Toerenteller

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
cidaq
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: SunSep17, 2006 1:05:50 PM
Location: Uden

Toerenteller

Post by cidaq »

Kan iemand mij vertellen op welke draad ik een toerenteller kan aansluiten ik heb een AX 1.1 first 1993

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Met verdeler of DIS-bobine?

cidaq
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: SunSep17, 2006 1:05:50 PM
Location: Uden

Post by cidaq »

kun je misschien ook vertellen waar ik dat ergens vind, heb alles afgezocht, maar zie alleen maar 3 gele draden, als ik hem daar op aansluit geeft ie maar de helft van de werkelijke aantal toeren aan..

alvast bedankt voor je reactie..

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Onder de motorkap ;)
(hoe je het verschil ziet weet ik niet helemaal precies dus dat laat ik aan een ander over)
Kijk uit, een Cactussssss

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Verdelerbobine (Is dat kastje rechts naast de kleppendeksel; links van de zwarte luchtaanvoerbuis)
Image

Disbobine (Kastje rechts van het de kleppendeksel; links van de zwarte luchtaanvoerbuis. Waar de 4 bougiekabels op zitten)
Image

Heb je een verdelerbobine moet je het toerentelsignaal van een van de draden bij de bobine kunnen aftappen. Heb je een Disbobine komt het signaal van de injectiecomputer.

Welk van de 2? 8)

Fra-Ha
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: FriJan20, 2006 11:48:57 PM
Location: Middelburg

Post by Fra-Ha »

Glenn@nl wrote:Heb je een verdelerbobine moet je het toerentelsignaal van een van de draden bij de bobine kunnen aftappen. Heb je een Disbobine komt het signaal van de injectiecomputer.

Welk van de 2? 8)


Indien van de disbobine, weet je dan waar je het signaal vandaan moet halen (van de injectiecomputer, oke, maar welke draad? of hoe werkt het dan?)

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Magnetti Marelli (1.1) of Bosch 3.0 (1.0 & 1.4)?

Fra-Ha
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: FriJan20, 2006 11:48:57 PM
Location: Middelburg

Post by Fra-Ha »

Magnetti Marelli (1.1)

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Op de grote ECU stekker: contactnummer 6 (staat wel aangegeven; anders iig wel de 1 en moet je vanaf daar gaan tellen..). Deze is als het goed is aangesloten en bedraad; een groene draad (met witte markering) tot de zwarte ronde stekker achter het motorblok (aansluiting 9 (van 14)). Om de stekker te kunnen zien moet je je luchtfilterhuis verwijderen. Het is nogal moeilijk om de groene draad van de toerenteller tussen te ECU-draadboom tevinden, omdat de complete draadbundel is geisoleerd in een grote zwarte mantel.

Het kan zijn dat hier de bedrading stopt bij deze ronde stekker (dat was iig bij mij het geval). Gewoon een kwestie van kijken: is het contactpunt aanwezig aan beide kanten van de stekker gaat hij door; anders stopt hij.
Als de bedrading verder gaat, veranderd de kleur naar Oranje, en gaat hij door het schutbord (onder de snelheidsmeterkabel) richting het dashboard. (en dan zal de rest v/d bedrading er ook wel liggen.. anders geef je maar een gil)

Mocht de bedrading nou stoppen bij die zwarte ronde stekker achter het motorblok -zoals bij mij het geval was- is het het makkelijkste om een beetje van de zwarte ommanteling te verwijderen (als dat al niet gedaan is) zo dicht mogelijk tegen de motorblokstekker aan om zo de juiste groene draad te zoeken

-RdV-
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: SunAug26, 2007 11:32:35 AM
Location: Emmercompascuum
Contact:

Post by -RdV- »

hoi, ik heb ook een universele teller proberen aan te sluiten en die geeft ook maar de helft van de toeren weer.

dit doet ie als ie aangesloten zit op 1 van de 2 gele signaaldraden in de bobine. als ik hem op allebei aansluit doet hij het wel goed maar dan vonkt de motor natuurlijk niet meer goed.
Image

dus na aanleiding van de post hierboven haalde ik de kabelboom bij de ecu los op zoek naar een groene kabel met witte markering. maar ik zag een heleboel groen maar geen markeringen. ook kan ik geen pin 6 vinden, er staat alleen een 2tje in de
Image
Image

waar o waar kan ik het signaaldraad aansluiten?
Nee dit is een ombouw kit voor mijn mr2 :S

-RdV-
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: SunAug26, 2007 11:32:35 AM
Location: Emmercompascuum
Contact:

Post by -RdV- »

Bump, sorry maar heeft iemand misschien een idee hoe ik het uit kan zoeken zonder dingen door te laten branden of stuk voor stuk alle kabels bij langs te gaan? :(
Nee dit is een ombouw kit voor mijn mr2 :S

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

op die zwarte stekker, moeten bij de contactpolen nummers staan.. of iig een nummer linksboven, rechtsboven, rechtsonder en linksonder. Vanaf daar moet je gaan tellen... Maar voor het doorknippen van een draadje is deze stekker niet echt makkelijk natuurlijk. Daarom:

Het makkelijkste is je luchtfilter eruit te halen, want daaronder zit een zwarte ronde stekker verstopt waar -als het goed is- de bekabeling van de toerenteller stopt in de stekker (welke moet je even opzoeken in de haynes, dacht een groene), en dan daar gaan zoeken met je multimeter (stukje isolatie eraf schrapen, multimeter pool ertegen, en doormeten richting de grote ecustekkker)

-RdV-
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: SunAug26, 2007 11:32:35 AM
Location: Emmercompascuum
Contact:

Post by -RdV- »

het is gelukt.

we hebben het gevonden door gewoon bij de ecu kabel voor kabel te testen bij de groene en dat is gelukt :D


bedankt voor jullie hulp! :wink:
Nee dit is een ombouw kit voor mijn mr2 :S

bdacier
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: ThuMar22, 2007 11:32:01 AM
Location: Maastricht
Contact:

Post by bdacier »

Kan iemand ook even uit leggen hoe dit te doen is met de verdeler bobine? Ik heb namelijk een 1.1i image type 1 en ik heb idd die stekker bij de bobine zitten, nu is de vraag dus kan ik een universele toerenteller hierop aansluiten en welke pin-out moet ik dan gebruiken?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

http://www.axclub.net/how/toerenteller.pdf

Daar kan je vinden op welke draad van je bobine stekker (verdelerkap) je het signaal van de toerenteller krijgt. Dan nog + en - op de teller en hij werkt

bdacier
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: ThuMar22, 2007 11:32:01 AM
Location: Maastricht
Contact:

Post by bdacier »

Als ik nou die toerenteller wil aansluiten, moet ik dan dat kabeltje eruit trekken en die van de toerenteller aansluiten of moet ik wat isolatie wegkrabben en het kabeltje daarop aansluiten?

Post Reply