richtingaanwijzer met kuren

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

richtingaanwijzer met kuren

Post by menno »

Met de zoekfunctie al wel wat info opgesnord, maar dit lijkt toch weer net ff anders :? dan al beschreven dingen:

Het gaat alleen om de knipperlichten links.
Probleem: achter knippert-ie als een razende, voor en opzij doen ze niets. Lichtje in dashboard gaat als een gek tekeer. Dat alles alleen bij richting naar links aangeven, naar rechts alles okee. En geen richting aangeven werkt ook prima: dan gebeurt er niets. Ook prettig :roll:

Eerst natuurlijk lampjes checken. Die zijn okee.

Tweede ingeving: meten. Als ik linksvooraan meet, bij de stekker waar de plus en de min worden gesplitst naar de beide knipperlichtjes linksvoor en opzij (die parallel aan die stekker hangen), dan vind ik een pulserende plus (zoals je verwacht. Maar: of de frequentie van de puls okee is, kan ik niet zeggen, zo nauwkeurig is de meting niet als je een heen en weer zwaaiend wijzertje ziet op een analoge meter). De minplug van de multimeter zit bij deze meting netjes in de min van de stekker! Dezelfde meting met min op de accu geeft hetzelfde resultaat. Dus zou je zeggen dat massa en draadbreuk uit te sluiten zijn. Desondanks branden de lampjes dus niet. Slecht contactje van de stekker, zou je zeggen. Schoonmaken en inspuiten leek te helpen: na wat pogingen krabben en spuitvaseline werkte alles opeens weer normaal.

Dag later: zelfde probleem. Beetje gefriemeld aan de bedrading net achter het schakelblokje waar het hendeltje in zit (in mijn type 1 kan je daar onderlangs het dashboard net bij): alles weer normaal. Dus maar ff dash open gehaald, stekkers beetje strakker gezet, weer teruggebouwd, alles doet 't weer keurig.

Dag later: zelfde probleem. Weer beetje aan de stekkers duwen: helpt niets.

Wat blijft er over aan mogelijkheden? Hendeltje/schakelblokje gaar? De beruchte alarmlichtschakelaar? Zit er ergens onderweg nog een relais in die schakeling (alleen stuurstroom langs het hendeltje? Lijkt me overbodig, zoveel amps trekken de r.a.w.'s niet. Maar als er een is, waar dan in een type 1?). Of toch ergens een slechte massa of draadbreuk?

Graag jullie ideeën, als het even kan ook met uitleg.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

t gaat om een 1.1 he, geen GT?

en type 1?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Nou uhhh *zet wizzkid neus op*

Volgens de Haynes, voorzover ik die snap :roll: Zit er tussen de schakelaar en de splitsing voorknipper links met zij knipper links bar weinig. Alleen een link met de alarmlicht schakelaar, met het draadje van alarmlicht naar linker achter knipper.
Maar, daar zit de fout neem ik aan niet, anders had die het ook niet gedaan

Als het daarvoor had gezeten, bij de 'direction indicator unit' had rechts het ook zeker niet gedaan.

Ik denk toch dat de fout zit in een brak draadje.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

is er geen sloop in de buurt waar er per ongeluk een alarm-licht schakelaar in je zak kan verdwijnen, dan kan je dat iig uitsluiten.

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

1.1 injectie, type 1 (nov. '90).

mmm, morgen maar even langs Carmix. Even kijken of die wat heeft liggen. Kan ik meteen nog een pompje voor de achterruitenwisservloeistofsproeier scoren, als het meezit.

In elk geval dank voor de reacties. Iemand anders nog een goeie inval?

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

woerden??? dat is echt een *&^%^&*@#$%!!!!!

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

't Is óf de hendelschakelaar die versleten is, óf 't is de alarmlichtschakelaar.
Als je de hendel niet helemaal indrukt, maar een klein stukje, knippert 'ie dan wel normaal? Indien dan wel: hendelschakelaar brak. Indien ook niet: alarmlichtschakelaar brak. :)

Het knipperrelais doet namelijk stroommeting om te checken of alle aangestuurde lampjes nog goed zijn. Als er namelijk een lampje stuk is, loopt er minder stroom en gaat 'ie veel sneller knipperen als waarschuwing dat je de lampjes moet controleren.
Bij een brakke alarmlichtschakelaar wil het nog wel eens gebeuren dat de weerstand van de schakelcontacten te groot wordt, waardoor de stroom ook afneemt en het knipperrelais denkt dat er een lampje stuk is.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Controleer de massapunten is, kijk voor de grap eens of er wel spanning op de contacten staat van de knipperlichten die het niet doen.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Hmmm, you've got a point! ;)
Gezien dat TS al aangaf dat de 't licht achter wèl knippert!
(Eerste keer zeker overheen gelezen? :oops:)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

@ browny: verklaar u nader?

@ iedereen: ´t is opgelost. Vanochtend bij de sloperij andere alarmlichtschakelaar en andere hendel geprobeerd. Hielp niets (dus die van mij zijn kennelijk nog goed, danwel die van de sloper geen haar beter). Thuis maar weer gaan proberen en meten. Nu bleven bij ingeschakelde alarmlichten linksvoor en opzij de lampjes ook uit. Stekkers linksvoorin losgepeuterd. Zijn ze niet echt voor gemaakt, maar het kan wel (voorzichtig met een klein schroevendraaiertje). De plus vanaf de schakeling was matigjes. Die dus vernieuwd (draad stukkie inkorten en opnieuw in het stekkertje klemmen). Toen werd de puls in elk geval al veel beter, de voltmeter sloeg aanmerkelijk verder uit dan eerst (zie eerste topic). Verder bleek de massa kuren te vertonen, eerst (zie eerste topic) ging dat nog best, vanochtend niet meer. Direct naar de min van de accu werkte de zaak weer prima. Dus maar even een nieuwe massa gelegd.

Conclusie: brakke plus i.c.m. een draadbreuk ergens in een massakabeltje. Tja, beestje wordt oud.

Nu maar duimen dat het houdt. Allen weer dank voor uw bijdragen!

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

nou, ze proberen je daar keer op keer te naaien, tis dat ik aardig weet wat het allemaal waard is maar ze vragen echt woekerprijzen.
Voor een spiegel van een berlingo wilden ze 40 euro hebben, uiteindelijk heb ik hem voor 20 meegenomen, maar daar ging wat moeite aan vooraf.
Spiegel van een Combo zelfde verhaal.
Maatje van me heeft daar z'n ax gedropt, wilden ze nog geld toe hebben ook.
Al met al mag ik die vent totaal niet, hij verzint ook nieuwprijzen die nergens op slaan (ik check ze even van tevoren) en als je hem dan corrigeert vind ie ook niet zo leuk.

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Ach ja, maar als je dat allemaal weet, is er verder wel mee te werken. Hij probeert zoveel mogelijk te verdienen, wij zo min mogelijk te betalen. Dat bijt nou eenmaal wat.

Daar heb ik minder moeite mee dan met het nogal beperkte assortiment onderdelen dat-ie aanhoudt op AX-gebied. Wat overigens een gevolg is van dezelfde instelling (veel vangen voor weinig inspanning).

Post Reply