onstekings systeem omzetten peu 106 -- ax

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
bobax
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: WedFeb17, 2010 4:58:54 PM
Location: heerlen

onstekings systeem omzetten peu 106 -- ax

Post by bobax »

Ik ga morgen waarsch. een poging wagen de hele mikmak om te zetten
onstekingskabelboom en wat er aan hangt.
peug 106 1.1 magn mar phase2 ??
ax 1.1 magn mar ph 2

kan de (9 pins) ronde stekker problemen geven?
en welke onderdelen hoef ik zeker NIET over te zetten?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Waarom zou je dat überhaupt willen?
De Peug 106 1.1i met Magneti Marelli heeft dezelfde computer als de AX 1.1i met Magneti Marelli: allebei de G6.11.

Of heeft de bedoelde AX het oudere Bosch MA2.2 injectiesysteem met verdeelkap?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

bobax
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: WedFeb17, 2010 4:58:54 PM
Location: heerlen

Post by bobax »

Ik durf het haast niet te bekennen, maar na 4 ax-en zeer goede ervaringen, echter op sloop nauwelijks nog te vinden; ga ik voor een 106
(elke sloop hier wel 1 te vinden....)
ik kan morgen een 106 van de sloop redden voor 100 euro, maar deze loopt niet meer. (volgens turkse autohandelaar wasde onsteking defect)
Nu heb ik een complete motor met kabels enz liggen en hoop (voor het geval ik hem niet aan de praat krijg........) de boel om te zetten.
Ik heb echter zojuist nog bij een 106 gekeken en zie nergens die ronde stekker verbinding, en vraag me af of het dan wel haalbaar is.
apk tot 29 ik MOET hem dan aan het lopen hebben, voor mijn part zonders evt controle lampjes. kan je mij hier helpen?

bobax
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: WedFeb17, 2010 4:58:54 PM
Location: heerlen

Post by bobax »

Ik ben niet goed op de hoogte uitwisselbaarheid van die systemen.
begrijp ik je goed dat elk deel uitgewisseld kan worden?
(zou helemaal super zijn :D )

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Dan zou ik eerst maar eens kijken wat er nou precies met de motor aan de hand is.
Voor 't zelfde geld is de distributieriem geknapt en zijn de kleppen krom!

Aan Magneti Marelli systemen gaat maar zelden iets stuk en meestal is het dan -in de gevallen dat 't wèl stuk is- de BDP-sensor.

Zoals ik al zei: het Magneti Marelli systeem in de 106 is (voor zover ik weet) exact hetzelfde als dat van een AX (ECU = G6.11), op de kabelboom na (kijk dus, om het echt zeker te weten, eerst even naar het typenummer van de ECU!!!). Kans lijkt mij heel klein dat er wat met de kabelboom aan de hand is, dus eerst losse onderdelen vervangen lijkt mij beter om mee te beginnen.
Begin ook bij het begin: is er überhaupt wel brandstofdruk? (werkt de pomp, komt er brandstof uit de aanvoerleiding als je deze los haalt van 't injectiehuis en in een schoon, leeg flesje steekt en dan even probeert te starten), heb je vonk, zie je -tijdens starten- dat de injector brandstof inspuit (even de luchtbuis van 't injectiehuis af halen en iemand anders laten starten), ...
Magneti Marelli ECU's gaan echt vrijwel nooit stuk, dus daar zou ik me niet zo'n zorgen om maken. Maar als je die toch los hebt liggen, is het n'tuurlijk een kleine moeite om even de stekker om te prikken. Echter: hou dat voor 't laatst ofzo.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

bobax
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: WedFeb17, 2010 4:58:54 PM
Location: heerlen

Post by bobax »

Ok, bedankt voor je reactie.
Dus alle onderdelen zijn uitwisselbaar, ook die labda? of hoe heet die nog.
e.e.a. is ook niet leeftijds gebonden?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Magneti G6.11 = Magneti G6.11. Daar is door de jaren heen niets aan veranderd. ;)
(Als ze dat wel hadden gedaan, hadden ze 't geen G6.11 meer genoemd. ;))
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

Ik ben van ax (bx) 1.4 naar 106 ph1 gegaan en daar bleek de ecu aan de anderre kant te zitten, de ronde stekker die jij bedoelt zit onder de accu samen met een kleine ronde stekker (niet van draadboom), over het onderdeel stekker kan ik je helaas niets vertellen omdat ik een draadboom zonder stekker bij het blok kreeg en van 2 bomen 1 heb gemaakt.
Het moet zeker gaan passen met de draadboom, hooguit even een beugel overzetten waar de ecu bij de 106 mee vast zit.
Let trouwens op dat je niet domweg van de kleur nuimmers uitgaat, ik heb 3 schema's die allemaal anders zijn dan mijn draadboom, dus ook de kleuren, dus meten is weten !
Techniek is simpel zolang je het snapt !

bobax
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: WedFeb17, 2010 4:58:54 PM
Location: heerlen

Post by bobax »

Bedankt voor jullie snelle en adequate reacties,

Probleem is opgelost :D

De handelaar had koppakking vervangen , distr + spanrol vernieuwd
maarrr de timing niet goed gesteld, stond enkele tandjes te laat,
Door jullie info tipte een monteur mij dat het wel vaker gebeurd dat men naar een of ander streepje kijkt bij de timing.

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

Ja ja, ik volg je niet helemaal, je hebt een sloop auto gekocht (106) waarvan ze de koppakking hebben vervangen enzo (dat kost pittig geld) en dan gaat die voor 100 euro weg omdat de monteur niet doorhad dat de dis. niet op tijd stond ?
Techniek is simpel zolang je het snapt !

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Lullig is dat, hè?!
Terwijl je dat probleem echt NOOIT zult hebben als je gewoon netjes de krukas en de nokken-as blokkeert op de voorgeschreven manier! Dan heb je nix te maken met markeerstreepjes (die toch nooit kloppen. :roll:).
Naja, op deze manier kun je wel lekker goedkoop aan 'n auto komen en 't probleem zelf verhelpen. 8)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply