CV motoren branden iedere keer door

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

CV motoren branden iedere keer door

Post by Mark »

Dit is iets waar ik echt al heel lang problemen mee heb.
CV zit aangesloten op mijn alarm. Komen 2 draden uit mijn alarm. Een + en - . Wat wonderbaarlijk he.

Alarm erop / Eraf schakelt het alarm de + en - om zodat de deurmotoren open of dicht gaan. Klinkt heel simpel. Op de 2 draden heb ik de kofferbak en beide deuren aangesloten.

Om het halfjaar gaat bij mij een motortje stuk. Als ik hem openmaak. Net gedaan... Dan zijn al die koperwikkels zwartgeblakert en ze stinken.

Snap er geen pest van. Auto is 12Volt. (14.4 draaiend). Alarm geeft 1seconde stroom naar de motoren. Waarom fikken ze dan door?

Hoelang geeft de originele CV bediening stroom?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Ik denk dat dat, zoals je zelf al 'n beetje stelt, komt door je after-market alarm

Bij 'n ax is t gewoon een harde tik en klaar. 1 seconde zal dan vast te lang zijn...

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

ruikt naar teveel spanning, kan je alarm trouwens wel 3 motortjes aansturen (Genoeg stroom leveren)?

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Volgens het boekje kan die dat makkelijk. En de draden die uit je alarm komen zijn DIK. De originele CV draden zijn heel dun. Die motortjes nemen bijna niks.

En teveel stroom... Meer dan 12 volt kan het toch niet worden? En al zou de originele CV module 0.5 seconde uitsturen. Dan kan een extra 0.5 seconde toch nooit lang genoeg zijn om alles zo heet te krijgen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

geen stroom en spanning door elkaar gooien he :) stroom is amperes, en wordt gevraagd, spanning is volt en wordt geleverd.

Mijn vraag was dus: kan je alarm de benodigde stroom voor je motortjes leveren. Er staat vast wel een vermogen op de motortjes en er staat ook wel op je alarm (of instructieboekje) wat de aan te sturen stroom is..

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Je haalt me de woorden uit de mond dvdoornik :)

Waarom zou je er overigens geen weerstandje tussengooien, of een parallelaansluiting over een weerstand?

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Alarm moet het makkelijk kunnen leveren. Ik gebruik schema 5.

Image

Alarmspecificaties:

www.markve.dds.nl/ax/gt636.pdf

Schema 5 zie je 1 deurmotor. Ik heb gewoon alle 3 de motoren aan die draad geknoopt.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

wel parallel geknoopt hoop ik.....

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Leg eens uit. Ben geen electronica wonder.

Er komen 2 draden uit mijn alarm. Dikke draden. Een plus en een min.
Er komen 6 draden aan. Rechterdeur, linkerdeur, kofferbak. Die draden zitten gewoon vastgesoldeert op de + en - die uit mijn alarm komen.

Oftewel. 2 draden splitten op in 6. Wat haalt dat uit? Parrallel is iritant. Dan zou ik uit de deur weer draden terug moeten trekken naar de andere deur. Zo zit ut orgineel toch ook niet.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

wat jij daar noemt is serieel. parallel is "naast elkaar", serieel is "achter elkaar".

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

kevin.broke wrote:wat jij daar noemt is serieel. parallel is "naast elkaar", serieel is "achter elkaar".


Origineel is volgens mij ook serieel. Gebruik een orignele draadboom in de deur. Hoewel er wel een 2de stekker op de CV motor aangesloten kan worden.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Mark wrote:Er komen 2 draden uit mijn alarm. Dikke draden. Een plus en een min.
Er komen 6 draden aan. Rechterdeur, linkerdeur, kofferbak. Die draden zitten gewoon vastgesoldeert op de + en - die uit mijn alarm komen.


