KVS sensor verhaal
Moderators: vtspower, webmasters
KVS sensor verhaal
weer help....
Ik heb dus een 1.1 low series uit '91, type 2 met bosch 2.2 en verdelerkap onsteking
Er ligt een GT injectie blok in met een GT carb kop, type 1 beide
Ik heb een tellerhuis uit een high series type 2 1.1, als het goed is een TGS met aparte ontsteking en 3. nog wat bosch injectie
Nu heeft mijn tellerhuis een temp meter die ik aangesloten wil hebben,
In mijn blok zaten 3 KVS temp sensoren, namelijk,
1. boven op het thermostaat huis, die enkelt meter sensor is
2. naast in mijn thermostaathuis, met groene stekker en 2 aansluitingen, groen en bruin draad,
en 3. zijkant cilinderkop, naast thermohuis, blauwe met 1 pinnetje.
Nu begrijp ik uit de autodate en haynes het volgende:
1. is alleen op type 1, daar is de meter en het noodlampje op je dashbord gescheiden en dit is de sensor voor het metertje. Loopt een draadje direct naar het dashbord voor. waarheen is nu ff niet boeiend, ik heb geen type 1 auto.
2. gaat naar de ECU, volgens zeggen als je deze eruit trekt start je auto niet meer, geen connectie met je dash verder..
3. gaat met 1 draadje naar mn dashbord, is het noodlampje, een schakelaar sensor dus. Bij de duurdere type 2s zit hier een andere sensor met 2 aansluitingen, welke ook de gegevens voor de meter geeft.
Het draadje (of 2 bij duurdere versies) gaat direct naar het dashbord. noodlampje naar 9v2 en meter naar 9v4 ( 9 polige v=vert=groen en 2&4 zijn de aansluitingen)
Nu dacht ik, als ik een draadje trek van 9v4 naar die type 1 temp meter sensor zou die toch hetzelfde signaal moeten krijgen en het moeten doen.
Ja nee dus
Dus ik haal een nieuwe sensor, zo'n blauwe (nummer 3) met 2 aansluitingen en sluit het daarop aan...
nog niets...
nu begin ik me aftevragen :P
die meter werkt doordat ie + of - (weet niet welke) door die sensor krijgt, en word door een weerstand geregeld hoeveel en dan trekt ie naar 1 van de polen toe... en dat is dan geeikt... toch?
+ en - en alles krijgt de meter gewoon van het tellerhuis, dus hij had het op beide sensoren echt moeten doen...
Dat ie het niet doet, is die weerstand niet overleden? waar zit die? kan je dat vervangen?
Maar daar waar je die sensor (die blauwe, 3) indraaid, staat droog! hoe kan ie op een leeg punt KVS temp meten als daar geen KVS zit?
Ik heb dus een 1.1 low series uit '91, type 2 met bosch 2.2 en verdelerkap onsteking
Er ligt een GT injectie blok in met een GT carb kop, type 1 beide
Ik heb een tellerhuis uit een high series type 2 1.1, als het goed is een TGS met aparte ontsteking en 3. nog wat bosch injectie
Nu heeft mijn tellerhuis een temp meter die ik aangesloten wil hebben,
In mijn blok zaten 3 KVS temp sensoren, namelijk,
1. boven op het thermostaat huis, die enkelt meter sensor is
2. naast in mijn thermostaathuis, met groene stekker en 2 aansluitingen, groen en bruin draad,
en 3. zijkant cilinderkop, naast thermohuis, blauwe met 1 pinnetje.
Nu begrijp ik uit de autodate en haynes het volgende:
1. is alleen op type 1, daar is de meter en het noodlampje op je dashbord gescheiden en dit is de sensor voor het metertje. Loopt een draadje direct naar het dashbord voor. waarheen is nu ff niet boeiend, ik heb geen type 1 auto.
2. gaat naar de ECU, volgens zeggen als je deze eruit trekt start je auto niet meer, geen connectie met je dash verder..
3. gaat met 1 draadje naar mn dashbord, is het noodlampje, een schakelaar sensor dus. Bij de duurdere type 2s zit hier een andere sensor met 2 aansluitingen, welke ook de gegevens voor de meter geeft.
Het draadje (of 2 bij duurdere versies) gaat direct naar het dashbord. noodlampje naar 9v2 en meter naar 9v4 ( 9 polige v=vert=groen en 2&4 zijn de aansluitingen)
Nu dacht ik, als ik een draadje trek van 9v4 naar die type 1 temp meter sensor zou die toch hetzelfde signaal moeten krijgen en het moeten doen.
Ja nee dus
Dus ik haal een nieuwe sensor, zo'n blauwe (nummer 3) met 2 aansluitingen en sluit het daarop aan...
nog niets...
nu begin ik me aftevragen :P
die meter werkt doordat ie + of - (weet niet welke) door die sensor krijgt, en word door een weerstand geregeld hoeveel en dan trekt ie naar 1 van de polen toe... en dat is dan geeikt... toch?
+ en - en alles krijgt de meter gewoon van het tellerhuis, dus hij had het op beide sensoren echt moeten doen...
Dat ie het niet doet, is die weerstand niet overleden? waar zit die? kan je dat vervangen?
Maar daar waar je die sensor (die blauwe, 3) indraaid, staat droog! hoe kan ie op een leeg punt KVS temp meten als daar geen KVS zit?
nouja als t goed is moet t heel simpel zijn
- je hebt een t2 tellerbak
- je hebt een sensor (voor kvs, met 2 polen)
het enige wat dan nog nodig is, zijn 2 draadjes van tellerbak naar sensor
en dan op de goede plaatsen aangesloten.
het metertje krijgt een + van de tellerbak, een - van de tellerbak, en een signaal van de sensor
ik wil m'n licht (en multimeter) er wel eens over laten schijnen.. op de meeting ofzo?
- je hebt een t2 tellerbak
- je hebt een sensor (voor kvs, met 2 polen)
het enige wat dan nog nodig is, zijn 2 draadjes van tellerbak naar sensor
en dan op de goede plaatsen aangesloten.
het metertje krijgt een + van de tellerbak, een - van de tellerbak, en een signaal van de sensor
ik wil m'n licht (en multimeter) er wel eens over laten schijnen.. op de meeting ofzo?
Daar hoort geen kvs te zitten....ax_b wrote:Brandt t lampje als je m op contact zet?
Maar als die sensor droog staat zal ie niet veel doen iig, weet je zeker dat het echt droog was? Of zat er een luchtbel oid?
Dus trek de sensor eruit en kijk ff of dr ooit water bij komt, daarna kun je verder kijken.
q01zzie wees me daarop, als 'argument' waarom het bijna geen KVS sensor kon zijn....
Ik heb een nieuw tellerhuis met een nieuwe KVS meter
probeer het nog een keer morgen
Meteen poging doen om ook de toerenteller na een jaar eens werkend te krijgen
Die aan de zijkant van de cilinderkop, naast het thermohuis, blauwe met 1 pinnetje heeft mijn Saxo 1.6 ook.
Dat is bij mij een sensor die, inderdaad "droog"staat, de temperatuur doorgeeft van het motorblok (dus niet KVS) door aan de ECU. Deze sensor dient als een soort choke. Bij een koude start meet deze sensor dat het blok nog koud is, geeft dit door aan de ECU, en dan vervolgens zorgt deze voor een wat hoger stationer toerental totdat het blok opgewarmd is.
Wel raar dat deze bij jouw met een draad naar het dashbord gaat.
Waarschijnlijk zijn de andere sensoren voor, inderdaad de KVS meter en voor de ven. Als je de motor laat draaien totdat de ven aanslaat kun je ze een voor een even losmaken en kijken of de ven stopt.
Misschien is die gene die overblijft dan de goede.
Als je bij de Saxo overigens de bovenste op het thermostaathuis lostrekt bij draaiende motor gaat mijn KVS meter naar nul en slaat de ventilator aan. Ik denk dat dat een soort beveiliging is.
Ik weet niet of zo'n combisensor op de AX zit.
Succes
Dat is bij mij een sensor die, inderdaad "droog"staat, de temperatuur doorgeeft van het motorblok (dus niet KVS) door aan de ECU. Deze sensor dient als een soort choke. Bij een koude start meet deze sensor dat het blok nog koud is, geeft dit door aan de ECU, en dan vervolgens zorgt deze voor een wat hoger stationer toerental totdat het blok opgewarmd is.
Wel raar dat deze bij jouw met een draad naar het dashbord gaat.
Waarschijnlijk zijn de andere sensoren voor, inderdaad de KVS meter en voor de ven. Als je de motor laat draaien totdat de ven aanslaat kun je ze een voor een even losmaken en kijken of de ven stopt.
Misschien is die gene die overblijft dan de goede.
Als je bij de Saxo overigens de bovenste op het thermostaathuis lostrekt bij draaiende motor gaat mijn KVS meter naar nul en slaat de ventilator aan. Ik denk dat dat een soort beveiliging is.
Ik weet niet of zo'n combisensor op de AX zit.
Succes
Last edited by saxo100 on WedOct31, 2007 10:05:56 PM, edited 1 time in total.
saxo100 wrote:
Als je bij de Saxo overigens de bovenste op het thermostaathuis lostrekt bij draaiende motor gaat mijn KVS meter naar nul en slaat de ventilator aan. Ik denk dat dat een soort beveiliging is.
Ik weet niet of zo'n combisensor op de AX zit.
Succes
Ik denk dat ik aan die zin heel veel heb. Is enigzins raar, maar ik denk wel dat ik er wat aan heb
Overigens zijn er dus ook sensoren (blauw) in zijkant cilinder blok met 2 pinnen, maar waar dat tweede pinnetje dan voor is...
Meet, met draaiende motor, met een multiemeter op welke draad(en) spanning staat.grietje wrote:Het klinkt heel logisch andries!!
Ik denk dat ik idd echt die sensor bovenop moet hebben.
Enige wat ik vaag vind nog, is dat een luxe type 2 volgens de haynes 1 sensor heeft voor zowel lampje als sensor....
Heb je een losse KVS meter of een ander, oud, tellerhuis?
Probeer de draad(en) met spanning daarop. Werkt het, dan weet je het!
Zoniet dan blaas je in iedergeval je meter van je goede dash niet op.
Wat is daar vaag aan?? In zo'n sensor zit gewoon een (of 2) bi-metaaltje (s) dat enerzijds contact maakt als de temperatuur te hoog is, en anderzijds constant de massa (-) van het blok afknijpt naarmate de temperatuur van het koelwater stijgt.grietje wrote: Enige wat ik vaag vind nog, is dat een luxe type 2 volgens de haynes 1 sensor heeft voor zowel lampje als sensor....
Dat staat ook in de faq:
Temperatuursensor (koelwater) (dank u Glenn@nl)
In het motorblok steken 2 (bij een singlepoint injectiemotor) of 1 (bij een carburateurmotorblok) temperatuursensors die de temperatuur meten van de koelvloeistof.
Eentje is bestemd voor de ECU (mits aanwezig), de andere is voor de gebruiker (voor het dashboard; lampje "Koelvloeistof te heet" en het temperatuurmetertje, mits aanwezig).
Waar zit ie
De sensoren zitten in je motorblok aan de bakzijde (in de "kop"), op of in de buurt van de thermostaat.
De Thermometer voor de gebruiker (voor meter en lampje op dashboard)
DIESEL-modellen: op het thermostaathuis
BENZINE-modellen (injectie): in de cylinderkop, vlakbij het thermostaathuis
BENZINE-modellen (carburateur): op het thermostaathuis
De stekker (en contact) van deze sensor is blauw, en dat is ook het enige zichtbare van de thermometer. (De kleur blauw staat ook voor het aantal graden waarbij het koelvloeistoftemperatuur-lichtje gaat branden)
De Thermometer voor de ECU
BENZINE-modellen (injectie): op het thermostaathuis
Bij andere modellen niet aanwezig.
De stekker van deze thermosensor is groen, en is aangesloten op de injectiecomputer.
Ter illustratie (AX 1.0i)
Links is de stekker zichtbaar (Groen) van de sensor voor de ECU, rechts (in blauw) de stekker voor het dashboard.
Hoe herken je 'm
Aan de blauwe (voor temperatuurmeter dashboard) of groene (voor ECU) kleur van de stekker.
De aansluiting van de sensor zelf is OF lichtblauw/grijs-achtig (voor de ECU) OF donkerblauw (voor dashboard)
Om de stekker van de sensor af te halen druk je de 2 ijzeren palletjes samen, en trek je de stekker eraf. Of je moet een ijzeren ringetje indrukken, en hem er tegelijkertijd af schuiven.
Er zijn qua werking twee verschillende versies van de temperatuurmeter: Je heb een sensor die alleen kan doorgeven of een bepaalde temperatuur is bereikt (als schakelaar); deze is aanwezig bij AXen die alleen een waarschuwingslicht hebben voor de koelvloeistof. (er is dan maar 1 van de 2 aansluitingen gebruikt op de connector; bedrading voor de andere aansluiting is wel vaak aanwezig).
Bij AXen die ook een temperatuurmeter hebben, verzorgt de sensor zowel de temperatuurmeting als het aansturen van het koelwater-waarschuwingslichtje. Bij deze versie zijn beide aansluitingen in gebruik.
Sensor tbv ECU:
Sensor tbv temperatuurmeter + lampje:
Wat meet ie
Temperatuur van het koelwater.
Wanneer stoort ie en hoe herken je dat
Als hij defect is, of ongeijkt.
In het geval van de sensor tbv gebruiker:
- Defecte meter; niet werkend waarschuwingslichtje. Let erop dat er meerdere oorzaken kunnen zijn die een niet werkend metertje of lichtje kunnen veroorzaken.
