17 volt op de accu ???

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

bobax
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: WedFeb17, 2010 4:58:54 PM
Location: heerlen

Post by bobax »

Een paar kleine aanvullingen van mijn kant:

Hoeveel stroom een startmotor trekt is erg afhankelijk van de weerstand van de (auto)motor.`s Winters met vorst vraagt ie veel meer vermogen om rond te draaien. (koude olie e.d.) Hoeveel stroom er gaat lopen is van meerdere dingen afhankelijk, en moeilijk te voorspellen.

De accu is grofweg te testen door spanningsmeting:
Opgeladen en motor uit MOET hij die 12,xx volt hebben 11,5 Volt bvb is ie kapot. Meestal is het een van de zes cellen die het begeeft, de andere 5 kunnen best nog goed zijn en stroom leveren `s zomers, maar zodra het kouder wordt trekt ie het niet meer.

Er is een wijdverbreid misverstand over vermogen (Ah) (grootte) van accu n.l. dat deze niet te groot zou mogen zijn voor een kleine motor.
Ik heb een 120 Ah accu in een eend gehad .... NO PROBLEM. (origineel 28 Ah geloof ik).
Maar denk dus niet dat de startmotor harder werkt hoor (wel langer).
Nadelen waren wel dat die eend dat extra gewicht moest meezeulen, en als de accu ver leeg getrokken is, de dynamo wat langer moet werken om hem weer helemaal vol te krijgen.

En dan nog de laadspanning:
Een accu wordt opgeladen met een spanning veel hoger als 12 volt.
De spanningsregelaar zorgt er voor dat hij niet te veel krijgt: niet meer als 14.7, de accu wordt geladen tot deze spanning bereikt is.
Als je dan de motor uit zet daalt de accuspanning eerst snel en steeds langzamer tot 12,zoveel volt).
Net als dat je een AX tegen een heel kleine helling op duwt....stop je met duwen, rolt ie iets terug. (is met alle soorten accu`s zo)

Een (winter)koude accu levert veel minder power als normaal.
Als je startproblemen hebt (zeldzaam bij AX) en je bent niet in de gelegenheid om daar direct iets aan te doen en je Moet de vlgde dag rijden, neem de accu dan mee naar binnen (bed is nog beter).

Post Reply