Kortsluiting op accu
Moderators: vtspower, webmasters
Kortsluiting op accu
hi !
ik heb geprobeerd om mijn AX te starten via startkabels vanuit een golf 3. het probleem is dat we de accu's + met - en - met + aangesloten hebben. ( gevolg: motor begon te roken)
daarna terug geswitched. Dan lukte het. de Ax startte.. maar met de volgende symptomen:
1: accu laadt niet meer op;
2: aanwijzers gaan 2x zo snel flitsen;
3: zekring van de radio was gesprongen;
4: de toerenteller werkt als een spaning meter
(bij elke vorm van energie verbruik, gaat ie omhoog
bv koplamp aanzetten: toerenteller geef 5000 toeren op
+ pinker aanzetten: toerenteller schommelt tussen 5000 en 8000
toeren);
alle zekeringen zijn nog heel.
ik heb het volgende al geprobeerd:
-accu voor een 30 min ontkoppeld,
-ECU gereset (door de massa aan de groene draad van de diagnose stekker aan te sluiten ged. 20 sec)
-alle drade nachecken op kortsluiting.
komt iemand dit bekend voor, of weet iemand hoe ik dit zou kunnen oplossen ?
ik heb geprobeerd om mijn AX te starten via startkabels vanuit een golf 3. het probleem is dat we de accu's + met - en - met + aangesloten hebben. ( gevolg: motor begon te roken)
daarna terug geswitched. Dan lukte het. de Ax startte.. maar met de volgende symptomen:
1: accu laadt niet meer op;
2: aanwijzers gaan 2x zo snel flitsen;
3: zekring van de radio was gesprongen;
4: de toerenteller werkt als een spaning meter
(bij elke vorm van energie verbruik, gaat ie omhoog
bv koplamp aanzetten: toerenteller geef 5000 toeren op
+ pinker aanzetten: toerenteller schommelt tussen 5000 en 8000
toeren);
alle zekeringen zijn nog heel.
ik heb het volgende al geprobeerd:
-accu voor een 30 min ontkoppeld,
-ECU gereset (door de massa aan de groene draad van de diagnose stekker aan te sluiten ged. 20 sec)
-alle drade nachecken op kortsluiting.
komt iemand dit bekend voor, of weet iemand hoe ik dit zou kunnen oplossen ?
aanwijzers die 2x zo snel knipperen komt waarschijnlijk doordat je relais is opgeblazen.
Accu die niet meer oplaadt komt waarschijnlijk doordat je spanningsregelaar op je dynamo kapot is.
Kost je allemaal als je mazzel hebt dus niet zoveel.
Bij elkaar 3 tientjes ofzo.
Toerenteller weet ik niet waar dat door komt, maar dat is niet zo enorm belangrijk en kan je later ook ff naar kijken.
Zowieso ben je denk ik toe aan een nieuwe accu.
Accu die niet meer oplaadt komt waarschijnlijk doordat je spanningsregelaar op je dynamo kapot is.
Kost je allemaal als je mazzel hebt dus niet zoveel.
Bij elkaar 3 tientjes ofzo.
Toerenteller weet ik niet waar dat door komt, maar dat is niet zo enorm belangrijk en kan je later ook ff naar kijken.
Zowieso ben je denk ik toe aan een nieuwe accu.
Last edited by Browny on SatNov17, 2007 6:43:44 PM, edited 1 time in total.
even beginnen met een nutteloze opmerking;
ik denk dat het door de Golf3 kwam
heeft de golf overigens geen schade?
even een wijze les vooraf
als er ook nog maar een BEETJE leven in de accu zit dan nooit de startkabels + + en - - zetten maar;
-eerst de - van de lege auto naar een carosseriepunt van de ladende auto, meestal een mooie blanke bout van de veerpoot oid.
-en dan de + van de lege auto aansluiten op de ladende auto.
doe dit niet in omgekeerde volgorde anders heb je straks 2 auto's die niet starten.
