Toerenteller
Moderators: vtspower, webmasters
Toerenteller
Kan iemand mij vertellen op welke draad ik een toerenteller kan aansluiten ik heb een AX 1.1 first 1993
Verdelerbobine (Is dat kastje rechts naast de kleppendeksel; links van de zwarte luchtaanvoerbuis)
Disbobine (Kastje rechts van het de kleppendeksel; links van de zwarte luchtaanvoerbuis. Waar de 4 bougiekabels op zitten)
Heb je een verdelerbobine moet je het toerentelsignaal van een van de draden bij de bobine kunnen aftappen. Heb je een Disbobine komt het signaal van de injectiecomputer.
Welk van de 2?
Disbobine (Kastje rechts van het de kleppendeksel; links van de zwarte luchtaanvoerbuis. Waar de 4 bougiekabels op zitten)
Heb je een verdelerbobine moet je het toerentelsignaal van een van de draden bij de bobine kunnen aftappen. Heb je een Disbobine komt het signaal van de injectiecomputer.
Welk van de 2?
Glenn@nl wrote:Heb je een verdelerbobine moet je het toerentelsignaal van een van de draden bij de bobine kunnen aftappen. Heb je een Disbobine komt het signaal van de injectiecomputer.
Welk van de 2?
Indien van de disbobine, weet je dan waar je het signaal vandaan moet halen (van de injectiecomputer, oke, maar welke draad? of hoe werkt het dan?)
Op de grote ECU stekker: contactnummer 6 (staat wel aangegeven; anders iig wel de 1 en moet je vanaf daar gaan tellen..). Deze is als het goed is aangesloten en bedraad; een groene draad (met witte markering) tot de zwarte ronde stekker achter het motorblok (aansluiting 9 (van 14)). Om de stekker te kunnen zien moet je je luchtfilterhuis verwijderen. Het is nogal moeilijk om de groene draad van de toerenteller tussen te ECU-draadboom tevinden, omdat de complete draadbundel is geisoleerd in een grote zwarte mantel.
Het kan zijn dat hier de bedrading stopt bij deze ronde stekker (dat was iig bij mij het geval). Gewoon een kwestie van kijken: is het contactpunt aanwezig aan beide kanten van de stekker gaat hij door; anders stopt hij.
Als de bedrading verder gaat, veranderd de kleur naar Oranje, en gaat hij door het schutbord (onder de snelheidsmeterkabel) richting het dashboard. (en dan zal de rest v/d bedrading er ook wel liggen.. anders geef je maar een gil)
Mocht de bedrading nou stoppen bij die zwarte ronde stekker achter het motorblok -zoals bij mij het geval was- is het het makkelijkste om een beetje van de zwarte ommanteling te verwijderen (als dat al niet gedaan is) zo dicht mogelijk tegen de motorblokstekker aan om zo de juiste groene draad te zoeken
Het kan zijn dat hier de bedrading stopt bij deze ronde stekker (dat was iig bij mij het geval). Gewoon een kwestie van kijken: is het contactpunt aanwezig aan beide kanten van de stekker gaat hij door; anders stopt hij.
Als de bedrading verder gaat, veranderd de kleur naar Oranje, en gaat hij door het schutbord (onder de snelheidsmeterkabel) richting het dashboard. (en dan zal de rest v/d bedrading er ook wel liggen.. anders geef je maar een gil)
Mocht de bedrading nou stoppen bij die zwarte ronde stekker achter het motorblok -zoals bij mij het geval was- is het het makkelijkste om een beetje van de zwarte ommanteling te verwijderen (als dat al niet gedaan is) zo dicht mogelijk tegen de motorblokstekker aan om zo de juiste groene draad te zoeken
hoi, ik heb ook een universele teller proberen aan te sluiten en die geeft ook maar de helft van de toeren weer.
dit doet ie als ie aangesloten zit op 1 van de 2 gele signaaldraden in de bobine. als ik hem op allebei aansluit doet hij het wel goed maar dan vonkt de motor natuurlijk niet meer goed.
dus na aanleiding van de post hierboven haalde ik de kabelboom bij de ecu los op zoek naar een groene kabel met witte markering. maar ik zag een heleboel groen maar geen markeringen. ook kan ik geen pin 6 vinden, er staat alleen een 2tje in de
waar o waar kan ik het signaaldraad aansluiten?
dit doet ie als ie aangesloten zit op 1 van de 2 gele signaaldraden in de bobine. als ik hem op allebei aansluit doet hij het wel goed maar dan vonkt de motor natuurlijk niet meer goed.
dus na aanleiding van de post hierboven haalde ik de kabelboom bij de ecu los op zoek naar een groene kabel met witte markering. maar ik zag een heleboel groen maar geen markeringen. ook kan ik geen pin 6 vinden, er staat alleen een 2tje in de
waar o waar kan ik het signaaldraad aansluiten?
Nee dit is een ombouw kit voor mijn mr2 :S
op die zwarte stekker, moeten bij de contactpolen nummers staan.. of iig een nummer linksboven, rechtsboven, rechtsonder en linksonder. Vanaf daar moet je gaan tellen... Maar voor het doorknippen van een draadje is deze stekker niet echt makkelijk natuurlijk. Daarom:
Het makkelijkste is je luchtfilter eruit te halen, want daaronder zit een zwarte ronde stekker verstopt waar -als het goed is- de bekabeling van de toerenteller stopt in de stekker (welke moet je even opzoeken in de haynes, dacht een groene), en dan daar gaan zoeken met je multimeter (stukje isolatie eraf schrapen, multimeter pool ertegen, en doormeten richting de grote ecustekkker)
Het makkelijkste is je luchtfilter eruit te halen, want daaronder zit een zwarte ronde stekker verstopt waar -als het goed is- de bekabeling van de toerenteller stopt in de stekker (welke moet je even opzoeken in de haynes, dacht een groene), en dan daar gaan zoeken met je multimeter (stukje isolatie eraf schrapen, multimeter pool ertegen, en doormeten richting de grote ecustekkker)
http://www.axclub.net/how/toerenteller.pdf
Daar kan je vinden op welke draad van je bobine stekker (verdelerkap) je het signaal van de toerenteller krijgt. Dan nog + en - op de teller en hij werkt
Daar kan je vinden op welke draad van je bobine stekker (verdelerkap) je het signaal van de toerenteller krijgt. Dan nog + en - op de teller en hij werkt