Elektrisch raam bijrijderskant

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Vandaag en gister weer een stuk verder gekomen met m'n electrische ramen

De motortjes zitten er al in aan de passagierskant, alleen de draadjes nog verder aansluiten

Voor de ombouw:
Image

Flessenhouder eruit (kruiskop), Handvat eraf (Torx 27 heb ik hiervoor gebruikt) met geweld de raamslinger eruit getrokken, met een schroevendraaier het lijstje van de deuropener eruit gewipt. Vervolgens het deurpaneel eruit getrokken, en stukjes foam-plastic weggesneden.

O en vergeet niet eerst (met raam omlaag) alle raamrubbers eruit te halen! (raam omlaag laten)

Image

Vervolgens moeren (3 stuks, nummertje 10) van het raammechanisme losdraaien. Mechanisme nog even laten hangen, eerst de llinker geleiderails er verder uit halen (1 moertje nr 10, en een torx 27 bovenop de deur). Deze geleiderails bestaat uit twee delen, je hoeft eerst alleen het bovenste deel er maar uit te halen (het plastic tussen het grote en kleine raam).

Vervolgens het mechanisme je deur in drukken, zodat het naar binnen valt, en je raam omhoog trekken. Nu kan je die arm van het mechanisme, van het raam af schuiven (naar links of naar rechts).

Je kan nu het hele raam eruit halen, om schoon te maken (ook het kleine raampje zou je eruit kunnen halen.

Het mechanisme zelf heb ik door de opening van de flessenhouder naar buiten weten te halen.

Hier zie je het verschil tussen de arm met handbediening, en de arm met motortje (exclusief het motortje).

Image

Dat dopje waarin de tandwieltjes van de handbediening zitten moet er dus afgeslepen worden...

Image

Vervolgens heb je twee extra moertjes nodig om de motor erop te monteren (heb ik van die andere hefboom gehaalt (er met beleid afgeslagen, zitten vastgelast)):

Image

En dan is het zaak om het hele zaakje weer terug in de deur te krijgen. Dit is volgens mij echter onmogelijk met het motortje eraan :evil: Ben er een half uur mee bezig geweest, maar het wilde onmogelijk passen door het flessenhoudergat en het gat rechtsboven.

Dus dan maar weer het motortje eraf..., alles door die opening heen duwen, en in de deur het motortje er weer op schroeven :roll:

Dan alles weer terugmonteren:
Kleine raampje terug, grote raam weer terugschuiven, let er goed op dat het goed tussen die geleiders zit, en helemaal naar beneden laten zakken. Nu het bovenste stukje geleiderails er weer op. Nu moet je het raam een stukje omhoog schuiven, zodat je die arm van de hefboom er weer terug in kan schuiven. Vervolgens het mechanisme weer op de goede plaats hangen, en de moertjes erop draaien.

Image

Door de draadjes even in de sigarettenaansteker te steken :roll: , heb ik het raam omlaag laten gaan, om de raamrubbers er weer tussen te doen.

En nu eerst die draadbomen maar eens afmaken :wink: en aansluiten volgens het schema...[/img]

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

met motor krijg je het ertussen MAAR je moet eerst het mechanisme laten zakken. komt motortje meer gelijk aan armpje van het raam.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Hmm ik had dus alles netjes afgewerkt, radiatorfolietje tussen deur en deurpaneel; GT-deurpaneeltje erop. Zet ik dus de stroom erop, kom ik erachter dat het mechanisme aan de bestuurderskant niet helemaal lekker loopt :( De hele deur trilt licht mee als je hem laat zakken.

Ik dus net weer alles eraf gehaalt :twisted: , om te kijken of ik een moertje was vergeten (had ik over 8) ) maar nee, alles klopte.

Het moet dus iets anders zijn, het motortje lijkt me stug. Wel heb ik die ronde veer erin laten zitten Image
(die ronde veer bij de linker-raamdinges) terwijl ik die aan de passagierskant eruit heb gelaten (wist toen niet meer hoe die veer erin zat, vandaar :roll: ).

Weet er iemand of die veer erin moet blijven of juist niet?

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Lijk me niet onverstandig, denk dat die veer er is om de boel een beetje te helpen bij het omhoogdraaien, als een vorm van ontlasting, anders zou je je denk ik helemaal de pleuris draaien :D

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Heb net ff gekeken. Heb de hele originele electrische raaminstallatie nog klaar liggen om in te bouwen.

