niet meer starten

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Bertje
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: MonNov27, 2006 9:12:00 PM
Location: genk

niet meer starten

Post by Bertje »

Om maar direct met de deur in huis te vallen. Mijn 1.1 tje first injection wil plotseling niet meer starten. Na uitvoerig ale forums/fora/forummen ? doorgespit te hebben en ( volgens mij :wink: ) alles geprobeerd te hebben :oops: Hierbij toch maar een opsomming van de kwaaltjes.

Ik heb wel een vonk... Dus ontsteking is goed :!:

Ik heb een goede accu en een prima functionerende startmotor :!:

Ik heb GEEN benzine uit de aanvoerslang... Maar wel een goede benzinepomp ( rechtstreeks op 12v getest Als ik het contact omdraai hoor ik de benzinepomp niet met de orginele stekker eraan)

Ik heb een klikkend bruinrood kastje bij de ECU en een klikkend vacu-em schakelaartje links achter tegen het schutbord.

Wat kan ik nu nog meer proberen geachte deskundigen...?

Bij voorbaat dank voor het meedenken/mee-wanhopen.

Groeten Bertje
ik verveel mijzelf nooit.... Ik verveel anderen

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Re: Uitdaging voor alle experts en deskundigen hier

Post by Glenn@nl »

Bertje wrote:
Ik heb GEEN benzine uit de aanvoerslang... Maar wel een goede benzinepomp ( rechtstreeks op 12v getest Als ik het contact omdraai hoor ik de benzinepomp niet met de orginele stekker eraan)



Als ik dit dus goed begrijp, werkt de benzinepomp wel maar is hij niet goed aangesloten (door 'n draadbreuk of 'n slecht contact).

Meet de draad van de benzinepomp dus even door op onderbrekingen.

Suggestie: Wellicht is het verbindingsstekkertje onder het dash los geraakt?

Als je even in de auto onder het dashboard kijkt, aan de bestuurderskant:
Je ziet dat er achter het dash (ter hoogte van het zekeringkastje) aan de zijkant van de auto een zwarte ronde stekker zitten waar een hoop draden uit komen. Hieruit komt 1 (maar misschien meer) redelijk dikke gele draad. Na een cm of 10 komt deze uit in 'n rood stekkercontactje; bungelt deze los of is deze wel aangesloten op een rode contrastekker en gaat deze verder in 'n gele draad??

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

D'r zit een relais onder je ecu, doet die het wel (goed)?
Image

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Relais in je dashboard dat verrot is?
Freude am Fahren.

Bertje
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: MonNov27, 2006 9:12:00 PM
Location: genk

Post by Bertje »

Denk dat t probleem eerder richting ECU gaat... Als ik rechtstreeks een plus op mijn benzinepomp zet en deze dus goed functioneerd, dan slaat de motor bij t starten nog steeds niet aan... Klopt t dat de ECU naast een inspuitsignaal ook een benzinepompsignaal moet geven. Als dit t geval is MOET het haast de ECU zijn die overleden/in coma ligt. Het bewuste relais onder de ECU waar over gesproken wordt .. Is dat die wit/beige sigaar met aan de kopse kanten een draad ?? Die heb ik gewisseld met een ander (sloop)exmpl! en dit lost niets op...

Wow... fijn zulke mededenkers in deze strijd. Dank !!!
ik verveel mijzelf nooit.... Ik verveel anderen

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Re: Uitdaging voor alle experts en deskundigen hier

Post by Handjes »

ECU overleden hoogstwaarschijnlijk. Niet verder zoeken, want een ECU heb je zo getest.

Bertje
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: MonNov27, 2006 9:12:00 PM
Location: genk

Post by Bertje »

Yo Denktank

Heb eerder genoemd rood stekkertje achter dash nagekeken en dit zit goed vast. Als ik de gele draad van/naar de pomp door wil meten .... is dat dan de gele draad die bij de ECU in de buurt samen met een dikke (licht)blauwe en een dunne groene draad door een 3 polig stekkertje loopt??? Hier ( op de gele dus ) heb ik momenteel geen spanning staan bij contact !!?

Wordt het hopen !!.... of slopen ??
ik verveel mijzelf nooit.... Ik verveel anderen

Bertje
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: MonNov27, 2006 9:12:00 PM
Location: genk

Post by Bertje »

O.k. dan.... Maare???Hoe test ik die ECU dan ? :oops:
ik verveel mijzelf nooit.... Ik verveel anderen

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

als je geen benzine krijgt met de sleutels op contact dan zit daar echt je fout die moet dan al werken!

aangezien je al eens geprobeerd hebt rechtstreeks met 12V op de pomp probeer dan ook eens te starten :wink:
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Bertje
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: MonNov27, 2006 9:12:00 PM
Location: genk

Post by Bertje »

uiteraard geprobeerd... Maar helaas, geen resultaat.... Vandaar mijn vraag of die functie gekoppeld is aan een inspuitsignaal van de ECU
ik verveel mijzelf nooit.... Ik verveel anderen

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Benzinepomp wordt niet geregeld door de ecu maar door het contact. Naja eea hangt af van het model. Welk bouwjaar heeft ie? Is de vonk wel sterk genoeg? Ik heb het ook wel eens gehad wel een vonk maar starten ho maar. Bleek de vonk niet krachtig genoeg te zijn.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Bertje wrote:O.k. dan.... Maare???Hoe test ik die ECU dan ? :oops:

Gewoon een AX er naast zetten en daar de ECU van gebruiken. Zit met 2 boutjes vast en 1 dikke stekker.
Meten=weten en de ECU meten is 5 minuten werk (dus niet eerst al die andere dingen gaan doormeten).

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

[spreekt uit ervaring] Is het je injector niet? [/spreekt uit ervaring] :oops: :idea:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 363
Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
Location: st.nyk
Contact:

Post by edwin ss50 »

als ik jou was zou ik die stekker bij het relais naast de ecu eens goed bekijken, en eventueel daarover door verbinden en kijken of de benzine pomp het wel doet.

het is wat een kwaaltje bij peugeot/citroen dat of het relais kapot is of die stekker verrot.

Edwin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 472
Joined: FriDec03, 2004 5:03:41 PM
Location: Vlissingen
Contact:

Post by Edwin »

DuFF wrote:[spreekt uit ervaring] Is het je injector niet? [/spreekt uit ervaring] :oops: :idea:

Idd, daar denk ik ook direct aan ja.
Bij DuFF was z'n injector kapot, bij hem hadden we precies hetzelfde probleem.
De benzinepomp deed het wel, maar hij gaf geen benzine uit slangetje bij het filter toen we het los hadden gehaald.
Wel vonk etc en de pomp deed gewoon netjes z'n werk.
Image
_________________
Het volgende bericht... vind u hieronder.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

ik ben benieuwd wat 't was als het opgelost is. :)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

cidaq
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: SunSep17, 2006 1:05:50 PM
Location: Uden

Post by cidaq »

Hoi,
Ik denk ook maar ff mee....kan het niet de retourklep in de benzinepomp zijn, als die lekt, loopt de benzine terug, en zuigt de pomp lucht aan inplaats van benzine...

Je weet maar nooit....

Bertje
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: MonNov27, 2006 9:12:00 PM
Location: genk

Post by Bertje »

Jaja NEEEE !!!!

Goed.. hier t vervolgdrama. Zoals voorgesteld op zoek geweest naar een donor AX-je om de ECU uit te wisselen. Niet echt gelukt dus toen maar via oud maatje een 2e ECU aangeschaft. En en en ... NOPE NIX NADA resultaat. Nog steeds geen lopende brandstofpomp en dus nog steeds geen injectie :( . Maar ... Zolang jullie allemaal mee blijven denken,geef ik de hoop nog niet op. Morgen maar weer verder zoeken
ik verveel mijzelf nooit.... Ik verveel anderen

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

controleer of je spanning hebt staan op de stekker vd brandstofpomp hebt bij contact, zo niet, controleer of je een schakelspanning hebt op het relais. Heb je schakelspanning, dan zit het probleem in de kabel naar de pomp. Zo niet, dan zit het in de kabel van contact > relais (voor zover ik weet word de pomp via contact geschakeld).

Bertje
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: MonNov27, 2006 9:12:00 PM
Location: genk

Post by Bertje »

O.K. dan...Nieuw aandachtspunt.. Dank !! Dat relais voor de brandstofpomp , waar zit dat precies. :?: Vreemd blijft dat als ik rechtstreeks 12V op de pomp zet , dat deze dan goed pompt ( gecontroleerd met losse benzineslang) maar dat de auto niet aanslaat en ik volgens mij ook geen injectie zie( alles blijft droog in die regio )
ik verveel mijzelf nooit.... Ik verveel anderen

Post Reply