auto valt uit tijdens rijden

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
jasper669
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 1
Joined: TueNov04, 2008 12:53:57 AM
Location: Voorburg

auto valt uit tijdens rijden

Post by jasper669 »

Hi,

De laatste tijd heb ik een paar keer gehad dat tijdens het rijden plots de auto uitvalt en bij proberen te starten helemaal geen geel motormanagement lampje meer brand. Best listig op de snelweg..

Soms schiet ie direct weer aan, soms sta ik een paar minuten stil en uit het niets gaat ineens het gele mm lampje weer branden, en kan er weer worden gestart (anders draait alleen je startmotor en start ie niet) Maar de laatste paar dagen duurt het eerder uren.. En nu staat ie al 2 dagen stil..

Iemand wellicht ervaring met soortgelijke situatie of enig idee waar het hem in kan zitten?

't is n AX 1.1 '94

Grt jasper

Tom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 82
Joined: ThuOct16, 2003 12:52:47 PM
Location: Nabij Gouda

Post by Tom »

Al je stekkers schoonmaken, ook je 2 massa blokken op het front.

Vervelend klusje maar wel nuttig.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

al gecontroleerd of hij vonk/benzine krijgt?
Image

erikmol
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: ThuDec25, 2008 6:52:09 PM
Location: den haag

hetzelfde probleem

Post by erikmol »

Hoi Jasper,

ik heb al weken hetzelfde probleem.
De oplossing heb ik nog niet gevonden. Misschien weet jij ondertussen meer?

Dit is wat er in elk geval bij mij ook speelt:
Het relais, dat onder de ECU zit, ergens vlak naast je distributieriem, die krijgt geen 12V op de spoelen. Daardoor kunnen de twee relais niet schakelen. Doordat de relais niet schakelen komt er geen spanning op de ECU en op de benzinepomp. En dan rijdt tie niet.


Omdat de 12V rechtstreeks vanuit het contactslot komt heb ik vanuit de accu 12V rechtstreeks op de draden gezet. Maar toen wilde de auto nog steeds niet rijden. Het probleem zit dus toch dieper in het systeem. Maar hoe, snap ik niet, omdat volgens het elektrisch schema de 12V rechtstreeks vanuit het contactslot komt....

Verder heb ik nog niet kunnen zoeken, want om onverklaarbare redenen is het motorcontrolelampje weer gaan branden en werkt alles weer.

Maar nu na 300km rijden begint het gelazer weer....


Weet jij al meer over dit bijzondere probleem?

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Valt ie het liefst bij een bepaald toerental uit? Had ik een keer en was met een andere ontsteking + bobine opgelost. Verdere verschijnselen klinken ook aardig hetzelfde... Behalve het lampje dat het niet doet, bij mij was het plotseling aangaan van het lampje een teken dat ik de alarmlichten mocht aanzetten en naar een veilig plekje mocht rollen.
Kijk uit, een Cactussssss

erikmol
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: ThuDec25, 2008 6:52:09 PM
Location: den haag

Post by erikmol »

volgens mij maakt het toerental niet uit.
Gister op de snelweg bij 100km/h in 5de versnelling. Vandaag stapvoets in 2de versnelling.

Wel lijkt de motor weer aan te slaan als je van de koppeling afblijft. Dus dat de auto uitrijdt met meedraaiende motor.

De laatste keer dat ik echt stil kwam te staan bleek duidelijk dat het dubbelrelais geen 12V krijgt. Maar hoe dat mogelijk is is mij een raadsel.
Het zijn 2 draadjes die 12V moeten hebben, die kunnen niet allebei een breuk hebben leek mij...

Tom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 82
Joined: ThuOct16, 2003 12:52:47 PM
Location: Nabij Gouda

Post by Tom »

Ik weet niet hoe het met de type 2 zit....

Maar bij de type 1 zitten er naast/onder het luchtfilterhuis een aantal stekkers....rara waar zitten die in de buurt 8)

....bij de koppeling :wink:

Zet je contact maar aan als hij weer kuren heeft en ga rommelen aan die stekkers, als het goed is hoor je vanzelf dat relais schakelen.

erikmol
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: ThuDec25, 2008 6:52:09 PM
Location: den haag

Post by erikmol »

inderdaad wat gerommeld aan de stekker die bij de ontsteking vastzit.

Die schakelt blijkbaar ook de 12V naar de relais. Zit die stekker niet helemaal lekker dan valt heel de auto uit...

Post Reply