Laadprobleem

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 199
Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM

Laadprobleem

Post by Guido_AXGT »

Dag medeforumleden, ik zit momenteel met het volgende:

Ik heb een GT inj. met 172.000km uit 1990 waar de dynamo van de een op de andere dag niet bijlaait. Gevolg een lege accu. Nu is de dynamo al weleens vervangen door de vorige eigenaar, dit is ook te zien. Ik heb de spanningsregelaar en koolborstels al losgehad. De koolborstels zijn gewoon 1cm lang. Lijkt in orde, maar dan zou de spanningsregelaar kapot zijn. Nu keek ik al op internet wat deze zou kosten, maar ik schrok van de prijs; 80euro. Klopt dit wel?

Iemand nog suggesties? De accu is verder goed, slechts 2 jaar oud.
Tijdens het rijden lees ik 11 volt ipv de 13-14 volt.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Mijn alternator was ook pas een jaartje vervangen voor een gereviseerde toen hij opnieuw sneuvelde. Die kooltjes kostten bij mij rond de 30€ denk ik. Let op het merk!

Het kan goed zijn dat de alternator zelf kapot is
AX-kopen is verslavend.

Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 199
Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM

Post by Guido_AXGT »

Zal ik de kooltjes vervangen of gelijk de hele dynamo? Zit er bij een nieuwe dynamo ook automatisch een nieuwe spanningsregelaar?

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Dat kapje waar zowel de koolborstels als de spanningsregelaar inzit kost hier bij een lokaal dynamorevisie bedrijf iets van 15 eu.
Ik heb het doosje hier nog liggen:
HC Cargo regulator 130661Z

Let bij het vervangen wel op slijtage aan de sleepringen in de dynamo. Dat is waar de koolborstels tegenaan lopen.
Als die ingeslepen zijn gaan ze koolborstels opvreten en blijf je vervangen.
Als het eruit ziet als op deze foto: link kun je de sleepringen als overleden beschouwen en beter een andere dynamo gaan kopen.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 199
Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM

Post by Guido_AXGT »

Mijn dynamo ziet er hetzelfde uit als op het plaatje:

Image

Ik heb de spanningsregelaar vervangen door een ruilexemplaar. Nu gaat het acculampje wél branden. Maar nog steeds word de accu niet bijgeladen. De pluskabel die op de dynamo zit, gaat deze rechtstreeks naar de accupool? Zit er ergens nog een zekering tussen?

Leuke prijzen trouwens hier in Spanje. Enkel de spanningsregelaar = 136euro en de complete dynamo 316euro dit was overigens wel bij de citroengarage...

Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 199
Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM

Post by Guido_AXGT »

Ik heb weer stroom!! Het acculampje sprong vandaag ineens uit en ik heb weer 14V tijdens het rijden Waarschijnlijk moesten de andere koolborstels eventjes inlopen voordat ze goed contact maken...

Me is happy :D

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Mooi dat ie het weer doet! :)

Post Reply