Helllppppp

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Helllppppp

Post by grietje »

Mijn auto is ondertussen zon mengelmoes geworden dat simpele dingen aansluiten onmogelijk lijkt te worden

iig het volgende:
nu die die nieuwe kop heeft en ik die graag goed wil houden wil ik mijn temperatuur meter aansluiten zodat ik teminste kan zien wanneer die warm oploopt, en niet dat ik alleen het noodlampje heb voor als ie al veelste warm is.

Dus, ik heb:
A. Tellerhuis uit een ' high series model from July 1991 on' oftewel, luxe versie AX type 2 (TGS ofzo).
B. Kabelboom uit een ' low series model from July 1991 on' oftewel, budget versie AX type 2 (TGE).
C. Clinderkop en thermostaat en dus ook sensor uit een ' GT model up to July 1991' oftewel, GT type 1

Nu verwacht A, dat er 2 draadjes voor de KVS temperatuur komen. beide moeten ze afkomen van ' 915 water temperature switch sensor' welke dus een sensor is maar ook de ' switch' voor het noodlampje. Deze moeten worden aangesloten op 9v4 (waarde) en 9v2 (noodlampje).
{9v4 staat voor 9 polige ' vert' =groene stekker, plaats 4??}

B daarintegen kent alleen de '970 coolant temp. warning thermal switch' ; het noodlampje die werkt en maar met 1 draadje direct naar 9v2 is aangesloten en werkt.

C is dus ' 840 water temperature sensor' deze is niet aangesloten (kabelboom kent hem niet) en zou op een type 1 GT direct naar het dash gaan op 0B6

Korte conclusie van mij; nou, dan trekken we van de GT sensor een draadje naar 9v4, en dan zou het moeten werken... Niet dus...

help? wat zie ik over het hoofd?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Nou heb ik net op masterbase gekeken voor andere sensor (met 2 aansluitingen) en ik heb er hier een paar liggen uit andere autos.

Punt is, dat degene met 2 aansluitingen ander schroefdraad lijkt te hebben. Klopt dat?

Kan ik dan eventueel het thermo huis nog vervangen om wel een temperatuur naar mijn dashbord te krijgen? Of kan ik ook een los metertje op mn dash plakken?

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

grietje wrote:Punt is, dat degene met 2 aansluitingen ander schroefdraad lijkt te hebben. Klopt dat?


Bij mijn 1.1 was het schroefdraad hetzelfde. Had trouwens op de sloop zo'n sensor uit een 1.4 ZX blok gedraaid en gratis meegekregen. Nieuw bij de dealer waren ze een eurie of 17.
AX GTI '91

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

't Gaat in ieder geval om een BLAUWE sensor met 2 contactjes.
De groene (die idd in de zijkant van 't thermostaathuis geschroefd zit) is voor de ECU en heeft een schroefdraad met grotere spoed! Die MOET je dus laten zitten, anders wordt je ECU gek. ;)
De blauwe sensor voor 't waarschuwingslampje (en, als je de versie met 2 contacten hebt, ook temp.meter) zit aan de zijkant in het blok geschroefd, zo'n beetje recht boven de krukas.
Er zijn echter ook blokken waar de sensor voor 't lampje en de sensor voor de meter gescheiden zijn! In dat geval zit die voor 't lampje aan de zijkant in 't blok en die voor de meter BOVENOP het thermostaathuis.

Check anders ff mijn post in de sensoren FAQ om jouw sensoren ff te vergelijken. Let daarbij vooral ff op de aanwezigheid en plaats van het nokje.

Zou je evt. ook even een fotootje kunnen maken van 't thermostaathuis (schuin van voren)?


grietje wrote:Nu verwacht A, dat er 2 draadjes voor de KVS temperatuur komen. beide moeten ze afkomen van ' 915 water temperature switch sensor' welke dus een sensor is maar ook de ' switch' voor het noodlampje. Deze moeten worden aangesloten op 9v4 (waarde) en 9v2 (noodlampje).
{9v4 staat voor 9 polige ' vert' =groene stekker, plaats 4??}

Da's juist. Pin 2 is voor 't waarschuwingslampje en pin 4 is voor de meter.

grietje wrote:B daarintegen kent alleen de '970 coolant temp. warning thermal switch' ; het noodlampje die werkt en maar met 1 draadje direct naar 9v2 is aangesloten en werkt.

De stekker op die sensor, zitten daar 1 of 2 draadjes aan?

grietje wrote:C is dus ' 840 water temperature sensor' deze is niet aangesloten (kabelboom kent hem niet) en zou op een type 1 GT direct naar het dash gaan op 0B6

Van type-1 tellerbakken heb ik helaas nog geen info.

grietje wrote:Korte conclusie van mij; nou, dan trekken we van de GT sensor een draadje naar 9v4, en dan zou het moeten werken... Niet dus...

Waar zit die "GT-sensor" dan precies?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Heb het topic ff bekeken, ik snap het!

Ik heb dus inderdaad een groene en een blauwe, maar OOK 1 bovenop het thermostaat huis.

En idd, de blauwe is 1 polig, dus die moet ik even vervangen voor een 2 polige; die hebben we misschien nog wel ergens. Stomme is dat op dit moment de 1 polige blauwe niet is aangesloten :S Morgen in daglicht nog maar naar dat draadje zoeken!


Maar, wat ik dus stom vind, is dat ik gewoon een tempmeter sensor heb, maar deze niet kan werken met dit tellerhuis (nogmaals, GT type 1 sensor, dus gescheiden voor lampje en meter; tellerhuis die verwacht dat het van 1 sensor komt)

Post Reply