Waarom nooit de - op de - van de accu hoor ik je denken? nou.. als je die op de carosserie zet kan je bij verkeerd aansluiten nooit je accu opblazen! de accu gaat namelijk door de kortsluiting koken en zal uiteindeljk ontploffen.. geloof me hier ga je dood aan als je pech hebt.
maar goed, daar is het nu te laat voor..
ik moet zeggen dat je een hele berg minderleuke symptonen hebt die ik zou proberen stuk voor stuk op te lossen..
-aangezien je accu een flinke tik heeft gekregen, vervangen.. dit is er NOOIT goed voor en waarschijnlijk issie echt overleden.
het zou kunnen dat de accu zoveel kortsluiting geeft dat alle andere storingen hiervandaan komen.
is dit het niet, dan zal je de hele kabelboom moeten controleren of er nergens draden gesmolten zijn..
ik wens je erg veel sterkte! maar het moet goedkomen.. het ergste wat je kan gebeuren is dat je een hele nieuwe kabelboom nodig hebt, maar deze zijn er binnen de club wel te vinden
ik denk dat het door de Golf3 kwam

heeft de golf overigens geen schade?
even een wijze les vooraf
als er ook nog maar een BEETJE leven in de accu zit dan nooit de startkabels + + en - - zetten maar;
-eerst de - van de lege auto naar een carosseriepunt van de ladende auto, meestal een mooie blanke bout van de veerpoot oid.
-en dan de + van de lege auto aansluiten op de ladende auto.
doe dit niet in omgekeerde volgorde anders heb je straks 2 auto's die niet starten.
Waarom nooit de - op de - van de accu hoor ik je denken? nou.. als je die op de carosserie zet kan je bij verkeerd aansluiten nooit je accu opblazen! de accu gaat namelijk door de kortsluiting koken en zal uiteindeljk ontploffen.. geloof me hier ga je dood aan als je pech hebt.
maar goed, daar is het nu te laat voor..
ik moet zeggen dat je een hele berg minderleuke symptonen hebt die ik zou proberen stuk voor stuk op te lossen..
-aangezien je accu een flinke tik heeft gekregen, vervangen.. dit is er NOOIT goed voor en waarschijnlijk issie echt overleden.
het zou kunnen dat de accu zoveel kortsluiting geeft dat alle andere storingen hiervandaan komen.
is dit het niet, dan zal je de hele kabelboom moeten controleren of er nergens draden gesmolten zijn..
ik wens je erg veel sterkte! maar het moet goedkomen.. het ergste wat je kan gebeuren is dat je een hele nieuwe kabelboom nodig hebt, maar deze zijn er binnen de club wel te vinden

Op zich niet, maar aan de hand van maand + bouwjaar kunnen we wel veel nauwkeuriger bepalen wat voor motorblok er hoogst waarschijnlijk in ligt.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

ik ben onder mijn motrkap gaan kijken, en op het plaatje stond :
91/4515
xxxxxxxxxxxxx
1180
1780
1-605
2-585
-------------------
@q01z: de vriendelijke man met de golf 3 ben ik niet meer tegegekomen.
@q01z: dat wist ik dus niet ! en te denken dat het mijn dood had kunnen worden !
91/4515
xxxxxxxxxxxxx
1180
1780
1-605
2-585
-------------------
@q01z: de vriendelijke man met de golf 3 ben ik niet meer tegegekomen.
@q01z: dat wist ik dus niet ! en te denken dat het mijn dood had kunnen worden !
Last edited by jornkes on SatNov17, 2007 7:38:31 PM, edited 2 times in total.
Waar marco op doelt; heeft de auto een DIS bobine (ontsteking) of verdeler bobine; te herkennen aan het volgende:MNM(tm) wrote:Op zich niet, maar aan de hand van maand + bouwjaar kunnen we wel veel nauwkeuriger bepalen wat voor motorblok er hoogst waarschijnlijk in ligt.
Glenn@nl wrote:Verdelerbobine (Is dat kastje rechts naast de kleppendeksel; links van de zwarte luchtaanvoerbuis)
Disbobine (Kastje rechts van het de kleppendeksel; links van de zwarte luchtaanvoerbuis. Waar de 4 bougiekabels op zitten)
Welk van de 2?
...in dat geval krijgt de toerenteller z'n signaal rechtstreeks van de ECU.
't Feit dat de motor überhaupt nog kunt starten zou betekenen dat de ECU de ramp heeft overleefd.
Desondanks kan deze net genoeg beschadigd zijn waardoor bepaalde functies niet meer werken.
't Feit dat de motor überhaupt nog kunt starten zou betekenen dat de ECU de ramp heeft overleefd.
Desondanks kan deze net genoeg beschadigd zijn waardoor bepaalde functies niet meer werken.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Vervanging zoeken is idd het makkelijkste.. en wat t kost op 'n sloperij.. geen idee! afhankelijk van hoe hebberig ze zijn (20 tot 50 euro denk ik); k zou wel eerst ff testen of t wel werkt voordat je wat koopt!
Maar aangezien t alleen de toerenteller is die er niet door werkt, en de motor zelf wel loopt zou ik dat voor t laatste bewaren
Eerst even naar de accu zelf, de dynamo en t knipperlichtrelais kijken.
Maar aangezien t alleen de toerenteller is die er niet door werkt, en de motor zelf wel loopt zou ik dat voor t laatste bewaren

ja! precies .. ik heb vandaag de accu vervangen met een nieuwe, en alle symptomen waren weg, behalve het niet-laden-van-de-accu symptoom.
dus alles werkt behalve na uur rijden.. dan is de accu weer plat !
bevestigt dit dan dat ik alleen de dynamo nog hoef te vervangen ?
zoniet, hoe zou ik dit het best bepalen waaraan de fout ligt ?
thanks again, jeroen
dus alles werkt behalve na uur rijden.. dan is de accu weer plat !
bevestigt dit dan dat ik alleen de dynamo nog hoef te vervangen ?
zoniet, hoe zou ik dit het best bepalen waaraan de fout ligt ?
thanks again, jeroen
-
- AX liefhebber
- Posts: 110
- Joined: WedOct24, 2007 11:38:46 PM
- Location: Kesteren / Nijkerk
- Contact:
De dynamo toch na laten kijken want nu moet je de spanningsregelaar nog vervangen.
die geeft niet aan hoeveel de dynamo nog moet laden.
ofwel na 1 uur rijden is je accu leeg.
Ik weet niet waar je vandaan kom maar in Tiel b.v. zit een bedrijf waar je een dynaom en startmotor zo kunt brengen en daar kijken ze hem voor je na en dan geven ze of je oude weer mee (gerepareerd of ze verkopen je een 2de handse die gerepareerd is.)
maar meestal repareren ze hem wel even.
Maar er zal er vast we 1 in jou buurt zitten die dit ook kan.
of even naar de sloop om een dynamo op te halen.
Kosten denk ik net zo veel maar dan weet je nog niet zeker of die sloper wel goed is.
en je dynamo word bij een reperateur helemaal nagekeken.
ook je wikkeldraden en dergelijke.
veel s6 met verhelpen van de storingen.
die geeft niet aan hoeveel de dynamo nog moet laden.
ofwel na 1 uur rijden is je accu leeg.
Ik weet niet waar je vandaan kom maar in Tiel b.v. zit een bedrijf waar je een dynaom en startmotor zo kunt brengen en daar kijken ze hem voor je na en dan geven ze of je oude weer mee (gerepareerd of ze verkopen je een 2de handse die gerepareerd is.)
maar meestal repareren ze hem wel even.
Maar er zal er vast we 1 in jou buurt zitten die dit ook kan.
of even naar de sloop om een dynamo op te halen.
Kosten denk ik net zo veel maar dan weet je nog niet zeker of die sloper wel goed is.
en je dynamo word bij een reperateur helemaal nagekeken.
ook je wikkeldraden en dergelijke.
veel s6 met verhelpen van de storingen.
Ook te volgen via
http://www.my-blue-dolphin.eu
http://www.my-blue-dolphin.eu