Kortsluiting?
Moderators: vtspower, webmasters
-
- Vlotte starter
- Posts: 29
- Joined: ThuOct22, 2009 10:21:00 AM
Kortsluiting?
Hallo allemaal,
Mij gebeurt het volgende:
- Acculample brandt, "normaal" bij stationair, tot (zeer) fel bij hogere toerentallen
- Ik ruik een "electrische schroeilucht" in het interieur (ik denk dat het uit het dashboard komt, niet uit het motorcompartiment)
- Verder werkt alles, hij start OK etc. (ben alleen niet verder gereden i.v.m. brandgevaar...)
Verder heb ik kort geleden de spanningsregelaar van de twee jaar oude dynamo moeten vervangen en brandde sindsdien het acculample soms zeer zwak (alleen in het donker waar te nemen).
Waar begin ik te zoeken?
Alvast bedankt,
Menno
Mij gebeurt het volgende:
- Acculample brandt, "normaal" bij stationair, tot (zeer) fel bij hogere toerentallen
- Ik ruik een "electrische schroeilucht" in het interieur (ik denk dat het uit het dashboard komt, niet uit het motorcompartiment)
- Verder werkt alles, hij start OK etc. (ben alleen niet verder gereden i.v.m. brandgevaar...)
Verder heb ik kort geleden de spanningsregelaar van de twee jaar oude dynamo moeten vervangen en brandde sindsdien het acculample soms zeer zwak (alleen in het donker waar te nemen).
Waar begin ik te zoeken?
Alvast bedankt,
Menno
klinkt een beetje alsof je lampje reageerd op de opbrengst vd dynamo..
heb je het stekkertje op de dynamo wel op de goede manier teruggedaan?
daar moeten 2 stekkers op.. 1 dikke draad met een ringaansluiting, meestal staat er hiervoor op de dynamo een + symbool.
het kleine draadje is het waarschuwingslampje op je dash, waarschijnlijk zit deze niet op de juiste plek, waardoor hij nu reageerd op de laadspanning van je dynamo!
wat ook zou kunnen, is dat je spanningsregelaar niet goed is, je veeeeel teveel laadstroom hebt en dat je lampje daarom brand..
2 dingen doen;
-stekkers op je dynamo controleren
-laadspanning meten, is deze meer als 14v, kan je toch wel zeggen dat er iets NIET goed is.. is hij hoger als 14.5v, zeker NIET meer rijden
heb je het stekkertje op de dynamo wel op de goede manier teruggedaan?
daar moeten 2 stekkers op.. 1 dikke draad met een ringaansluiting, meestal staat er hiervoor op de dynamo een + symbool.
het kleine draadje is het waarschuwingslampje op je dash, waarschijnlijk zit deze niet op de juiste plek, waardoor hij nu reageerd op de laadspanning van je dynamo!
wat ook zou kunnen, is dat je spanningsregelaar niet goed is, je veeeeel teveel laadstroom hebt en dat je lampje daarom brand..
2 dingen doen;
-stekkers op je dynamo controleren
-laadspanning meten, is deze meer als 14v, kan je toch wel zeggen dat er iets NIET goed is.. is hij hoger als 14.5v, zeker NIET meer rijden
-
- Vlotte starter
- Posts: 29
- Joined: ThuOct22, 2009 10:21:00 AM
Bedankt voor de reactie!
Na het vervangen van de dynamo heeft hij het maanden goed gedaan (en de accu van absoluut leeg weer opgeladen), dus ik vermoed dat ik geen stekker heb omgewisseld.
Het zo kunnen zijn dat het kleine draadje niet (meer) goed contact maakt en daarmee de spanningsregelaar niet werkt?
Ik ga in elk geval de laadspanning meten, zoals je hebt uitgelegd.
Maar gaat het laadstroomcontrolelampje ook branden als de laadspanning te hoog is? Ik dacht dat het alleen brandde als de accu aan het leeglopen is...
Menno
Na het vervangen van de dynamo heeft hij het maanden goed gedaan (en de accu van absoluut leeg weer opgeladen), dus ik vermoed dat ik geen stekker heb omgewisseld.
Het zo kunnen zijn dat het kleine draadje niet (meer) goed contact maakt en daarmee de spanningsregelaar niet werkt?
Ik ga in elk geval de laadspanning meten, zoals je hebt uitgelegd.
Maar gaat het laadstroomcontrolelampje ook branden als de laadspanning te hoog is? Ik dacht dat het alleen brandde als de accu aan het leeglopen is...
Menno
-
- Vlotte starter
- Posts: 29
- Joined: ThuOct22, 2009 10:21:00 AM
Na wat gelezen te hebben over de functie van het “kleine kabeltje van de dynamo” en het laadstroomcontrolelampje zou ik het gedrag van mijn laadstroomcontrolelampje als volgt kunnen verklaren.
