nieuwe accu

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Locked
harry
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: FriNov28, 2003 1:53:29 PM
Location: rotterdam

nieuwe accu

Post by harry »

hoi, ik had al in oude topic's met "zoeken op accu" zitten te bekijken, maar daar stond niet echt een antwoord bij

ik moet dus een nieuwe accu hebben, maar omdat ik een versterker en subwoofer in mijn auto heb zitten, wil ik een sterkere accu hebben(ik heb geen condensator, en wil geen 2 accu's in mijn auto hebben)
dus kan ik een andere accu met meer amper? erin zetten?
maar kan mijn dynamo die dan wel weer goed opladen

oja, een gelaccu is uitgesloten, is gewoon asociaal veel geld voor een accu
wil iets van max 100 eurotjes uitgeven
ZX 2.0i 16v 1994

mvdm
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 66
Joined: MonJun07, 2004 2:24:59 PM
Location: Buiten Nederland
Contact:

Accu

Post by mvdm »

Een sterkere accu kan (mits de afmetingen het toelaten). Waar je op moet letten is:

Het vermogen van de dynamo
Het vermogen van de accu
Het verbruikers vermogen

Dit wil zeggen:

Het verbruikersvermogen is het totaal vermogen dat je als je normaal rijdt aan elektriciteit verbruikt, dus vermogen versterker+cd+verlichting+wat je nog meer aan hebt staan.
Dit vermogen mag het vermogen van de dynamo niet teboven gaan. Als dat gebeurd wordt je accu nl. niet meer bijgeladen maar juist ontladen.
Daarom hebben boomboxen ook bijna altijd een tweede accu die gewoonweg ontladen wordt.
Als je het gebruikersvermogen aftrekt van het vermogen van de dynamo weet je wat er overblijft voor het laden van de accu. Afhankelijk van of dat veel of weinig en of je een zwaardere accu hebt kan het laden dus langer of korter duren.

In mijn auto heb ik de standaard 55 Ah vervangen door een van 78 Ah, het goed laden duurt dan ook langer maar evenzo houdt de accu het langer uit, hetgeen je vooral in de winter met starten merkt.

In ieder geval is het zinnig om een voltmeter in je dashboard te monteren als je hiermee aan de slag gaat. Dan kan je nl. goed zien of accu geladen wordt (spanning boven de 12V) en of je accu na het laden in goede conditie verkeerd (moet na het afzetten van de motor ruim rond de 13 V staan).
AX GTi: 220km/h eat my dust!

Locked