kabelboom verwijderen/herstellen

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

kabelboom verwijderen/herstellen

Post by DuFF »

aangezien ik de nodige storingen achter elkaar gevolgd krijg,
is de beste oplossing om de kabelboom helemaal na te lopen op breuken/corrosie/openliggende behuizing/etc.

ik kan solderen, met krimpkous knoeien, dus dat moet helemaal goedkomen.

echter nou heb ik op de sloop al 1 gedeelte van een kabelboom uit een volcane getrokken het gedeelte van de koelfan, naar de relais en wat richting de rechter koplamp loopt, aangezien dit volgens mij vrijwel hetzelfde is als in mijn furio, en hier zowiezo een breuk oid in zit.

nou heb ik toen de volgende handelingen verricht:
stekker koelfan los.
zekeringkastje op rechter veerpoot los, stekkers van relais hier losgetrokken.
kabels onder accu door motorsteun heen gehaald.
2 kabels lopen naar het voorfront net naast de radiateur, ook losgedraaid.
en dan lopen er kabels naar het gat in het zijscherm bij de rechter koplamp, waar kan ik dit loshalen? loopt dit helemaal door of?
Spreken is goud, Ductape is zilver.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

nou de helft is los, straks even ontvetter ofzo halen om de stekkers schoon te maken en contactspray ofzo.

moeilijkste is naar alle aansluitingen zoeken om moertjes los te draaien.
en ik ben de moer van me accuklem alweer kwijt :x .
Spreken is goud, Ductape is zilver.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

die witte stekker achterop het blok ter hoogte van de schakelstangen, die krijg ik niet los :roll: .
Spreken is goud, Ductape is zilver.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Ah, de stekker op de snelheidssensor.
Euh, net als alle andere stekkers zit daar zo'n ijzeren ringetje omheen, waarmee de stekker vastklikt.
Je kunt eventueel ook 'even' de mechanische snelheidsmeterkabel los halen en de sensor in z'n geheel van de bak af halen (boutje met doppie 8). Dan kun je er sowieso een stuk beter bij en kun je ten minste ook beter zien hoe die stekker nu eigenlijk vast geklikt zit. ;)
(LET OP dat er geen rommel in het gat in de bak kan vallen!!!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

het was inmiddels al gelukt, hele stuk is eruit, straks ff fotos.
hoe makkelijk is het om de kmkabel te vervangen?
en moeten de brandstofslangen linksboven thv ecu flexibel of hard zijn?
zijn aardig hard namelijk, heeft iemand een artikelnummer van die slangen?
Spreken is goud, Ductape is zilver.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

die ene stekker die dus niet los ging, ik zag niet hoe die vast zat,
toen mijn camera maar gebruikt, en met flits foto's genomen, zo zag ik ook hoe het op de startmotor vastzat.

het is allemaal los, en hierbij de foto's:

Wat is dit?:
Image

De stekker die eerst niet los ging:
Image

Zo héj, dat ziet er lekker uit... :?
Image

Normaal dat die benzineslang hier zo langs het ECU-plankje loopt en dus ook beschadigd kan raken ?
Image

Is dit een brandstoffilter?
Image

Deze wilden dus ook niet 1,2,3 los, en de grote had ook een draadbreuk.
Image

Zoals hier de draadbreuk:
Image

Verder zijn de brandstofslangen die dus langs de ECU lopen richting het injectiehuis erg hard, deze ga ik ook vervangen, evenals de km-teller-kabel.

stiekem wil ik de waterpomp/spanrol/distributieriem ook doen, mede ook omdat de helft nu eruit ligt en lekker toegankelijk is..
maar dan kan ik echt wel wat hulp gebruiken, iemand zin ??
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

foto 1 = injectie weerstand ongeveer 3 Ohm zit in serie met de injector

foto 5 = magneetventiel

Trouwens kabelboom was wel toe aan wat liefde :wink:

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

bedankt voor de antwoorden henk :)
magneetventiel, maar die laat toch brandstof door wat geregelt word door de ECU toch ?

en de kabelboom gaat de nodige liefde krijgen, het gehele stuk dat ik nu verwijderd heb heb ik in betere staat over kunnen nemen van B_iks, die ga ik 1 dezer dagen plaatsen, en de andere stukken kabelboom heb ik ook betere stukken voor, en deze zal ik erin solderen en afwerken met krimpkous. :!:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

dat is NIET je brandstof slang.
Die loopt rechts van je rembekrachtiger. onder de HRC naar het injectiehuis en terug.

die ene slang loopt naar je koolstoffilter als ik het goed heb (als naam) die zit in je zijscherm verstopt.

zo te zien was er echt werk te doen, best link zoals het eruit ziet.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

komt helemaal goed, ik wil wel ook meteen meer dingen vernieuwen aangezien de werkruimte onder de motorkap is toegenomen :lol:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

zo, voor het herstel van sommige punten waar ik een nieuw stukje bedrading tussen moet knutselen heb ik een fijn soldeermaatje gehaald.

ik had al een soldeerbout gewoon voor in het stopcontact, maar voor bij de auto te solderen wou ik lekker 'draadloos' zijn.
na wat rondzoeken heb ik de Bernzomatic mini soldering torch gevonden:

Image

net eventjes getest, en werkelijk een ideaal apparaat :D
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

Hoe heb je de grote connector naar het dashboard toe losgekregen?

ik heb de connector wel los, maar nou zit het gedeelte van de motorkabelboom nog op een beugel op het blok vast, hoe krijg je dat ding uit de beugel of hoe krijg je de beugel los?

Alvast bedankt!
Image Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Beugel zit met een dikke bout aan de bak vast (dop 13).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

Dankje :D

Heb inmiddels de stekker zelf al los uit de beugel met 2 waterpomptangen...

maareh, ik heb nu een ander probleempje, maar daar heb ik even een nieuw topic voor gemaakt...
Image Image

Post Reply