zo zit het origineel ook... dus dat zou prima moeten zijn. Of dat paralel of serieel is weet ik ook niet hoor.. iig wordt t brondraadje van de unit gesplitst naar 3 draden richting de motortjes

uhh en die 'extra' stekkerverbinding op de deurmotortjes is voor de 'voeler'. Hiermee wordt bepaald, wanneer de sleutel in het slot omgedraaid wordt, of de sloten open of dicht moeten. (en deze functie zal dan bij jouw niet werken als je dit niet hebt gebruikt.. je hebt dan alleen vergrendeling via de zender)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Glenn@nl wrote:
Mark wrote:Er komen 2 draden uit mijn alarm. Dikke draden. Een plus en een min.
Er komen 6 draden aan. Rechterdeur, linkerdeur, kofferbak. Die draden zitten gewoon vastgesoldeert op de + en - die uit mijn alarm komen.


zo zit het origineel ook... dus dat zou prima moeten zijn. Of dat paralel of serieel is weet ik ook niet hoor.. iig wordt t brondraadje van de unit gesplitst naar 3 draden richting de motortjes

uhh en die 'extra' stekkerverbinding op de deurmotortjes is voor de 'voeler'. Hiermee wordt bepaald, wanneer de sleutel in het slot omgedraaid wordt, of de sloten open of dicht moeten. (en deze functie zal dan bij jouw niet werken als je dit niet hebt gebruikt.. je hebt dan alleen vergrendeling via de zender)


Idd. Klopt precies wat je zegt. Blijft me een raadsel. Die koperwikkels in het CV motortje als je hem helemaal opensloopt zijn gewoon zwart geblakert.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

dan wordt het tijd om de spanning eens te meten aan de uitgang van je alarm....

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Dat zou ik wel willen. Alleen geeft ie zo kort spanning dat mijn multimeter dat niet pakt. Daar heb je geloof ik een scope voor nodig toch?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

1 seconde toch :)??? Als je er nu eens een autolamp tussen hangt, zou die toch 1 seconde aan moeten gaan. Alssie gelijk doorbrandt is er iets anders aan de knikker :)

heb je geen piek-waarde meting?

Anders zou je het met een scope kunnen proberen, of iemand met een betere multimeter zoeken ;)

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Je alarm stuurt dus de 3 cv-motortjes aan. En die staan parallel geschakeld: naast elkaar als je het schema tekent. Serieel (achter elkaar) zou inhouden dat de min van motor 1 aan de plus van motor 2 zit, de min daarvan weer aan de plus van motor 3 etc.
Ander signaal dat het spul parallel staat: in een seri?le schakeling draait er geen enkel motortje meer als er eentje stuk is, omdat dan de stroomkring verbroken is. En dan kan je dus fijn gaan zoeken naar de storing.

De motortjes krijgen allemaal evenveel spanning, namelijk de uitgangsspanning van je alarm. Die alleen wat anders kan zijn dan de 12V van je accu indien er in het alarm een aparte spanningsregelaar zit. Dat zou me verbazen: waarom een aparte spanningsregelaar in een apparaat zetten om 12V uitgangsspanning te leveren, als de voeding van het apparaat zelf al 12V is?
Die after market alarmen zijn universeel toepasbaar, dus de specs zijn zodanig dat ze op (vrijwel) elke auto passen. Nu is een AX wel bijzonder, maar wat elektronica betreft toch niet, lijkt me. Je alarm kan wel stuk zijn, maar dan zou je moeten denken aan het veel te lang stroom blijven geven. Maar dan zou je met je eigen multimetertje dus wel 12V meten. En dat lukt je niet, omdat de puls tekort is voor je metertje, zoals je zelf schrijft. Je zou, om het uit te sluiten, je alarm kunnen afkoppelen van de cv, en de originele situatie v.w.b. cv terugzetten. En dan kijken of je motortjes wel blijven werken.

Daarom een paar andere suggesties:
Draaien je sloten niet veel te zwaar? Een motortje dat wel stroom krijgt maar belet wordt te draaien, trekt veeeeeeeeeeeel meer amp?re dan een motortje dat niet of nauwelijks belast wordt. Dan wordt-ie wel vlot heet en wordt de levensduur snel korter, ook al duurt het elke keer maar even dat het motortje onder spanning staat.
Als nu telkens in dezelfde van de drie deuren het slot stuk gaat, weet je waar je moet kijken. Als vrij willekeurig de motortjes stuk gaan, dan alledrie de mechaniekjes maar eens goed schoonmaken en smeren.
Komen de 'nieuwe' motortjes van de sloop? Dan zijn ze ook al oud, en de sloten van de donorauto's zullen ook wel niet fris geweest zijn. Dat is niet bevorderlijk voor de restlevensduur in jouw AX. En de opslag in een open kartonnen doos in het stoffige magazijn van de sloper, die er met zijn vette vingers aan heeft gezeten ook niet. Dus: motortjes goed bekijken voor montage, en ook maar eens schoonmaken voor zover je erbij kan.