En die veer moet er WEL in. Wat ie verder doet weet ik niet, maar bij de originele spullen zit ie erop.

Denk trouwens toch dat het ergens een speling is.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Hmm nah ik heb die veren er dus bij allebei uitgehaald, Denk dat het voor die motortjes toch niet zoveel uitmaakt. Als die motortjes stil staan, staan ze echt muurvast

Trilling is niet helemaal weg, maar wel een beetje; zal dus wel aan de motor liggen denk.

Heb vandaag het geheel op de accu aangesloten, werkt allemaal. Ben wel blij :)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Toppie! Nu ik nog. :(

Was zeker een flink werk om het allemaal aangesloten te krijgen?
Heb je het schema gebruikt om er allemaal uit te komen?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Hmm nouja, opzich is het plaatsen van die arm met motor het moeilijkste, maar als die van jou al compleet is zal dat ook wel meevallen.

Al die kabels kan je "op het droge" gewoon rustig solderen enzo, schoentjes erop zekering ertussen (Het is ook dat ik gelijk CV heb aangelegd, daar waren nog veel meer kabels voor nodig). Kost even wat werk en tijd, maar is prima te doen. Vervolgens moet je al die draden allemaal door dat pijpje van je deur naar auto pielen, en das aardig wat werk met al die dikke draden.
Heb overal gewoon 2,5 kwadrant draad voor gebruikt (ook voor CV); alleen de 12V voeding is (tot het moment dat het zich afsplitst in 3 snoeren voor het raam) 4 kwadrant, en het laatste stukje van de massa van de ramen (4 snoeren + een klein snoertje van het relais; met soldeer een flinke bal van gemaakt)

De 12V komt de cockpit uit door een rubberen ?ontwateringsrubbertje? net onder die rubberen slang naar de deur. Hier heb ik een gaatje in geprikt en die kabel doorheen getrokken. Hierna heb ik het gewoon via het linkervoorscherm naar de accu getrokken (door zo'n flexibele zwarte slang)

In de deur zelf, al die draadjes vastgebonden met visdraad, zodat het niet zo schudt en trilt. En als folie tussen de deur en het deurpaneel heb ik radiatorfolie gebruikt (3,60 bij de karwei).

Morgen zal ik even de laatste foto's posten, nu geen zin meer om die allemaal te verkleinen

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Hierbij de beloofde foto's:

De nieuwe (rode) 12V kabel op de accu (met 'n kabelschoentje) Je ziet de 12V kabel, extra geisoleerd met zwarte flexibele slang het linker voorscherm in verdwijnen.
Image

Het gaatje waar de 12V kabel naar binnen gaat (een bovenaanzicht). In dat rubbertje heb ik een gaatje geprikt, en daar die kabel door gedaan. En onder het zekeringskastje in de auto, zit die rubberen slang (voor de draden naar de deur zelf), niet helemaal goed aangesloten, omdat de 12V kabel daarbij de cabine in komt.
Image

De zwevende zekering (gehaalt bij de electroboer; 4,50 Euro)
Image

Het Relais. het schakeldraad via het contact heb ik afgetapt van de autoradio (op dit plaatje nog niet aangesloten).
Image

Het totaalplaatje in de zekeringkast
Image

De deur met bekleed met het radiatorfolie
Image

Dit is dus die veer waar het om gaat:
Image

Dit zijn de draden voor de Centrale vergrendeling;
Image

That's it geloof ik.
Hopelijk heeft iemand er iets aan :)

En als iemand nog van die stekkerblokken over heeft... ik hou me aanbevolen :)
(ik heb nu al die kabelschoentjes gewoon in die schakelaars gestoken, is opzich prima maar met zo'n stekkerblokje staat het net iets minder beun :P )

Bas
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 67
Joined: FriFeb13, 2004 8:52:23 AM
Location: Grave

Post by Bas »

Zie ik het goed dat je de draden gelabeld hebt? Goede zet met allemaal rode draden... Mooi staaltje werk zo!

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Heel netjes allemaal!

Voor de CV heb ik helemaal nie veel draden. Maar ik denk dat ik wel weet hoe dat komt. Ze staan over mijn alarm geschakeld...

Alarm erop en de deuren gaan dicht. En andersom.

Als ik dus in de auto zit en ik druk de deurpal naar beneden gebeurt er bij de rest van de deuren niks. Alleen met in en uitstappen werkt het op afstandsbediening.

