Verlichting automatisch aan

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Verlichting automatisch aan

Post by Mathijs »

Na een vakantie in noorwegen en een ritje in een Noorse XM, ga ik proberen om net als in die XM de verlichting te laten branden wanneer de motor loopt.

Het makkelijkst lijkt me om het zo te organiseren dat de verlichting brandt als het contactslot op de tweede stand (stand M, bruine stekker) staat. Zodoende is de verlichting tijdens het starten uitgeschakeld.

Na het doormeten van de linkerhendel heb ik het volgende schema gefabriceerd:

Image

Op die manier zou het moeten werken toch? Tenzij het aantal amperes op de bruine stekker niet genoeg is om vier in plaats van twee relais te schakelen.

Mijn contactslot heeft trouwens wel een bruine stekker, terwijl het een type 1 is. De bruine stekker heeft ook functie, dus het zal wel een type 1 ax uit de overgangsperiode zijn?

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Post by Mathijs »

Gelukt. Werkt precies zoals bedoeld en verwacht.

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

NETJES!!!

Niemand reageerd maar we hebben het wel gelezen!! :D
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Post by Mathijs »

In dat geval, even een toevoeging:

Gebruik wel een dikke draad, ik had er voor de zekerheid een 15a zekering tussen gestopt, die is niet gesprongen, maar wel gesmolten :S vaag...

Ik denk dat ik de draadjes die ik aan de zekeringpootjes gesoldeerd heb niet goed geisoleerd heb waardoor hij daar een beetje sluiting maakte.

In principe moet het ook zonder zekering wel kunnen toch? Zoveel stroom gaat er niet door dat knipperlicht.

Overigens had ik wel drie standen op mijn contactslot, maar heb nog steeds een type 1, dus de bruine stekker was eerst ongebruikt. Ik weet niet of het ook werkt als de bruine stekker aangesloten zit.

Post Reply