accu word niet opgeladen

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

accu word niet opgeladen

Post by Holländer »

hey

bij de ax meeting zondag heb ik mijn probleem ook al even voorgelegd, de accu van mijn ax word niet meer opgeladen. Ik heb ondertussen de dynamo en accu vervangen (waren ook beide stuk) en ik heb het draadje wat de "opstartstoom" voor de dynamo geeft van het begin tot het eind doorgemeten. Deze is goed, en geeft ook daadwerkelijk spanning tot bij de dynamo als de motor loopt.
Maar> de dynamo laadde gister met maar 11.9Volt. Heeft iemand een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn? ik neem aan dat als de dynamo met 11.9V laad, dat de accu helemaal niet opgeladen word?
ik ga zondag op vakantie met mijn xantia, en heb voor die week mijn ax beloofd aan een maat van mij. het zou fijn zijn als die het dan weer doet!

mvg Mark
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 199
Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM

Post by Guido_AXGT »

Hij moet ongeveer met 13-14 volt laden.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

maw, is de vervangende dynamo niet ook op qua koolborstels,

en zitten er geen grote kapotte stukken in je kabelboom?

Als andere accu en dynamo stuk waren, kan het ook wel zo zijn dat die stuk zijn gegaan door een kortsluiting die nog steeds ergens zit...
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Post by Holländer »

het is idd een dynamo van de sloop, dus het zou kunnen dat die ook bijna door is qua koolborstels, maar hoe is het dan mogelijk dat die nog wel laad, maar gewoon te weinig?

en er was idd kortsluiting, maar die is verholpen, dus (mits er niet ergens anders ook nog korsluiting is) kan dat het probleem niet zijn.

Mark
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

chieltje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 244
Joined: ThuJul26, 2007 10:18:25 PM
Location: zoetermeer

Post by chieltje »

Gaat er maar vanuit dat het gewoon de dynamo is
dynamo is goed als deze als de gemeten spanning op je accu tussen de 13 en 14 V is.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

koolborsteltjes even los halen, kan je zo de lengte zien, kan eventueel ook nog een spanningsregelaar zijn die gaar is, maar meestal zie je dan juist een hogere spanning als je meer gas geeft.

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

koolborstels zijn toch een deel van de spanningsregelaar???

Mja koolborstels zijn nieuw ruim een CM lang, toen ik mijn spanningsregelaar had vervangen waren de oude iets van 2 MM.
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

DLS wrote:koolborstels zijn toch een deel van de spanningsregelaar???

Mja koolborstels zijn nieuw ruim een CM lang, toen ik mijn spanningsregelaar had vervangen waren de oude iets van 2 MM.
Ze zijn er inderdaad een deel van, maar een kapotte regelaar levert meestal een te hoge, of te lage laadspanning op, afhankelijk van wat er intern in kapot gaat. Als je koolborstels op zijn laadt de auto helemaal niet, of slecht bij.

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Post by Holländer »

wat het probleem nou precies was kan ik jullie niet vertellen, maar ik weet wel dat het met een nieuwe dynamo weer is opgelost.

wat erg appart was: toen de oude dynamo niet meer wilde opladen ging mijn accu lampje in het dashboard niet branden!

iemand een idee waarom?

groet mark
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Holländer wrote:wat het probleem nou precies was kan ik jullie niet vertellen, maar ik weet wel dat het met een nieuwe dynamo weer is opgelost.

wat erg appart was: toen de oude dynamo niet meer wilde opladen ging mijn accu lampje in het dashboard niet branden!

iemand een idee waarom?

groet mark
Lampje stuk?
Draadje naar lampje stuk?
Spanningsregelaar op oude dynamo stuk?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply