Kabelboom type 2 en 3

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Kabelboom type 2 en 3

Post by Pixels66 »

Wie o wie kan mij vertellen, of de kabelboom bij de tellerbak van een type 3 hetzelfde is als bij de type 2?

Misschien dat het anders is vanwege het magneti marelli gedoe. Moet namelijk weten of er bij mij dus ook al een kabel voor de toerenteller ligt... Dus als ze niks hebben veranderd bij de type 3 is het ok?...

groetjes Sander

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Denk dat bij 'n T3 de kans alleen maar groter is dat die toerentellersignaal-kabel is voorbereid.

Wordt gewoon een kwestie van proberen hoor! Je weet het nooit namelijk, maar als de kabel er niet mocht zijn.. die kan je gewoon zelf aanleggen hoor (heb ik ook moeten doen) (Type 2, 1.0i, Bosch 3.0, karige dashboard met vak)

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

Glenn@nl wrote:Denk dat bij 'n T3 de kans alleen maar groter is dat die toerentellersignaal-kabel is voorbereid.

Wordt gewoon een kwestie van proberen hoor! Je weet het nooit namelijk, maar als de kabel er niet mocht zijn.. die kan je gewoon zelf aanleggen hoor (heb ik ook moeten doen) (Type 2, 1.0i, Bosch 3.0, karige dashboard met vak)


waarom denk je dat die kans groter is?

en hoe heb je die kabel aangelegd en aangesloten?

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Type 3 is vaak al van een luxer dash voorzien als de type 2 (mijn dash had zelfs nog een uitkerving voor de handchoke), ook is de type 3 vaak (zo niet altijd) ook al voorzien van CV, dus sowiezo al luxere kabelboom.

Maar ik zou zeggen, haal je huidige tellerbak er eens uit, en kijk eens naar de bedrading!

Je ziet snel genoeg of daar een draadje zit op de plek bestemd voor de toerenteller! (Van de gele stekker is dan pin 1 of 2 bedraad, toerenteller heeft 2 signaalingangen, waarvan 1 wordt gebruikt)

Als daar geen draad aanwezig is, zal je 'm zelf moeten trekken. Dat blokstekkertje is met 'n beetje gepruts uit elkaar te halen, dan kan je er 'n draad in vast klemmen. En deze via een voorscherm naar voren leiden. Daar moet je opzoek naar de juiste toerenteller draad bij de centrale ronde stekker van het motorblok (achter/onder het luchtfilter). Daar moet je de groene draad hebben die uitkomt op pin 9 van die bewuste zwarte ronde stekker.

Maar misschien is bovenstaand verhaal wel helemaal niet van toepassing, en ligt alles al voorbereid :P (anders wil ik je tzt wel helpen met aanleggen)

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

ja. CV heb ik zelf niet, maar het zou mooi zijn als ook daar de bedrading al voor ligt zeg!

Verder moet ik er wel uitkomen, en ik heb er eigelijk wel vertrouwen in dat de stekker voor de toerenteller er al zal liggen... we zullen het zo gauw mogelijk zien!

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Belangrijk is iig...

Het toerentellersignaal wordt bij 'verdelerloze injectiesystemen', zoals de Bosch M.A. 3.0 en Magnetti Marrelli, verzorgt door de injectiecomputer (ECU). Mijn ervaring is dat de draad voor het toerentellersignaal iig aanwezig is tot de centrale motorblokstekker.

Bij injectiesystemen met verdeler (Bosch 2.2, en carburateurs) komt het toerentalsignaal van de bobine!

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Even een overzicht van de aansluitstekkers achterop de tellerbak van een Volcane (standaard met toerenteller). Er gaan 5 stekkers achterop de tellerbak, elk met een ander aantal contactpunten.
Gezien vanop de achterkant van de tellerbak noem ik de connectoren van links naar rechts A, B, ..., E, waarbij A dus 6 contacten heeft en E er 9 heeft.
Misschien handiger om het maar meteen van alle 5 connectoren te noemen: A: 6, B: 8, C: 10, D: 7, E: 9

Hieronder de functie van de betreffende contacten per connector:

A1: n.c.
A2: -BN
A3: BN-METER
A4: n.c.
A5: n.c.
A6: GND BN-METER

B1: TT
B2: MR?
B3: KL
B4: OP?
B5: OP?
B6: OP?
B7: -MC
B8: -4WD

C1: RA-L
C2: RA-R
C3: GND RA-L/RA-R/VL/DL/GL/VC
C4: -PR/-RVN
C5: -ABS
C6: -VGO
C7: +12V
C8: -KF ?
C9: IV
C10: IV

D1: RBS
D2: RBS
D3: KVN
D4: LC
D5: GND KVN/LC
D6: n.c.
D7: n.c.

E1: -OD & -KT
E2: -KT
E3: -KVN ?
E4: KT-METER
E5: -KAT
E6: VL
E7: DL
E8: GL
E9: VC

Gebruikte afkortingen komen overeen met die uit het Kluwer ATH.

Afkortingen waar een - voor staat, betekent dat de betreffende indicator gaat branden als het betreffende contact aan GND wordt gelegd (door de sensor).

?) Motorregeling, niet op printje achterop meter aangesloten
?) Oliepeil / oliedruk meter?

Ps.: ik ben niet echt consequent geweest met vanaf waar ik begon met nummeren: de letters van de connectoren beginnen links, terwijl de cijfers van de contacten van de connectoren rechts beginnen. :roll:
Dus de contacten lopen zo:

A6 A5 A4 A3 A2 A1 | B8 B7 B6 B5 B4 B3 B2 B1 | C10 C9 C8 C7 C6 C5 C4 ...

Okeej, n?g meer duidelijkheid:
Image
Last edited by MNM(tm) on SatJun30, 2007 7:19:08 PM, edited 2 times in total.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

ik snap er geen ruk van.... vind je het erg? wat betekene die afkortingen...

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

MNM(tm) wrote:Gebruikte afkortingen komen overeen met die uit het Kluwer ATH.


;)

M'goe, 'k ben de moeilijkste niet, dus hier ook nog ff een lijstje van de gebruikte afkortingen:

BN = Brandstof Niveau
TT = ToerenTeller
MR = Motor Regeling
KL = Klok
OP = Olie Peil
MC = Motor Controle
4WD = Vierwiel-aandrijving
RA-L = Richting Aanwijzer Links
RA-R = Richting Aanwijzer Rechts
PR = Parkeerrem (handrem)
RVN = RemVloeistof Niveau
ABS = Anti-Blokkeer remSysteem
VGO = Veiligheidsgordel
KF = KoolstofFilter
RBS = RemBlokSlijtage
KVN = KoelVloeistof Niveau
LC = Laadstroom Controle
OD = Olie Druk
KT = Koelvloeistof Temperatuur
KAT = KATalysator
VL = VerLichting (stadslicht)
DL = DimLicht
GL = GrootLicht
VC = Voorgloeitijd Controle
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

MartijnZ
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: MonMar19, 2007 4:06:22 PM
Location: Hillegom

Post by MartijnZ »

Ik hoor dat iemand er hier verstand van heeft.

Weet jij toevallig ook waar welke pin van de ECU het toerental signaal uitzend? En zou je me een foto kunnen laten zien van die bewuste zwarte ronde stekker? Of in ieder geval erg duidelijk vertellen waar die zich bevind.

Want mijn toerenteller werkt niet en ik wil eens kijken of die kabel er inderdaad wel zit.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Heb ff in onderstaande foto met een rode pijl aangegeven op welk contact het toerenteller signaal de tellerbak binnen moet komen. Op de connector van de kabelboom moet op die positie dus een draad aan de connector zitten. Zit die er niet: andere dash kabelboom zoeken (en kans is groot dat de betreffende draad dan ook niet in de motorruim kabelboom zit).
[strike]De grote ronde stekker van de kabelboom die de verbinding vormt tussen de kabelboom in 't motorruim en het deel dat binnen zit, zit achter het zijscherm links voor. Binnen zit die zo'n beetje ter hoogte van de zekeringkast, tegen de linker zijkant van 't chassis.[/strike] << was hier in de war met de kleine kabelboom voor CV en Elektr. ramen. :oops:

Als je een Bosch 3 ECU hebt, zou het toerenteller signaal op pin 21 moeten zitten. Voor Magnetti Marelli weet ik het (nog) niet.


Image
Last edited by MNM(tm) on SatJun30, 2007 7:20:07 PM, edited 2 times in total.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

MartijnZ
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: MonMar19, 2007 4:06:22 PM
Location: Hillegom

Post by MartijnZ »

Toevallig heb ik een Magneti Marelli ECU. Maar ik heb al verder zitten kijken op jullie forum en heb gevonden dat hij bij Magneti op pin 6 zit.

Bron: http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=11419

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

MNM(tm) wrote:Als je een Bosch 3 ECU hebt, zou het toerenteller signaal op pin 21 moeten zitten. Voor Magnetti Marelli weet ik het (nog) niet.




je bedoelt pin 21 van de ecu stekker ofzo?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Yup.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

MartijnZ
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: MonMar19, 2007 4:06:22 PM
Location: Hillegom

Post by MartijnZ »

Weet jij toevallig ook of het toerentalsignaal met variabel voltage werkt of met pulsen? En of er een verschil is tussen het signaal dat de 2 type ECUs uitzenden? (Bosch of Magnetti).

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

MartijnZ wrote:Weet jij toevallig ook of het toerentalsignaal met variabel voltage werkt of met pulsen? En of er een verschil is tussen het signaal dat de 2 type ECUs uitzenden? (Bosch of Magnetti).


glenn vertelt met pulsen, wat me logisch lijkt, en er zit zowieso geen verschil tussen de toerentel signalen van bosch en magneti...

Meer mensen van de club hebben namelijk bij hun magneti gedoe een toerenteller aangesloten, en aangezien de toerentellers niet voor de 1.1 magneti's zijn gemaakt...

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Pixels66 wrote:Meer mensen van de club hebben namelijk bij hun magneti gedoe een toerenteller aangesloten, en aangezien de toerentellers niet voor de 1.1 magneti's zijn gemaakt...

Euh, wel dus: mijn Volcane is origineel uitgerust met Magnetti Marelli ?n een toerenteller! 8)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

MartijnZ
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: MonMar19, 2007 4:06:22 PM
Location: Hillegom

Post by MartijnZ »

Ik begrijp dus dat er normaal gesproken geen AX gebouwd is door citroen zelf met een ECU van Magneti en een toerenteller?

Dat verklaard waarom het bij die ECUs vaak zo lastig gaat.

Edit
(was te snel met reageren, sry)

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

MNM(tm) wrote:
Pixels66 wrote:Meer mensen van de club hebben namelijk bij hun magneti gedoe een toerenteller aangesloten, en aangezien de toerentellers niet voor de 1.1 magneti's zijn gemaakt...

Euh, wel dus: mijn Volcane is origineel uitgerust met Magnetti Marelli ?n een toerenteller! 8)


was jouw volcane een type 3 dan? of is magneti ook bij type 2 geleverd?

MartijnZ
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: MonMar19, 2007 4:06:22 PM
Location: Hillegom

Post by MartijnZ »

Want als het uitgezonden signaal bij beide ECUs hetzelfde is (alleen komt het vanaf een andere pin) dan zou het theoretisch toch niet uit hoeven maken wat voor toerenteller je erop zet? Dan zijn die toch uitwisselbaar?

Ik ga in ieder geval morgen even kijken of de kabel er ligt (nu te donker) en als hij er ligt ga ik hem zsm doormeten.

Post Reply