De kabel tussen het laadstroomcontrolelampje en de D+ (“Kleine kabel aansluiting”) maakt kortsluiting met aarde. Dan:
-werkt de spanningregelaar niet meer waardoor de spanning oploopt bij hogere toerentallen
-staat het laadstroomcontrolelampje (+weerstand) tussen de +pool van de dynamo en de aarde (en meet dus de verhoogde spanning over het systeem, en brand bij hogere toerentallen dus zeer fel)
-de weerstand paralel aan het laadstroomcontrolelampje zorgt ervoor dat er een flinke stroom door het “kleine draadje” kan gaan lopen, waardoor dit heet wordt (schroeilucht).
-deze korstluiting kan zich natuurlijk ook in de spanningsregelaar zelf voordoen...
Zijn er nog meer oorzaken te bedenken die ik in het weekeinde kan nalopen?
Menno
De kabel tussen het laadstroomcontrolelampje en de D+ (“Kleine kabel aansluiting”) maakt kortsluiting met aarde. Dan:
-werkt de spanningregelaar niet meer waardoor de spanning oploopt bij hogere toerentallen
-staat het laadstroomcontrolelampje (+weerstand) tussen de +pool van de dynamo en de aarde (en meet dus de verhoogde spanning over het systeem, en brand bij hogere toerentallen dus zeer fel)
-de weerstand paralel aan het laadstroomcontrolelampje zorgt ervoor dat er een flinke stroom door het “kleine draadje” kan gaan lopen, waardoor dit heet wordt (schroeilucht).
-deze korstluiting kan zich natuurlijk ook in de spanningsregelaar zelf voordoen...
Zijn er nog meer oorzaken te bedenken die ik in het weekeinde kan nalopen?
Menno
-
- Vlotte starter
- Posts: 29
- Joined: ThuOct22, 2009 10:21:00 AM
dat klinkt een beetje alsof je spaningsregelaar echt DOOD is..menno-joost wrote:Hallo,
Heb de laadspanning gemeten. Mijn voltmeter is niet heel precies, maar is te hoog (17V of zo).
Het laadstroomcontrolelample brandt dus terwijl de laadspanning (veel) te hoog is en werkt als voltmeter.
....?
NIET meer mee rijden, die verbande electra lucht ruik je niet voor niets
-
- Vlotte starter
- Posts: 29
- Joined: ThuOct22, 2009 10:21:00 AM
-
- Vlotte starter
- Posts: 29
- Joined: ThuOct22, 2009 10:21:00 AM
-
- Vlotte starter
- Posts: 29
- Joined: ThuOct22, 2009 10:21:00 AM
dat zal zoiezo moeten, maar meet daarna zoveel mogelijk door.. grote kans dat je ergens kortsluiting hebt!menno-joost wrote:Nee, heb de dynamo niet vervangen, die was pas 2 jaar oud.
Ik ga er maar weer een nieuwe spanningsregelaar inzetten...
ik zal Marco (MnM) even op dit topic wijzen, die is onze electrodebiel
-
- Vlotte starter
- Posts: 29
- Joined: ThuOct22, 2009 10:21:00 AM
Heb de oude spanningsregelaar (die die ik twee maanden geleden heb vervangen omdat de accu niet oplaadde) weer teruggeplaatst.
Met deze een zwak laadstroomcontrolelampje. De laadsspanning op de accu is nu 13V, met of zonder motor. Waarschijnlijk sta ik zo na een tijdje weer zonder accu.... (maar goed, het dashboard vliegt terminste niet in de brand...).
Wat ik niet heb vervangen, twee maanden geleden, is de accu. Die is oud en heb ik destijds helemaal leeggereden. Ik had hem eigenlijk al dood gedacht, maar hij laadde wonderwel weer bij... Zou er toch iets mis mee zijn...
Ik kan natuurlijk alles nieuw kopen (Dynamo + accu) en dan hopen dat het helpt...
Met deze een zwak laadstroomcontrolelampje. De laadsspanning op de accu is nu 13V, met of zonder motor. Waarschijnlijk sta ik zo na een tijdje weer zonder accu.... (maar goed, het dashboard vliegt terminste niet in de brand...).
Wat ik niet heb vervangen, twee maanden geleden, is de accu. Die is oud en heb ik destijds helemaal leeggereden. Ik had hem eigenlijk al dood gedacht, maar hij laadde wonderwel weer bij... Zou er toch iets mis mee zijn...
Ik kan natuurlijk alles nieuw kopen (Dynamo + accu) en dan hopen dat het helpt...
Een defecte accu zorgt sowieso niet voor een verhoogde boordspanning.
Het enige ding dat daarvoor kan zorgen is de dynamo/spanningsregelaar.
Dat na het vervangen van de spanningsregelaar door het oude exemplaar het accu-lampje niet meer absurd fel oplicht,geeft mijns inziens wel aan dat de andere regelaar echt naar de knoppen is. En dat het acculampje nu heel zwak brandt, geeft weer aan dat de huidige ook niet meer helemaal gezond meer is.
Die schroeilucht uit het dash toen het acculampje zo heel fel brandde, werd zeer waarschijnlijk veroorzaakt door de veel te warm wordende shunt-weerstand achterop de tellerbak (da's dus die dikke weerstand die parallel aan het accu-lampje staat).