De +12V laat ik denk binnen achter je versnellingspook naar binnen lopen. Daar komen al wat draden naar binnen. Denk dat dat makkelijker is dan via je zijscherm. Hoef ik ook geen extra gaten te prikken. Hoef het ook niet direct van mijn accu af te tappen. Omdat ik de kabelboom van de ZX heb.

Daar zijn al 2 hele dikke plus draden afgetapt origneel naar een groot zekeringen kastje. Daar kan ik direct draden bij prikken en zijn ze meteen op 30 ampere gezekerd. De ax heeft dit ook. Maar die zijn al in gebruik. De ZX had er meer.

Dus ik ga op vrije dagen wachten..... of zaterdagen en dan ga ik volgen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Nou het begint allemaal te vorderen. Ben nu bezig de draadboom klaar te maken. Maar dat schema snap ik nog niet helemaal. Nooit echt super goed in geweest.

Als ik het allemaal goed begrijp:

Geef je iedere raamschakelaar zijn eigen +12 volt draad. De middelste aansluiting onder de knop.

En heb je in totaal 1 dikke massa draad die alle 3 de schakelaars voorziet.

Ik heb natuurlijk de orinele draadbomen van de deuren. Maar niet verder.
De bestuurders deur heeft 4 dikke draden. Een +12 Volt een massa en 2 draden voor de knop bij de bijrijders kant.

Dat gedeelte snap ik nog niet helemaal. Staat er op die draden standaard massa ofzo? Want er komen maar 3 snoeren bij de passagiers kant naar binnen. Heb je daar nog wat uitleg over? Hoe en wat ik waar aan moet knopen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Klopt helemaal wat je zegt, er komen maar 3 draden aan de passagiers kant binnen:

1: Een 12V kabel
2: geschakelde draad nr1 vanaf de schakelaar bestuurderskant (zet hem op aansluiting 1 bestuurderskant; en aansluiting 2 passagierskant)
3: geschakelde draad nr2 vanaf de schakelaar bestuurderskant (zet hem op aansluiting 5 bestuurderskant; en aansluiting 4 passagierskant)

Zoals je zegt, staat er op deze 2 geschakelde draden standaard massa (in de normale stand, is de schakelaar gewoon een doorgeefluik van de massa)

De dikke massadraad is enkel aangesloten op de schakelaars aan de bestuurderszijde (de passagiersschakelaar krijgt het immers via de schakelaar aan de bestuurderskant)

Hiero schematisch: (masterlijk, dat paint)
Klikkerdeklik

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Kijk dat schema is nou net wat duidelijker.

Nu snap ik het wel. Valt allemaal opzich dus best wel mee met de hoeveelheid kabels. Kan helaas geen vrij krijgen dus moet alles op zaterdagen.

Dus maar in stapjes aanpakken.

1: Stroom bij de accu vandaan halen.

En het relais aansluiten. Ik heb gelukkig de originele draadboom van een ZX met elektrische ramen. Dus ook het stekkerblok waar de relais in gaat. Die past op de lege gaten in het AX zekeringen kastje. :D

2: Deurpanelen overzetten en raammotoren plaatsen. En speakers in de deurpanelen zetten.

3: Het geheel allemaal aansluiten.

Zullen dus wel 3 zaterdagen in gaan zitten. Foto's volgen nog wel.

Thx voor het schema. Bespaart weer een hoop werk.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Nou ik heb zojuist ook weer de bestuurderskant ontdaan van het electisch systeem...

Het tandwieltje kon nog doordraaien als het raam dicht zat. Alsof het tandwieltje niet genoeg grip had op de tandjes van die arm. Dit was geen gezond geluid. Laatst hoorde ik al hetzelfde bij het dichtdoen van het raam. Vandaar dat ik het mechanisme er maar weer uit heb gehaalt om te kijken wat het probleem is. De arm had een beetje speling in die houder, dus dat weer een beetje dichtgeknepen met 'n waterpomptang. Hopelijk dat het houdt nu.

Heb ook de veer er maaar weer opgezet.. en dat lukte niet, dus de hele wereld bij elkaar gevloekt, om het maar netjes te zeggen. maar het zit, en 't motortje zit er ook weer op.

Nu moet het er alleen nog in. Het is nu te donker om nog wat te zien dus morgen nog 'n dag :)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ben de hele zaterdag bezig geweest met het monteren van de raammotoren en bekabeling.