Je kan de sensor laten testen bij Citroën (zij hebben daar speciale apparatuur voor), of je kan 'm zelf in een bakje kokend water proberen (natuurlijk wel aangesloten laten zitten..).
In het geval van de sensor tbv ECU:
- Bij een vreemd signaal of geen signaal stapt de ECU automatisch over op een backup-waarde (een noodwaarde). Dit kan weinig kwaad, en de motor blijft hierdoor gewoon lopen, echter wel met een mindere verbrandings-efficiency. Als de temperatuursensor defect is, gaat ook het lichtje branden van het motormanagement op het dashboard. (Aangeraden wordt naar de dealer te gaan, zij kunnen de ECU uitlezen, en vervolgens de sensor testen op goede werking)
Prijs:
( Citroën-dealer prijzen:)
Sensor voor ECU (lichtblauw/grijs); Artikelnummer 0242.46 --> ?33,61
Sensor voor dash (donkerblauw); Artikelnummer 0242.85 --> ?26,92
(er zijn verschillende uitvoeringen, afhankelijk van de temperatuur bij welk het temperatuurlampje moet gaan branden, te herkennen aan een gekleurd ringetje dat bij de aansluiting zit.)
De FAQ ken ik, maar, die dubbele sensor zit op een plek waar geen KVS zit. Hoe kan die dan de waardes voor de meter geven?Glenn@nl wrote:Wat is daar vaag aan?? In zo'n sensor zit gewoon een (of 2) bi-metaaltje (s) dat enerzijds contact maakt als de temperatuur te hoog is, en anderzijds constant de massa (-) van het blok afknijpt naarmate de temperatuur van het koelwater stijgt.grietje wrote: Enige wat ik vaag vind nog, is dat een luxe type 2 volgens de haynes 1 sensor heeft voor zowel lampje als sensor....
Is het dan helemaal geen KVS meter, maar gewoon een blok temp meter?
Maakt mij verder niet uit, werkt bij mij allemaal nog niet dus haha, maar vraag me af waarom ze het dan KVS temp sensor noemen.
Dat schreef ik al. Bij mij meet ie de temp van het blok en stuurt daarmee de ECU aan als zijnde de choke.grietje wrote:De FAQ ken ik, maar, die dubbele sensor zit op een plek waar geen KVS zit. Hoe kan die dan de waardes voor de meter geven?Glenn@nl wrote:Wat is daar vaag aan?? In zo'n sensor zit gewoon een (of 2) bi-metaaltje (s) dat enerzijds contact maakt als de temperatuur te hoog is, en anderzijds constant de massa (-) van het blok afknijpt naarmate de temperatuur van het koelwater stijgt.grietje wrote: Enige wat ik vaag vind nog, is dat een luxe type 2 volgens de haynes 1 sensor heeft voor zowel lampje als sensor....
Is het dan helemaal geen KVS meter, maar gewoon een blok temp meter?Maakt mij verder niet uit, werkt bij mij allemaal nog niet dus haha, maar vraag me af waarom ze het dan KVS temp sensor noemen.
glenn, dr zit geen gaatje bij voor kvs.. tis echt droog!Glenn@nl wrote:uhhm
nouja wellicht loopt er bij die sensor wel kvs als de motor draait, omdat er dan druk wordt opgebouwd, en water het blok in (/rond) wordt gepompd. Maar zodra je de motor uitzet ontsnapt de druk geleidelijk, en zakt het water naar een lager niveau waardoor de sensor dan droog staat
Nog maar ff zoals het bij mijn Saxo zit, misschien heb je er iets aan;
Hierboven de sensor die "droog" in de cilinderkop zit en de ECU aanstuurt v.w.b. de chokefunctie. (zit geen pakking of ring tussen)Deze kost overigens maar € 12,= bij de dealer. (heb er twee liggen)
En deze zit op het thermostaathuis en stuurt de ventilator en de dashbordmeter aan. Het vreemde is dat hij drie pins is maar dat er maar twee pinnen gebruikt worden. (kijk maar naar de stekker)
Het wordt steeds verwarrender, of niet?
Hierboven de sensor die "droog" in de cilinderkop zit en de ECU aanstuurt v.w.b. de chokefunctie. (zit geen pakking of ring tussen)Deze kost overigens maar € 12,= bij de dealer. (heb er twee liggen)
En deze zit op het thermostaathuis en stuurt de ventilator en de dashbordmeter aan. Het vreemde is dat hij drie pins is maar dat er maar twee pinnen gebruikt worden. (kijk maar naar de stekker)
Het wordt steeds verwarrender, of niet?
Last edited by saxo100 on FriNov02, 2007 7:08:23 PM, edited 1 time in total.