En blijft de boel wel netjes droog in de regen? Van veel langs de ramen in de deur lekkend water wordt een niet voldoende afgeschermd motortje ook niet blij. En het mechaniekje gaat er ook niet soepeler van draaien. Hoe staat het met je raamrubbers?

betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 444
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen
Contact:

Post by betterman »

Oke, ik had al een oplossing bedacht, maar nu zie ik dat het je CV motortjes betreft en niet de ramensluitmotortjes...pff toch eens wat wakkerder op mn werk gaan internetten :?
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Menno bedankt voor het goed meedenken!

Een originele CV installatie heb ik niet. Heeft er nooit ingezeten. Alles zelf ingebouwd.

Het is niet iedere keer hetzelfde motortje wat doorbrand.

Het zijn geen nieuwe motortjes die erin gegaan zijn. Wel zo goed als. Bouwjaar eind 2004.

Het slotmechanisme gaat ontzettend soepel. Dat had ik al helemaal schoongemaakt en ingevet. Je hoeft niks geen kracht te zetten.

Het is gewoon vaag. Zit nu weer een heel oud motortje in. Die weigert dus 1 a 2 keer in de week dat ie gewoon dichtblijft.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Het kan stomtoevallig zijn dat het motortje net zo in het mechaniek valt, dat-ie in de eindstanden vaak op een dood punt in de motor blijft staan (op een van de minstens twee punten in de draaiing dat ompoling plaatsvindt). Dan zou het niet meer zijn dan een kwestie van het rondsel een paar tandjes verzetten.
Dat KAN ook het doorbranden verklaren: motortje op dood punt gaat niet draaien, trekt veel amps en gaat op termijn stuk.

Hoe voelen de motortjes aan? Als je er gewoon een in je handen hebt, in hoeveel posities blijft het rondsel zelf stilstaan, en heeft het ding een sterke neiging om in die posities te springen? Bij weinig voorkeursposities en een sterke drang om daarin te draaien, zou dit zomaar aan de hand kunnen zijn. Maar dan zijn het wel beroerde motortjes. Je mag toch wel een beetje kwaliteit verwachten, ook al is het voor een AX :?

Toch wel erg vergezocht, deze verklaring. :roll:

Hoewel het wel past bij een motortje dat af en toe niets doet, terwijl de andere twee het wel doen. Want dan is er dus voeding voor alledrie de motortjes (parallel geschakeld). Maar ja, op zo'n oud dingetje kan het natuurlijk ook weer een contactje of slijtage zijn.

Nog gekeken naar water in je deuren?

Als het dat ook niet is, zou ik toch gaan twijfelen aan de voeding van je motortjes, en dan gaat het dus toch om je alarm/cv unit. Elektrische schema's daarvan al eens bekeken? Te hoge spanning op de uitgangen kan alleen als alarm/cv zelf spanning omvormt, zoals eerder gepost lijkt me dat onwaarschijnlijk. Wat wel kan is dat er af en toe een relais of zo blijft hangen, waardoor er dan veel langer dan een seconde spanning over de motoren blijft staan. Alleen wordt het een crime om daarachter te komen: dan moet je bij wijze van spreken een diodebrug met een voltmeter op een van de cv-motortjes monteren en elke keer gaan kijken hoelang er 12V op het motortje blijft staan. En dat dan volhouden tot er een motortje doorbrandt...

:idea: diodebrug heb je dan nodig omdat een voltmeter de plus altijd op dezelfde ingang wil hebben, en met de cv worden plus en min steeds omgedraaid voor openen en sluiten, en dan moet je voltmeter ook nog geschikt zijn om ook korte pulsen op te vangen, om zeker te weten dat dat ding het doet voor die ene keer dat de puls een constante stroom wordt :idea:

Ik zou bijna zeggen: unit voor alarm/cv vervangen is makkelijker...

Post Reply