De raammotoren zitten inmiddels op de goeie plek. Na een paar links en rechts verwisseld te hebben. )-:

De draadboom ligt er ook al helemaal. Stroomdraad afgetapt onder de motorkap bij het stroomverdeelstuk naast je remvloeistof bakje. Dat had ik uit de ZX meegenomen. Heeft veel meer aansluitingen dan in de AX.

Dikke draad naar binnen getrokken. 30 ampere gezekerd. Draad zit ook via het zijscherm. Is toch wel de snelste manier. Heb alles is zo'n zwarte kabelhoes gelegd. 2 dikke stroomdraden en 4 dunne draden. Heb ik meteen wat extra draden liggen. Alleen is die bocht uit je stijl naar je zijscherm 90 graden. Daar loopt die kabelhoes nog tegenaan met deur maximaal open.

Zat een tijd te kloten om die raammotoren op zijn plek te krijgen. Blijkt dat ze niet maximaal omhoog moeten staan. Daarom paste ze niet.
Nu alleen nog met draden aansluiten en het relais aansluiten. Op de acculader werkte beide kanten al. :D Zonder rare geluiden.

Maar 1 arm begint al wat te wijken. Zelfde probleem als wat jij denk had.
Maar ik kreeg die slinger ook niet goed van die arm af. Dus heb de oude armen gebruikt waar de motoren al op zaten. Kan ik op mijn gemak nog is mijn eigen armen aanpassen naar electrische.

Maar het gaat allemaal de goeie kant op. Nog 1 dag werk en dan moet het klaar zijn.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Meltdown
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 179
Joined: WedAug16, 2006 8:02:43 PM
Location: kessenich (belgi?)

Post by Meltdown »

Nu heb ik heel dit topic gelezen en word ik nog niet echt wijzer.

OP de connectoren van de schakelaar zitten 5 draden (ik heb de schakelaars in mijn middenconsole zitten)

Wat is wat?

Hetzelfde bij de raam motortjes, 3 aansluitingen... wat is wat?

Wil dit morgen gaan doen dus kan wel wat hulp gebruiken.

En moet dit alles via een relais? kan ik het niet gewoon via het contact doen? Ben een leek in electronica :P

Greetz

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Jaja, dit moet zeker via een relais worden geschakeld!

Ik denk dat het het makkelijkste is om 'n nieuwe draad te trekken (voldoende dik, maar niet overdreven natuurlijk) vanaf de accu. Deze te zekeren, en daarna schakelen met een relais


Alle pinnetjes in de connectors van de raammotortjes en de schakelaars zijn genummerd; gebruik dit schema om het aan te sluiten
Image

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Alhoewel, je hebt natuurlijk een Type 1.

De schakelaars en motoren dienen dan wel op dezelfde manier te worden aangesloten, echter heb je voor elk raam maar 1 schakelaar.

(kom anders even op IRC


Op de schakelaar:

connectorpinnetje no 1 --> Motortje connectorpinnetje no 1
connector no 2 --> Massa; -
connector no 3 --> 12Volt; +
connector no 4 --> Massa; -
connector no 5 --> Motortje connectorpinnetje no 2

Bixie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 90
Joined: ThuJul22, 2004 2:15:46 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Bixie »

Mark wrote:Ben er in ieder geval achter hoe het origineel zit.

Er zit een Electrische ramen controle unit in... hmm. Ja daar hadden we nog niet aangedacht.

In de versie met 2 knoppen zit ie niet. De met 3 knoppen wel. Zo zit het dus origineel. Daarin zullen ongetwijfeld ook gewoon relais zitten.

EDIT:

Zoals gezegd foto's van de kabelboom. Of iemand er veel aan heeft is wat anders. Maar toch: Ze zijn volle grote dus een linkje:

www.markve.dds.nl/AX/raam1.jpg (Bestuurderskant)
www.markve.dds.nl/AX/raam2.jpg (Bijrijderskant)

Hoop dat er wat op gevonden wordt.

Helaas zijn deze links inmiddels dood....en ik zou ze graag willen hebben die fotos. Heeft iemand ze voor me?
Mijn AX linker raam wil niet meer op en neer, deed het de laatste tijd al af en toe niet en dus denk ik aan een kabel breuk. Heb al gedacht over het opnieuw trekken van een kabel maar zie nergens mogelijkheden om in de motorcompartiment te komen. Iemand een idee/tip/suggestie??
THANX!!
Harry
Citrofilus Totallus

Post Reply