Mijn idee: hang er een andere (een gereviseerde, of een goed werkende die je voor een zacht prijsje van een clublid kunt overnemen) dynamo in.
Het enige ding dat daarvoor kan zorgen is de dynamo/spanningsregelaar.
Dat na het vervangen van de spanningsregelaar door het oude exemplaar het accu-lampje niet meer absurd fel oplicht,geeft mijns inziens wel aan dat de andere regelaar echt naar de knoppen is. En dat het acculampje nu heel zwak brandt, geeft weer aan dat de huidige ook niet meer helemaal gezond meer is.
Die schroeilucht uit het dash toen het acculampje zo heel fel brandde, werd zeer waarschijnlijk veroorzaakt door de veel te warm wordende shunt-weerstand achterop de tellerbak (da's dus die dikke weerstand die parallel aan het accu-lampje staat).
Mijn idee: hang er een andere (een gereviseerde, of een goed werkende die je voor een zacht prijsje van een clublid kunt overnemen) dynamo in.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- Vlotte starter
- Posts: 29
- Joined: ThuOct22, 2009 10:21:00 AM
Betreft het dan een gereviseerde dynamo of is die 2,5 jaar geleden echt nieuw aangeschaft?
Als het een gereviseerde is: gewoon toch maar weer helemaal vervangen.
Maar wellicht kun je ook eerst even de spanningsregelaar eraf halen en kijken hoe de koperen sleepringen in de dynamo er aan toe zijn. Als daar serieus diepe groeven in zitten (lees: meer dan 1 mm diep), dan is die dynamo echt wel een beetje aan z'n einde.
Als het een gereviseerde is: gewoon toch maar weer helemaal vervangen.
Maar wellicht kun je ook eerst even de spanningsregelaar eraf halen en kijken hoe de koperen sleepringen in de dynamo er aan toe zijn. Als daar serieus diepe groeven in zitten (lees: meer dan 1 mm diep), dan is die dynamo echt wel een beetje aan z'n einde.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- Vlotte starter
- Posts: 29
- Joined: ThuOct22, 2009 10:21:00 AM
Het was een Valeo ruildynamo (gereviseerd dus, waarschijnlijk). De sleepringen zien er nog prima uit (geen groeven), maar misschien is er iets anders mis...
Het liefst zou ik hem naar een dynamo reviseerbedrijf brengen (daar heb ik in NL zeer goede ervaringen mee) maar die heb je hier in Barcelona (waar ik woon) niet.
Het laadstroomcontrolelampje brand nu trouwens practisch niet meer. Ik denk dat ik nog even wat rijd en meet. Als het nodig is koop ik dan maar een nieuwe dynamo, want ik ben het dynamo in- en uitbouwen behoorlijk zat (het is een AX met airco, daar zit van alles in de weg).
Het liefst zou ik hem naar een dynamo reviseerbedrijf brengen (daar heb ik in NL zeer goede ervaringen mee) maar die heb je hier in Barcelona (waar ik woon) niet.
Het laadstroomcontrolelampje brand nu trouwens practisch niet meer. Ik denk dat ik nog even wat rijd en meet. Als het nodig is koop ik dan maar een nieuwe dynamo, want ik ben het dynamo in- en uitbouwen behoorlijk zat (het is een AX met airco, daar zit van alles in de weg).
Idd, voor zo'n AX heb je een dynamo met multiriem-poelie nodig.
Die zitten alleen in AX diesels en AX-en met airco.
En nee, je kunt niet de multiriem-poelie overzetten op een dynamo met V-snaar poelie.
Die zitten alleen in AX diesels en AX-en met airco.
En nee, je kunt niet de multiriem-poelie overzetten op een dynamo met V-snaar poelie.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- Vlotte starter
- Posts: 29
- Joined: ThuOct22, 2009 10:21:00 AM
Uiteindelijk heb ik het problem opgelost.
De gelijkrichter van de dynamo losgesoldeerd en gedemonteerd. Bleek dat een van de solderingen van de gelijkrichter los was. Vastgesoldeerd, de heleboel weer gemonteerd met de spanningsregelaar waarmee het dasboard eerst zo heet werd. Het werkt weer perfect.
Dus als je dynmo niet echt (mechanisch) gaar lijkt, en een nieuwe spanningsregelaar is niet de oplossing, dan is het geen slecht idee om te kijken of er niet een soldering in de dynamo los zit...
Scheelt weer zo’n 200 euro voor zo’n fijne ruildynamo...
De gelijkrichter van de dynamo losgesoldeerd en gedemonteerd. Bleek dat een van de solderingen van de gelijkrichter los was. Vastgesoldeerd, de heleboel weer gemonteerd met de spanningsregelaar waarmee het dasboard eerst zo heet werd. Het werkt weer perfect.
Dus als je dynmo niet echt (mechanisch) gaar lijkt, en een nieuwe spanningsregelaar is niet de oplossing, dan is het geen slecht idee om te kijken of er niet een soldering in de dynamo los zit...
Scheelt weer zo’n 200 euro voor zo’n fijne ruildynamo...