Koelfan (ook) van binnenuit inschakelen
Moderators: vtspower, webmasters
Koelfan (ook) van binnenuit inschakelen
Ik zou het fijn vinden als ik de koelfan van mijn ax ook vanuit het interieur zou kunnen bedienen naast de gebruikelijke weg via het thermocontact.
Heeft iemand een schema hoe ik dat veilig zou kunnen maken?
Aanvullend: in mijn ax zitten geen mistlampen maar wel de schakelaar en het relais voor het inschakelen daarvan, kan ik evt. deze gebruiken om de fan in te schakelen?
Ben benieuwd!
Heeft iemand een schema hoe ik dat veilig zou kunnen maken?
Aanvullend: in mijn ax zitten geen mistlampen maar wel de schakelaar en het relais voor het inschakelen daarvan, kan ik evt. deze gebruiken om de fan in te schakelen?
Ben benieuwd!
Even wat ik zo denk;
Je tapt de + van je koelfan motor af (orginele draadje door tweeen knippen ofzo en met kroonsteentjes ofzo 2 vertrekkende draadjes van maken; dit mag ik natuurlijk niet zeggen want kroonsteentjes onder je kap word niet gewaardeerd, maar what the hell, ik doe het altijd zo :P), trekt dat naar de relais van je mistlichten, en dan zou t moeten werken
Dan wil je alleen natuurlijk weten welk draadje van de fan + is
en welk draadje van je relais normaliter naar je mistlichten zou gaan.
Zit je alleen met een probleem waarom je de mislichten niet zou kunnen gebruiken, die kan je alleen inschakelen als je dim of stadslicht voert
Je tapt de + van je koelfan motor af (orginele draadje door tweeen knippen ofzo en met kroonsteentjes ofzo 2 vertrekkende draadjes van maken; dit mag ik natuurlijk niet zeggen want kroonsteentjes onder je kap word niet gewaardeerd, maar what the hell, ik doe het altijd zo :P), trekt dat naar de relais van je mistlichten, en dan zou t moeten werken
Dan wil je alleen natuurlijk weten welk draadje van de fan + is
en welk draadje van je relais normaliter naar je mistlichten zou gaan.
Zit je alleen met een probleem waarom je de mislichten niet zou kunnen gebruiken, die kan je alleen inschakelen als je dim of stadslicht voert
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
ik had het zelf op zo'n manier dat ik dus via de thermoswitch een + op de fan kon zetten (gewoon op de normale wijze)TTF wrote:waarom moeilijk doen? je kan namelijk ook gewoon de draadjes die naar de thermoswitch gaan door schakelen
en ik had nog een extra draad lopen, ook naar de + van de fan, die geschakelt was via het dashboard
ik had wel express ene schakelaar met verlichting gepakt, zodat ik kon zien wanneer hij aanstond..
Als ik het goed begrijp, is het niet helemaal handig om het via de schakelaar van de mistlampen te doen, want dan zou de ventilator alleen kunnen draaien als ik m'n lampen aan heb .
Verder snap ik Q01z niet helemaal, want de koelfan is origineel toch massageschakeld via de thermoswitch?
Misschien toch maar op de manier als Grietje beschrijft dus, maar dan even een aparte schakelaar (met lichtje ) nemen. Ik weet weinig van stroom, maar ik zal wel een relais en extra zekering moeten gebruiken. Iemand een schema?
Verder snap ik Q01z niet helemaal, want de koelfan is origineel toch massageschakeld via de thermoswitch?
Misschien toch maar op de manier als Grietje beschrijft dus, maar dan even een aparte schakelaar (met lichtje ) nemen. Ik weet weinig van stroom, maar ik zal wel een relais en extra zekering moeten gebruiken. Iemand een schema?
Vind zoiezo wel grappig, TTF zegt ' waarom moeilijk doen' maar zijn manier begrijp ik niet haha!B_iks wrote:Als ik het goed begrijp, is het niet helemaal handig om het via de schakelaar van de mistlampen te doen, want dan zou de ventilator alleen kunnen draaien als ik m'n lampen aan heb .
Verder snap ik Q01z niet helemaal, want de koelfan is origineel toch massageschakeld via de thermoswitch?
Misschien toch maar op de manier als Grietje beschrijft dus, maar dan even een aparte schakelaar (met lichtje ) nemen. Ik weet weinig van stroom, maar ik zal wel een relais en extra zekering moeten gebruiken. Iemand een schema?
Zekering kan je gewoon tussen de plus doen (vliegende zekering heet dat geloof ik), dat is simpel, relais... tja, daar weet ik helaas niets van... dat gebruik ik nooit.
Verder heeft een simpele schakelaar meestal gewoon 2 aansluitingen, 1x + en 1x fan(of lampen ofzo) en - heeft de fan al...
Dus draadje naar fan <-> schakelaar en schakelaar <-> +
....
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Ik snap hem nu meer....
Maar wat ik nog niet helemaal snap, is waarom je uberhaupt je fan apart zou willen bedienen.... als die niet op het juiste moment aangaat is er toch iets mis met je thermostaat of fan?
Maar wat ik nog niet helemaal snap, is waarom je uberhaupt je fan apart zou willen bedienen.... als die niet op het juiste moment aangaat is er toch iets mis met je thermostaat of fan?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Het is ook omdat de temp.-meter een beetje vreemd doet. Hij staat tijdens het rijden strak op 85 graden. De fan (heb het een keer geprobeerd) slaat in bij 120 graden, de meter staat dan tegen het rode aan. Dat zint me niet. Nu weet ik dat een meter niet superbetrouwbaar is, dus ik heb inmiddels zowel een nieuwe thermostaat als een nieuw thermocontact liggen. Die van binnenuit bedienbare fan leek me dan nog wel een leuke toevoeging.
O ja, ik kan nog precies 1 schakelaar kwijt in mijn dash, dat staat beter .
O ja, ik kan nog precies 1 schakelaar kwijt in mijn dash, dat staat beter .
koelfan wordt geschakeld dmv de temp sensor in de radiator.
dus om hem apart aan te schakelen zul je een schakelaar parallel over de temp sensor moeten schakelen, zodat je zeker weet dat de fan ook aanslaat als de radiator warm wordt.
Zie onderstaand schema:
1=nieuwe schakelaar
2=bestaande sensor schakelaar
dus om hem apart aan te schakelen zul je een schakelaar parallel over de temp sensor moeten schakelen, zodat je zeker weet dat de fan ook aanslaat als de radiator warm wordt.
Zie onderstaand schema:
1=nieuwe schakelaar
2=bestaande sensor schakelaar
Dankjewel!!!!!!!! Dit gaat het worden. Ik heb inmiddels ook uitgezocht hoe ik het lichtje in de schakelaar kan laten werken. Nu nog even een ventilator op het knopje zetten .
Edit: @DLS: 120 graden is op de meter met een nieuw thermocontact. Het kan zijn dat de meter niet geheel klopt (wat ik denk), maar zekerheidshalve wil ik de mogelijkheid om de fan iets eerder te laten werken. Ik heb btw nog maar een nieuw thermocontact gehaald, het moet goed zijn.
Edit: @DLS: 120 graden is op de meter met een nieuw thermocontact. Het kan zijn dat de meter niet geheel klopt (wat ik denk), maar zekerheidshalve wil ik de mogelijkheid om de fan iets eerder te laten werken. Ik heb btw nog maar een nieuw thermocontact gehaald, het moet goed zijn.
Last edited by B_iks on TueFeb12, 2008 5:48:41 PM, edited 1 time in total.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM