ombouwprobleem van 1400 gti naar 1600 8v peu rally

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
Hocks
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: SunMar13, 2005 9:08:47 PM
Location: veendam
Contact:

ombouwprobleem van 1400 gti naar 1600 8v peu rally

Post by Hocks »

Ik ben mijn GtI aan het ombouwen van 1400 naar 1600 8v peu 106 rally 1997. en stuit op het volgende probleem: Ik heb de motor gekocht met motorkabelboom en ecu, Ik weet nu niet of er op deze peu een startonderbreker zat inde vorm van een codesleutel /plip/ of codetoetsen .
Kan de Ecu worden uitgelezen, moet ik de code opvragen via chassisnummer, of zijn er nog meer mogelijkheden?
Zijn er nog meer ax rijders met 1600 8v rally ombouwervaring ?

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

opsturen een gast in engeland kan hem unlocken :lol:
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

User avatar
Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 369
Joined: MonMay10, 2004 6:17:08 PM

Post by Ralf »

als alles ingebouwd zit 24 uur op contoct laten staan en dat de kabel van de onderbreker op de ecu losrukken dan zou ie omzeilt moeten zijn,.. maar waarom in godsnaam van gti naar 1600 ik denk dat je straks niet al te veel verschil merkt ik zou dan gelijk voor een vts blok gaan

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Ralf wrote:als alles ingebouwd zit 24 uur op contoct laten staan en dat de kabel van de onderbreker op de ecu losrukken dan zou ie omzeilt moeten zijn,.. maar waarom in godsnaam van gti naar 1600 ik denk dat je straks niet al te veel verschil merkt ik zou dan gelijk voor een vts blok gaan


...en het blok aan mij slijten :D

1.6 16V uit een 106GTI/206GTI uit Argentini? (128 pk!) en dan een turbo erop :P

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

Ralf wrote:als alles ingebouwd zit 24 uur op contoct laten staan en dat de kabel van de onderbreker op de ecu losrukken dan zou ie omzeilt moeten zijn,.. maar waarom in godsnaam van gti naar 1600 ik denk dat je straks niet al te veel verschil merkt ik zou dan gelijk voor een vts blok gaan


tja een 16v is snel 2 x duurder dan een 8v motor..
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

User avatar
Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 369
Joined: MonMay10, 2004 6:17:08 PM

Post by Ralf »

okeej maar qua prestatie zal de 8 klepper behoorlij tegenvallen denk ik

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

de koppelkrome is heel anders..

veel meer power onderin.. ipv boven in ..

ik zal eens kijken of ik morgen wat gegevens van de 1.4 op papier kan krijgen op de testbank...
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Volgens mij lijkt de koppelkromme van een 1.6 meer op die van de 1.4 monopoint.. sterk in het middengebied, bovenin niet echt thuis.

weet wel dat de 1.6 erg goed te tunen is.. 106 1.6 8V van een vriend van me (Mila) had denk ik zo'n 130 pk zonder extreme wijzigingen aan het blok, en trok door tot zo'n 7500 r/min...

We hebben voor dat blok de kop laten vlakken + koppakking vervangen door een metalen exemplaar. Vermoeden is dat er ook een snelle nokkenas in zit. Verder was dit blokje voorzien van een afwijkend inlaatspruitstuk, spaghettispruitstuk, freeflow uitlaat, open luchtfilter, chipje.
Last edited by kevin.broke on WedApr13, 2005 9:28:15 AM, edited 1 time in total.

User avatar
Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 369
Joined: MonMay10, 2004 6:17:08 PM

Post by Ralf »

nou ben es benieuwd dan hou ons op de hoogte

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Hocks, ik vond dit topic weer eens.. loopt jouw auto inmiddels?

Hocks
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: SunMar13, 2005 9:08:47 PM
Location: veendam
Contact:

Post by Hocks »

Ik ben ook eens een keer op jullie forum........ en het antwoord op het vorige bericht is ja !
ik rij nu anderhalf jaar met dit blok, en hij rijd prima.
Ik hoefde geen moeilijke dingen te doen met startonderbrekers e.d.
Bij de 106 Rally was alles al voorbereid, maar er zat nog geen startonderbreker op.
Die voorbereiding bij dat bouwjaar was ook de reden dat ik op het verkeerde spoor werd gezet. iets nieuwere 106en hebben wel startonderbreking.

Ik heb alles overgebouwd dus motor ,bak, voorwielophanging en achteras
hij rijdt prima, ik heb soms dat ik meen de aandrijfassen te horen , maar dat is ax/106 eigen. toch?

Hocks
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: SunMar13, 2005 9:08:47 PM
Location: veendam
Contact:

Post by Hocks »

Ralf wrote:okeej maar qua prestatie zal de 8 klepper behoorlij tegenvallen denk ik


Absoluut niet! hij loopt sneller en trekt beter als mijn 1.4 KFZ
Ik heb trouwens het blok niet overgebouwd om er een snellere ax van te maken, Ik rij er nu vijf en een half jaar in en bij kilometerstand 265000 was mijn 1.4 kfz aan revisie toe.
Ik werk bij een schadebedrijf en er kwam bij ons een 1997 peu 106 Rally 2 binnen, total loss met iets meer dan een ton op de teller, die heb ik toen gekocht.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

nice nice..

ik heb inmiddels precies het zelfde gedaan..

mijn motortje had ook al 220.000 km gereden.. maar nu zit er 1 in van een 106 rallye 1.6 met een krappe ton ervaring..

en kwa snelheid scheelt het toch behoorlijk..

met welke ecu rij je? die van de gti of de 1.6?
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Hocks
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: SunMar13, 2005 9:08:47 PM
Location: veendam
Contact:

Post by Hocks »

Van de 1.6 ( tu5j2)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

haha, dit topic is echt al h??l oud.. die 106 is zo plat als een dubbeltje en Mila is inmiddels al gerevalideerd van dat ongeval ?n vertrokken naar Finland.. :)

Hocks
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: SunMar13, 2005 9:08:47 PM
Location: veendam
Contact:

Post by Hocks »

Wie is Mila?.......Het klopt deze topic is al heel oud, maar ik rij nog steeds in de dezelfde AX, Ik weet nu dat hij het volhoudt, de km teller staat nu op 179000 km.
Eigenlijk zou ik een andere auto moeten voor dagelijks, een dieseltje of een met G3 . en omdat ik bij een autoschadebedrijf werk komt er ook regelmatig iets leuks voorbij.
Maar ik denk dat ik mijn AX zal missen, ik rij er nu 5,5 jaar in en durf de stap nog niet te nemen ( ik hecht aan auto's)
En ik zou hem kunnen houden ,maar ik heb al zoveel.....

Dus deze topic is al oud , maar nu pas kun je zien of de ombouw geslaagd is, Ik rij er nog steeds met plezier in, en soms ook redelijk op tempo. als ik door heb hoe ik foto's plaats zal ik zeker wat foto's plaatsen van mijn AX

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

ax gewoon lekker houden, ik heb de overstap wel gemaakt maar ik mis hem af en toe nog wel, maargoed mijn overstap is die naar een 106 gti geweest en dan rij je eigenlijk gewoon nog steeds een ax :wink:

Post Reply