nadraaien van de fan als contact uit is

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

nadraaien van de fan als contact uit is

Post by DuFF »

ik open hier maar een nieuw topic over, omdat het andere topic meer 'sensor' gerelateerd is.



Oke, bij sommige auto's, sommige Volkswagens, sommige Fords, etc, gaat de ventilator doordraaien, tot de sensor merkt dat de temperatuur omlaag is, en dan stopt de ventilator automatisch.

bij wie is dit ook in zijn ax? want dit blijkt dus standaard niet in elke ax zo te zijn.

bij mij is dit dus niet zo, en ik vind het eigenlijk wel een must, vandaar open ik weer een topic in Gezocht, wie mij wilt helpen dit aan te sluiten :) .

graag uw reacties
Spreken is goud, Ductape is zilver.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

standaard is de plus van de sensor geschakelt via het contact, dus de fan kan alleen draaien als het contact aanstaat

als je deze gewoon op een continuplus aansluit, dan blijft de fan fus gewoon nadraaien!

kwestie van even de haynes lezen voor het draadschema en het goede draadje aansluiten ;)
Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

q01z wrote:standaard is de plus van de sensor geschakelt via het contact, dus de fan kan alleen draaien als het contact aanstaat

als je deze gewoon op een continuplus aansluit, dan blijft de fan fus gewoon nadraaien!

kwestie van even de haynes lezen voor het draadschema en het goede draadje aansluiten ;)


fan fus :lol:

.....maar jij hebt een haynes liggen toch? :roll: :P
Spreken is goud, Ductape is zilver.

RichardRR
prof AX driver
prof AX driver
Posts: 200
Joined: ThuSep30, 2004 12:42:57 AM
Location: Hapert

Post by RichardRR »

Ik heb dit idd ook bij mijn ax, heel makkelijk: de temp sensor in de fan een plus geven van de accu, wel ff een zekeringetje ertussen he :wink:
Ax is back

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

RichardRR wrote:Ik heb dit idd ook bij mijn AX, heel makkelijk: de temp sensor in de fan een plus geven van de accu, wel ff een zekeringetje ertussen he :wink:


de temp-sensor in de fan? je bedoeld de temp-sensor in de radiateur die aan de fan zit?

en hoeveel ampere mag dat zekeringetje zijn ? :roll:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Hoeveel zin heeft dat nadraaien nou eigenlijk... Je waterpomp draait toch al niet meer. Dus het water blijft gewoon in de radiateur stilstaan. Je koelt dus alleen je radiateur wat sneller af... Nou niet echt supernuttig naar mijn mening.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

ieder denkt er anders over, in mijn opzicht is het wel nuttig.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

DuFF wrote:ieder denkt er anders over, in mijn opzicht is het wel nuttig.


Dat mag he :wink: . Ben alleen wel benieuwd naar je motivatie. Als je er iets op zou verzinnen dat de koelvloeistof ook nog ff nagepomt zou worden. Dan koel je wel snel motor af. Nadraaien duurt ook lang omdat het water bij de sensor ook stilstaat. Maar goed suc6 met aansluiten.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

Mark wrote:
DuFF wrote:ieder denkt er anders over, in mijn opzicht is het wel nuttig.


Dat mag he :wink: . Ben alleen wel benieuwd naar je motivatie. Als je er iets op zou verzinnen dat de koelvloeistof ook nog ff nagepomt zou worden. Dan koel je wel snel motor af. Nadraaien duurt ook lang omdat het water bij de sensor ook stilstaat. Maar goed suc6 met aansluiten.


electrische waterpomp gebruiken van een vr6, of een renault 19 16v (clio?) en zo zullen er nog wel meer autos zijn..

maar vraag me af of het water dan nog wel goed wil rondstromen..
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

oke stel je hetvolgende voor:


je komt ergens aanrijden, je zet de motor uit, maar wilt nog wat muziek luisteren, kortom, contact aan, dan blijft de ventilator ook nadraaien.. zou dit dan slecht zijn? nee tuurlijk niet, het koelt gewoon.

ookal staat het kvs stil in de radiateur, dan lijkt het me niet slecht als dit nog gekoeld word.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Post Reply