Achteruitrijsensor
Moderators: vtspower, webmasters
Achteruitrijsensor
Maybe weet iemand het uit zijn hoofd. Mijn achteruitrijlicht doet het nog niet sinds de nieuwe motor erin ligt.
Zou kunnen dat ik het verkeerd heb aangesloten. Maar hoe werkt die achteruitrijsensor precies?
Komt er 12volt uit de motorkabelboom op draadje 1 van die sensor ofzo? En als je hem in zijn R zet kan de 12V door draad 2 de ronde stekker naar binnen en je lamp onsteken?
Dan kan ik tenminste ff gaan meten vanaaf. Want nu kan ie nog niet voor de apk. Er zit toch nergens een relais voor dat ding neem ik aan?
Zou kunnen dat ik het verkeerd heb aangesloten. Maar hoe werkt die achteruitrijsensor precies?
Komt er 12volt uit de motorkabelboom op draadje 1 van die sensor ofzo? En als je hem in zijn R zet kan de 12V door draad 2 de ronde stekker naar binnen en je lamp onsteken?
Dan kan ik tenminste ff gaan meten vanaaf. Want nu kan ie nog niet voor de apk. Er zit toch nergens een relais voor dat ding neem ik aan?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

Neej, die "sensor" die bovenop de bak zit (wit) is niets anders dan een schakelaar.
Als je de bak in z'n achteruit schakelt, wordt die schakelaar ingedrukt en schakelt deze 12V door naar de lamp.
(Deze 12V wordt overigens geschakeld door het contactslot en doet het alleen in de stand 'M' en loopt via zekering F7 die in de kleine zekeringbox bij de accu zit.)
Als je de bak in z'n achteruit schakelt, wordt die schakelaar ingedrukt en schakelt deze 12V door naar de lamp.
(Deze 12V wordt overigens geschakeld door het contactslot en doet het alleen in de stand 'M' en loopt via zekering F7 die in de kleine zekeringbox bij de accu zit.)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
hangt van het bouwjaar af, dacht ikMastenhose wrote:Moet het achteruitrijlicht werken voor de APK?
Weet dat het achteruitrijlicht alleen mág werken wanneer de R is ingeschakeld, maar of het ook móet werken weet ik niet...
Vanaf een bepaald jaar is het verplicht maar op mijn AX hoefde het niet te werken (die van mij had beetje roodachtig licht, hadden ze gezegt trek gewoon stekker los want je hoeft het niet te hebben)
Ik kan het wel even opzoeken...
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Had al ff snel zitten koekeloeren op RDW.nl, maar kon er zo gauw nix over vinden... Misschien kun jij beter zoeken, ik krijg altijd 't commentaar dat 'mannen niet kunnen zoeken' van de vrouw...grietje wrote:hangt van het bouwjaar af, dacht ikMastenhose wrote:Moet het achteruitrijlicht werken voor de APK?
Weet dat het achteruitrijlicht alleen mág werken wanneer de R is ingeschakeld, maar of het ook móet werken weet ik niet...
Vanaf een bepaald jaar is het verplicht maar op mijn AX hoefde het niet te werken (die van mij had beetje roodachtig licht, hadden ze gezegt trek gewoon stekker los want je hoeft het niet te hebben)
Ik kan het wel even opzoeken...


Één of twee achteruitrijlichten indien het
voertuig na 31 december 1997 in gebruik is
genomen;
Dus vanaf '97 is een wit of geel achterruit rij licht verplicht, anders niet.De grote lichten, dimlichten, stadslichten en
achteruitrijlichten mogen niet anders dan wit of
geel stralen.
Moet wel zeggen, het is wel fijn om te hebben
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
En nu word ik dus gedwongen om te zeggen dat de vrouw gelijk heeft...grietje wrote:Één of twee achteruitrijlichten indien het
voertuig na 31 december 1997 in gebruik is
genomen;Dus vanaf '97 is een wit of geel achterruit rij licht verplicht, anders niet.De grote lichten, dimlichten, stadslichten en
achteruitrijlichten mogen niet anders dan wit of
geel stralen.
Moet wel zeggen, het is wel fijn om te hebben

Tja, hoe hard mannen het soms ook niet willen weten, zonder een vrouw zijn ze nietsMastenhose wrote:En nu word ik dus gedwongen om te zeggen dat de vrouw gelijk heeft...grietje wrote:Één of twee achteruitrijlichten indien het
voertuig na 31 december 1997 in gebruik is
genomen;Dus vanaf '97 is een wit of geel achterruit rij licht verplicht, anders niet.De grote lichten, dimlichten, stadslichten en
achteruitrijlichten mogen niet anders dan wit of
geel stralen.
Moet wel zeggen, het is wel fijn om te hebben

=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Hmm. Er moet dus altijd 12volt op 1 van die pinnen staan. Nou ff meten vanaaf. Dat ie via de zekeringenbox loopt onder de kap is dat echt zo? Dat zou betekeken dat achteruitrijlicht 2x door de ronde stekker loopt. 1x stroom toevoer en 1x stroom naar het achteruitrijlicht. Zou wel kunnen verklaren wrom er nu iets niet werkt nog.MNM(tm) wrote:Neej, die "sensor" die bovenop de bak zit (wit) is niets anders dan een schakelaar.
Als je de bak in z'n achteruit schakelt, wordt die schakelaar ingedrukt en schakelt deze 12V door naar de lamp.
(Deze 12V wordt overigens geschakeld door het contactslot en doet het alleen in de stand 'M' en loopt via zekering F7 die in de kleine zekeringbox bij de accu zit.)
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

Nee, niet altijd. Alleen als 't contact op de stand "M" staat. 
En jah, die 12V verschijnt dan ergens op die ronde stekker.
En jah, het geschakelde signaal voor 't achteruitrijlicht gaat idd ook weer terug die ronde stekker in.
'k Geloof dat Rio97 ergens een lijstje had gepost met de pinbezetting.

En jah, die 12V verschijnt dan ergens op die ronde stekker.
En jah, het geschakelde signaal voor 't achteruitrijlicht gaat idd ook weer terug die ronde stekker in.
'k Geloof dat Rio97 ergens een lijstje had gepost met de pinbezetting.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Jupz ut klopte. 2x in de ronde stekker. Hij doet ut. Jee.
Nou APK ready. Voor de 8ste keer. ULK

Nou APK ready. Voor de 8ste keer. ULK
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

Nou als je de ronde stekker bedoeld... Die moet je wel kunnen vinden. En als die zo slecht zou zijn zou er wel meer haperen.DuFF wrote:mijn achteruitrijlicht doet 't ene keer wel, andere keer niet, waar zit die stekker precies? denk dat ie behoorlijk ranzig is geworden en slecht contact maakt.
Stekker zit recht op je VBAK. Naast dat ontuchtingsat. Witte sensor met meestal witte stekker. 2 draden. Maar zal het probleem niet eerder bij de massa van je achterlichten zitten? Kans acht ik groter.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
