kheb ff een vraag over het na meten van een dinamo

eerst ff het verhaal hier 8ter..
ik gister aaf terug na huis rijden, en toen geleidelijk aan steeds minder licht uit de koplampen en dashboard verl. enz. radio aan/uit aan/uit

ik thuis na 5 min, doe de auto uit en dus nooit meer wille starten bijna helemaal dood, opt intrieurlampje na...
duss heb ik waarscheinlijk een kapotte dinamo kabelbreuk of miss accu.
ma dat wil ik dus ff na meten...
ma nu komt het... meten is weten, maar om te meten moet je wél weten wát je moet meten

moter uit..................................................... accu spanning: +- 12v?
moter aan .(iets gas erbij+- 2000rpm......... accu spanning: 12,5 tot 14.7v?
of klopt hier geen bal van? dat als je 14v meet de wel laad of alleen spanning geeft?
en hoeveel ohm moet de dinamo zelf zijn?
kan ik miss ook de ampéres meten met een zware ampére meter of is dat nie nodig?
khoop dat iemand het weet...
alvast bedankt
groeten