Dynamo vervangen

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
paulvanerp
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 1
Joined: MonDec28, 2009 10:24:00 PM

Dynamo vervangen

Post by paulvanerp »

Hallo,
is er een korte handleiding beschikbaar voor het vervangen van de dynamo van een AX, furore 1.1?
V-snaar staat strak, acculampje ging steeds feller branden tot dat auto niet meer is te starten. Of kan het nog iets anders zijn?
Ik graag van specialist/kenners.
Bij voorbaat dank.
Vriendelijke groet,
Paul van Erp

Fietspomp
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 372
Joined: MonAug21, 2006 7:33:45 PM
Location: Vlissingen

Post by Fietspomp »

Eigenlijk is het heel simpel.

Riem van spanning af halen door middel van het stelboutje helemaal
terug te draaien.
Bovenste bout van de dynamo moet dan ook los,
daar "kantelt" de dynamo op.
Nu kan je de riem verwijderen.

Stekkertjes los (2 geloof ik?)
Dynamo zit vast met 2 of 3 bouten maat 13 (uit m'n hoofd)

En tadaaaa!

Informatie kan niet helemaal kloppen, maar je moet gewoon goed kijken
en losdraaien wat er aan de dynamo zit.

Je koolborstels zullen wel overleden zijn denk ik.
Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

zoals hierboven beschreven staat is het demonteren een kwestie van even goed kijken. het kan wat lastig zijn om de dynamo los te krijgen van die lange dikke bout, maar met wat gepast geweld gaat deze ook llos.
mits je de ax niet verlaagd hebt, kun je de dynamo zo demonteren en monteren terwijl je bij het rechter voorwiel op de grond ligt.
ik heb zelf mijn dynamo bij de onderdelenzaak voor de deur losgehaald ingeruild voor een gereviseerde en die gemonteerd ik was 2 x 30 minuten kwijt.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

en als de dikke bout er niet uit kan, even de krik onder het blok en een stukje opkrikken. (met beleid/ wiel mag best op de grond blijven ;) )
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Post Reply