was een relais stuk, die klikte niet meer... dus zo zou je het kunnen zien... Maar er bestaan verschillende relais...

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Okee ik ga het nu proberen. Ze gaan er hopelijk ook weer makkelijk in nadat ik ze eruit heb getrokken? :)

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Hey wacht eens...
Als het relais van mn dimlicht stuk is hoort het dimlicht toch helemaal niet meer te werken? Of is dat te makkelijk gedacht?

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Heb net even gekeken, durfde alleen niet echt kracht te zetten om die relais (of hun kapjes?) eruit te krijgen. Volgensmij zit er namelijk een voor mij niet te doorgronden draaisysteem in ofzo.
Hoe hard mag je aan een relais trekken/draaien?

Ik denk trouwens dat dit het wel eens kan zijn. Ik hoor klik als ik van 'uit' naar 'stadslicht' ga en als ik van 'stadslicht' naar 'uit' ga. Van en naar 'dimlicht' hoor ik niets. Weet echter niet hoe het hoort te zijn.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Een relais zit met varierend twee tot vier of vijf pootjes vast.. Een soort plat pootje in een klemmetje...

Meestal zijn het drie a vier pootjes...

Je kunt er redelijk hard aan trekken om ze eruit te krijgen.. zit niet beveiligd vast ofzo.. Eenmaal eruit met een klein plat schroevendraaiertje het kapje loswippen!

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Okee dan ga ik aan de slag!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Dus gewoon eruit trekken en een sloopunit erin doen. Dan kijken of het werkt. Het kan zijn dat het relais in de aan stand blijft hangen. Anders zet je je licht uit. Dan lbijft ie aan staan. Geefdan een tik op het relais en kijk of je licht uitgaat
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ik heb ze nagekeken. Er zijn 2 verdachten, allebei zelfde soort relais.
Als ik de linker eruit trek, brandt in de uit-stand het stadslicht (dim niet meer!), in de stadslicht-stand het stadslicht en in de dimlicht-stand het dimlicht (en het stadslicht natuurlijk).
Als ik de rechter eruit haal, is de uitstand ook echt uit, het stadslicht werkt niet meer, ook niet in de dimstand, het dimlicht doet het wel als ik hem op dim zet. Het mistachterlicht doet het niet meer, en de achterlichten doen het niet meer.
Beide relais hebben 5 pootjes, waarvan er 3 gelig zijn en 2 zilverkleurig. Van de relais die horen bij de werkende gadgets (knipperlichten bijv.) zijn alle pootjes zilverkleurig. Ik kreeg de kapjes er niet af, maar ik vermoed dat ze stuk zijn en ik haal morgen nieuwe (lees: gebruikte). Als ik nu nog ga kom ik in de spits terecht :(
Dus morgen horen jullie meer!

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Grrr krijg ik routebeschrijving naar de sloop.
"1e afslag op de A9" (vanaf waar ik kwam)
Blijkt ie de eerste afslag op de A22 bedoeld te hebben.
Nu moet ik wachten tot overmorgen :(

Nouja ik laat het nog wel weten.
Tot zover in ieder geval alvast bedankt allemaal!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Maar dan ga je wel naar een goeie sloop. Goed georganiseerd en normale prijzen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply