Probleem in electrische systeem; start niet

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Probleem in electrische systeem; start niet

Post by grietje »

Type 1, 1.4 TRS start niet

Probleem:
- Startmotor draait prima rond.
- Juiste dash lampjes branden bij op contact zetten
- Auto krijgt geen benzine en vonkt ook niet
- CV functioneerd niet
- Lichten gaan niet aan, ook de controle lampjes niet
- Zonder contact aan en met de lichten schakelaar aan blijven er nood lampjes branden (handrem en accu). Lichten doen niets, controle lampjes lichten ook niet
- Alarm verlichting werkt niet, het controle lampje flikkert soms wel vaag, maar verder gebeurd er niets.
- Accu is goed
- Dynamo laad prima bij

2de keer dit probleem in 3 dagen. Eerste keer start relay + ECU vervangen en toen deed hij het weer gewoon (daarom is het zeker dat het niet de accu of dynamo of ECU is) lijkt mij een probleem van een beschadigde kabelboom, dat hij ergens contact maakt waar die niet zou moeten. Dat ik door het relay te vervangen dat heb aangeraakt en hij het daardoor weer even deed. Of het relay brand door door een andere fout... Waar moet ik zoeken?

En hoe ga ik de alarmlichten doorlussen naar de accu zodat ik hem teminste naar huis kan slepen?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

domme vraag: alle zekeringen gecontroleerd?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Niet eens :P

Maar.... Gister heeft ie het de hele dag prima gedaan, daarom dacht ik ook dat ik het mankement verholpen had ;-)

Als het een zekering is had ie het tussendoor niet goed gedaan denk ik ?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

Ik zou de massakabels eens controleren. Misschien zitten die niet lekker.
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Dit word wel erg grappig :D

Wij net de auto op halen, met renault zodat we hem kunnen slepen.

Maar niets werkt natuurlijk :P Geen lichten, geen alarmlichten, geen elec ramen, geen ruitenwisser
En vervolgens zijn we op weg, begint het te regenen! En ja, zit ik ff lekker in de stream van die renault. men, wat is dat eng!!

En ik kon mn raampje niet opendraaien om pap te zeggen dat ik NIETS zag, ik kon ook amper rem en gewoon licht van de renault onderscheiden, en ik zag de weg niet meer.
Dus toen pap ff afremde meteen mn deur open gegooid en heeeeellppppp:P (ja want mn ramen deden het ook niet....) Ff schoongemaakt, en toen weer op weg, pap belde me en zetten op luidspreker zodat ik dan temisnte kan zeggen als er wat is.

Toen een paar flinke hobbels en bochten en geschok... Deed mijn ruitenwisser het daarna ineens normaal.... Alarmlichten geprobeerd, werkte weer.....gewone lichten ook.... Dus gezegt, gestopt, geprobeerd te starten... Ja hoor, zonder problemen!

Dus maar naar huis gereden, want we kregen nu een stuk met veeel rotondes, drempels en stoplichten en dat is niet fijn :P
Dus rijdend weggezet *-)

Maar kortsluiting dus.. Nu is de vraag, ga dat maar eens vinden....
idd de massa punten eerst maar eens schoonmaken. Maja, je weet niet of ie gemaakt is totdat ie weer een keer niet meer wil :P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

Bekend probleem. Mijn ax heb ik ook gekocht terwijl deze niet wilde starten door kortsluiting. Uiteindelijk zat de sluiting in de kabelboom die van accu naar startmotor naar bobine loopt. Haal 'm eens los of wissel 'm om.

Aspeve
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 425
Joined: MonMay28, 2007 8:09:14 PM
Location: Veghel
Contact:

Post by Aspeve »

Waarom neem je niet gewoon een nieuwe kabelboom, dan ben je van al dat gezeik af. En weet je zeker dat die in ieder geval goed is.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik vind de post van AX_B erg interessant..

dit probleem is namelijk gekomen nadat er een nieuwe startmotor op is gezet!
mogelijk dat hier dus iets niet helemaal lekker zit... wellicht zit de + kabel van deze dus ergens tegen de startmotor..
Image

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

Hmmm.... over het algemeen vinden de meeste accu's het niet zo leuk als er kortsluiting ontstaat.... dan gaan er dingen smeulen, stinken en soms zelfs branden... En je accu kun je dan wel weggooien. :?

Ik denk toch nog aan een massa-probleem, aangezien nu alles normaal werkt en je de auto gewoon kon starten (een kortsluiting trekt je accu echt wel snel leeg...).

Suc6 met de speurtocht in ieder geval!

Grtz,
Ricardo
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Aspeve wrote:Waarom neem je niet gewoon een nieuwe kabelboom, dan ben je van al dat gezeik af. En weet je zeker dat die in ieder geval goed is.


haha, jij bent grappig :P :P

Als jij hem kan vinden en erin komt zetten :P
Nee ik denk dat ik een vermoeden heb waar het vandaan komt. Idd bij de startmotor.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Post by Holländer »

hey

sinds kort heb ik ongeveer het zelfde probleem met mijn AX 1.1 (met 1.4 injectie) de eerste paar weken nergens last van gehad, hierna ging ineens mijn accu lampje en temperatuur lampje branden. eind gereden (30 km) auto uitgezet, toen was het over, nog 5 km gereden, en de auto sloeg af. Ik d8 dat het de dynamo was, dus heb ik er 2 andere onder gehad, probleem bleef. accu bleek kapot te zijn (1 cel kapot gaf nog maar 10V) dus die vervangen. oude dynamo er weer onder, nog steeds het zelfde probleem! alleen het accu lampje brand, en de auto slaat in no-time af. die goede accu was in 3 uur leeg! (ong 50 km)
dus nu weer een andere dynamo er ondergezet, maar het probleem blijft.

ik hoorde eens dat als de dynamo goed is, je de +pool van de accu moet kunnen trekken, en dat dan de auto gewoon zou moeten blijven lopen. Dat doet die bij mij niet. wat kan dit zijn? is de bedrading kapot? of heeft het ergens korstluiting dat het stroom lekt?

ik zou graag wat hulp hebben, want ik snap er nix meer van!

Groet mark
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Als de motor uit staat, moet je over de polen van de accu ongeveer 12,5V meten.
Als de motor loopt, moet je iets meer dan 13,5V meten.
Is de spanning over de accu bij lopende motor nog steeds rond de 12V, dan wordt de accu sowieso niet bijgeladen.
Dit hoeft niet noodzakelijk door een defecte dynamo te komen, maar kan evengoed door een zeer slecht massacontact of zelfs een draadbreuk komen.

@grietje: die TRS, is dat een ph1 of ph2? En wat is de motorcode?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Om deze thread ook eens te updaten,

TRS is (uiteraard:P) een type 1, motorcode KDY, MAAAR, de KDY bedradingsschema's in de haynes zijn NIET dit van de TRS, want type 1 is anders. Type 2 heeft 1 grote ronde stekker, type 1 heeft 3 losse kabelbomen... aansluiting is dus compleet anders.

Ondertussen heb ik (uithet officiele werkplaatshandboek) bedradingsschema wel (thanx michel en glenn)

Probleem bij deze auto bleek inderdaad de beschadigde kabelboom te zijn, kabelvoom vervangen voor die uit een type 1 GT, maar tussen 89-90 en 90-91 zit daar een verschil in in de bedrading van de brandstof pomp.

Dat is de reden dat de TRS daarna nog steeds niet starte, brandstof pomp opnieuw bedraad en alles werkt weer perfect.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

grietje wrote:TRS is (uiteraard:P) een type 1
[off-topic]er zijn ook phase 2 TRS'en, volgens de papieren niet in Nederland geleverd maar dat is uiteindelijk wel degelijk gebeurd ;)[/off-topic]

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

ik bedoelde ook meer, wat moet ik nu met een phase 2:p
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

MBa@NL wrote:
grietje wrote:TRS is (uiteraard:P) een type 1
[off-topic]er zijn ook phase 2 TRS'en, volgens de papieren niet in Nederland geleverd maar dat is uiteindelijk wel degelijk gebeurd ;)[/off-topic]
Dus zo gek is mijn vraag blijkbaar niet! ;)

M'goe, welk blok hangt daar nu in? ph1 KDY dus. :roll:

Da's idd een ietwat andere kabelboom.
De ECU heeft trouwens ook 1 cijfer verschil met die van een ph2 KDY. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

MNM(tm) wrote:
MBa@NL wrote:
grietje wrote:TRS is (uiteraard:P) een type 1
[off-topic]er zijn ook phase 2 TRS'en, volgens de papieren niet in Nederland geleverd maar dat is uiteindelijk wel degelijk gebeurd ;)[/off-topic]
Dus zo gek is mijn vraag blijkbaar niet! ;)

haha, nouja, wat had je gedacht? als je mn trs had gekent :P 5 deurs met skirts, dat bestaat niet in type 2:P

ECU is trouwens ook anders als GT he... maar waar zou het verschil dan inzitten?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

grietje wrote:ECU is trouwens ook anders als GT he... maar waar zou het verschil dan inzitten?
Tussen een ph1 KDY en een ph2 KDY ECU, bedoel je?
Zal hooguit een nieuwere versie van software zijn, denk ik.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

MNM(tm) wrote:
grietje wrote:ECU is trouwens ook anders als GT he... maar waar zou het verschil dan inzitten?
Tussen een ph1 KDY en een ph2 KDY ECU, bedoel je?
Zal hooguit een nieuwere versie van software zijn, denk ik.

ik bedoelde meer tussen trs en GT:P

sneller issie niet met GT, verbruik is ook niet anders... :?:
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Post Reply